4 500 lukukertaa ·
21 vastausta
5k lukukertaa
21 vastausta
uusi kellarikerros, talo vuodelta 1912
Sivu 1 / 2
hei miten etenen kun minun pitää valaa uusi betonilattia, uskon että se on rakennettu 40- tai 50-luvulla, se on halkeillut ja näyttää kauhealta. vaikuttaa siltä ettei se ole kovin paksu, noin 4 cm. olen ajatellut salaojittaa talon ja samalla vaihtaa viemäriputket jne. miten teen sen? 
Niin, mutta minähän olen enemmän tai vähemmän pakotettu piikkaamaan pois koko lattian. Aion asentaa uuden lattiakaivon ja putket jne. Ja luulen, että alapuolella ei ole betonilaattaa, vaan pääsee alas hiekkaan tai mitä siellä maaperässä sitten onkaan. Mitä tapahtuu, jos piikkaan pois lattian? Silloinhan seinät seisovat tyhjän päällä?
Ja minulla on pieni ongelma. Huoneessa on talon kattila, se pitää poistaa ja korvata uudella pellettijärjestelmällä. Mutta jotta voisin valaa uuden lattian, kattila täytyy poistaa, jolloin talo on ilman lämpöä, ja kylmä tulee pian, mikä ei ole hyvä.
Sitten aion salaojittaa kellariosan ympäri. Ja vaihtaa vvs-putket tontin rajalle asti, koska se on hyvä tehdä kun on jo hommassa kiinni.
Mistä aloitan? Kaivanko putket esiin talon ulkopuolella, sitten piikkaan ne esiin kellarin lattiassa ja vaihdan ne, ja sitten poistan kattilan, valetaan nopeasti, ja sitten uusi lämmitysjärjestelmä sisään, huh! Vai?
Ja minulla on pieni ongelma. Huoneessa on talon kattila, se pitää poistaa ja korvata uudella pellettijärjestelmällä. Mutta jotta voisin valaa uuden lattian, kattila täytyy poistaa, jolloin talo on ilman lämpöä, ja kylmä tulee pian, mikä ei ole hyvä.
Mistä aloitan? Kaivanko putket esiin talon ulkopuolella, sitten piikkaan ne esiin kellarin lattiassa ja vaihdan ne, ja sitten poistan kattilan, valetaan nopeasti, ja sitten uusi lämmitysjärjestelmä sisään, huh! Vai?
ei se käy..
se tulisi aivan liian kalliiksi. olje panna..
kuinka kauan valu ottaa?
Aloita laskemalla, mitä maksaa lattian purkaminen, ja kun lattia on joka tapauksessa ylhäällä, varmista että vaihdat viemärin ja kaivat hieman, jotta voit eristää. Kun tämä on tehty, on "vain" raudoitettava ja tilattava betoni. Sitten betonin pitää kuivua vähintään kuukauden ajan, joten sinulla on vähän aikaa miettiä.
kuinka syvälle pitää kaivaa eristystä varten jne.! eikö ole mitään sivua, josta löytyisi ohjeet? eikö pohjalla pitäisi olla soraa tai hiekkaa? 
eikö ole mitään nopeampaa betonia
eikö ole mitään nopeampaa betonia
Kuinka paljon sinun täytyy kaivaa, riippuu hieman siitä, mihin aiot käyttää huonetta. Jos aiot lämmittää sen kuten tavallisen huoneen, on hyvä kaivaa niin, että saat vähintään 20 cm eristystä ja sitten betonia. Itse valoin vain 7 cm, koska uskon, että se riittää pienessä huoneessa ilman kuormitusta (badrum). Mutta jos se on pannhuone, joka tulee olemaan vain sitä, voisi riittää vähemmän eristystä, mutta enemmän betonia.
se on vain pannuhuone ja vähän nikkarointitila. ehkä on viisasta eristää vähän kuitenkin. mitä seinille tapahtuu, jos kaivan pohjaa syvemmälle? jos laatta on nyt 5 cm ja kaivan eristystä varten? eivätkö seinät lopu? voiko silti valaa?
ja pitääkö tehdä jotain erityistä, jos on ollut kosteusongelmia?
Seinät valetaan ensin, joten ne pysyvät paikallaan, ellei kaiva todella syvälle. Jos olet huolissasi, aloita pienemmältä alueelta ja katso. Jos sinulla on ollut kosteusongelmia, ne voidaan ratkaista esimerkiksi isodränillä tai leca-palloilla, jotka ovat kapillaarikatkolla. Itse laitoin 20 cm isodräniä, jolloin ei tarvinnut kaivaa lecallekin. Ja jos haluaa siistin pannuhuoneen, niin 7,5 cm isodräniä riittää luultavasti, eikä tarvitse kaivaa niin paljon.
sorry mutta mikä on isodrän?! ;D kuulostaa täydelliseltä. sitä käytän..
Valmistaja, joka tekee eristystä variantilla "tillåta fuktvandring" Katso heidän kotisivut, joita ei ole vaikea löytää.
http://www.isodran.se/ ensimmäinen arvaukseni löysin sinne siitä. 8) On olemassa muita saman tyyppisiä, luulen että niitä kutsutaan porodrän tai jotain.
Suuri kiitos! 
onko isodrän kallista? mitä lasku voi olla huoneelle, joka on noin 5x5 metriä, betoniraudoituksen ja kaiken kanssa?
Ajattelen sekoittaa betonin itse. tietääkö kukaan suunnilleen!
Ajattelen sekoittaa betonin itse. tietääkö kukaan suunnilleen!