11 955 lukukertaa ·
22 vastausta
12k lukukertaa
22 vastausta
Työkalut siistin luukun sahaamiseen päätyyn?
Totta kai saha ei voi kulkea sen yli, vaan sitten täytyy siirtää ohjainkiskoa. Syy on, että ei välttämättä ole kovin siistiä porata uusia reikiä vuokratussa kiskossa.imported_Byggaren sanoi:
TS55:ssa on jousitettu halkaisuterä, ja ei, toiminto ei ole poistunut. Se jousittaa, kun lasket sahaa alas, mutta ei jousita "pitkittäissuunnassa", eli kun se liikkuu eteenpäin. Joten, jälleen kerran, älä poista halkaisuterää, jos se on mitenkään vältettävissä, mikä se käytännössä aina on.imported_Byggaren sanoi:Muuten ei voi sahata taaksepäin sillä. Festo-sahassani halkaisuterä ei todellakaan jousita, enkä usko, että se tekee sitä uudemmissa malleissa. Siinä tapauksessa toiminto puuttuu. Senhän pitäisi osua vastaan, kun tulee vastusta eteenpäin, jotta saha ei tule suuntaan sitä, joka sahaa.
Vastauksesi ei ollutkaan tarkoitettu minulle, mutta silti...Daniel_N sanoi:
Menetelmä työntää eteenpäin samalla, kun painaa sahan alas, koskee heilurisuojalla varustettua pyörösahaa. Alassahalla riittää painaa sahan alas, jolloin se liikkuu itse eteenpäin, kun klyvkniv osuu.
Kyseessä on siis kaksi eri tekniikkaa riippuen sahan rakenteesta.
Mutta kumpikaan niistä ei mahdollista sahaamista taaksepäin, kun klyvkniv on asennettu.
Kuitenkin alassaha on petollisempi käyttää, koska sahan voi painaa alas ilman sen käynnistämistä. Tällöin terän hampaat ovat alustalla, ja jos sen käynnistää siinä... takaisku tulee kuin kirje postitse, kuten vävypoika sai kokea yrittäessään leikata levyä minun sahallani ymmärtämättä, että lukkoa täytyy siirtää pois tieltä, käynnistää saha ja sitten laskea se alas. Tuolloin tilanne jäi skenaarion naarmuun.
Yhtä paha on olla liian kaukana ja kurottautua liian pitkälle eteenpäin ja nostaa sahaa etureunasta tullessaan loppuun. Terä ei silloin ole suojattu. Tällöin voi helposti käydä niin, että saha horjahtaa ja terä osuu kiskoon ennen kuin se pysähtyy, ja tuolloin tulee myös takaisku, kun on epätasapainossa.
Ja uusia reikiä kiskoon et varmaankaan tarvitse porata. Sen sijaan vaihtaa ruuvi FH:ksi ilman prikkaa.
Menetelmä työntää eteenpäin samalla kun painetaan sahaa alas koskee heilurisuojalla varustettua pyörösahaa. Upotussahassa riittää, että painaa sahaa alas, niin se liikkuu itsestään eteenpäin, kun halkoterä ottaa kiinni.
Kyseessä on siis kaksi eri tekniikkaa, riippuen siitä, miten saha on rakennettu.
Mutta kummallakaan niistä ei voi sahata taaksepäin, kun halkoterä on asennettu.
Toisaalta upotussaha on petollisempi työskennellä, koska sen voi painaa alas ilman, että sen käynnistää. Tällöin terän hampaat ovat alustassa, ja jos sen käynnistää silloin... niin takapotku tulee varmana kuin postissa, minkä vävypoikani sai kokea yrittäessään katkaista levyä minun sahallani ymmärtämättä, että esteen siirtämisen, sahan käynnistämisen ja sitten sen alas laskemisen järjestyksellä on merkitystä. Se pysähtyi silloin kiskoon tullut naarmuun.
Ja yhtä huonoa on olla liian kaukana ja kurottaa liian pitkälle eteen ja nostaa sahaa etureunasta lopussa. Silloin terää ei suojata. On helppoa, että sahaa keikuttaa ja terä ottaa kiinni kiskoon ennen kuin se on pysähtynyt, ja tällöin syntyy myös takapotku, kun ollaan tasapainosta.
Ja porata uusia reikiä kiskoon ei myöskään tarvitse. Sen sijaan kannattaa vaihtaa ruuvi uppokantaiseksi ilman prikkaa.
Kuitenkin voi itse asiassa, jos on varovainen, sahata "taaksepäin" sekä vanhoilla että uusilla festool uppotussahoilla. Katso täältä yksityiskohdat: http://www.bvc024.com/images/items/fes/bsk/0017.pdf En kyllä tiedä, onko olemassa syvyysrajaa, kuinka syvälle tällä menetelmällä voi sahata, kokeilen jonain päivänä.
Ajatus pyöreästä päästä ja prikasta on yksinkertaisesti suojata kiskoa, uppokantainen ilman prikkaa voi vahingoittaa reiän reunaa, mitä en olisi tykännyt, jos olisin lainannut kiskoni esim. Mutta se on varmaan eniten minä, joka olen tarkka... Mutta voiko saada uppokantaisen niin matalaksi, että voi ajaa sen yli sahalla? Muuten on kai helpompaa vain käyttää "liian pitkää kiskoa" ja ajaa niin pitkälle kuin täytyy.
Joskus voi olla hieman vaikeaa saada 'liian pitkä kisko' mahtumaan, jos esim. ikkuna on asennettu oikein. Sitten on korkeintaan 30 cm katosreunaan talossa, jonka sisäkorkeus on 2,40, useimmissa tapauksissa.Daniel_N sanoi:
Kiskot ovat muuten kulutustavaraa. Jos niistä tulee mutkikkaita, mikään ei ole suorassa. Ja mutkalle ne saattavat mennä, jos ei jaksa asettaa niitä tasaisesti. Jos joku sähläri astuu niiden päälle, se on menoa. Tai jos kisko asetetaan sivulle ja se liukuu kerrosta alemmaksi. Tapoja on monia. Myös takapotkun saaminen. Minun 1,40-s kisko on vaihdettavissa. Aion leikata käyttökelpoisen osan lyhyemmäksi. Minun 3,0-s luultavasti kestää loppuelämäni
Sen sijaan haluan antaa sinulle neuvon... tikkaita pitäisi käyttää työpaikalle siirtymiseen, ei työskentelyyn. Yritä lainata alumiiniteline tai vuokrata sellainen, on paljon turvallisempaa työskennellä siitä.
Kerran sain sirkkelin puristumaan tikkailla, eikä se auta "olla valmistautunut", riski loukkaantua vakavasti on valtava jos se tapahtuu... sirkkeli putosi maahan ja minä pysyin kiinni, mutta mutta...
Klikkaa tästä vastataksesi