Hei!

Minkä työkalun suosittelisitte saadakseni suoran ja hienon aukon autotallini päätyyn? Aukon pitäisi olla noin 2,5 metrin korkeudella päädyssä. Julkisivu on puuta.

- Pistosaha tuntuu hieman epävakaalta...
- Käsisaha tuntuu kivikautiselta...
- Pyörösaha ehkä?

/ d

Upotussaha kiskolla ehkä?!? Festool TS75 tai TS55, varmasti voi vuokrata.

Ok...

Onko sänksåg = cirkelsåg = klinga?

Joo sirkkeli, mutta se on ikään kuin helpompaa aloittaa keskeltä, kun lasket terän haluttuun syvyyteen missä tahansa kohdassa. Nyt en tiedä, onko juuri Festool (www.festool.se) sopivin kone, mutta se varmasti toimii.

Heillä on upposaha kerrostalossa 180kr päiväksi... silloin kysymys on, onko se sen arvoista, kun en ole koskaan aiemmin käyttänyt sellaista. Lisäksi on tärkeää, että se ei ole liian raskas ja kömpelö, kun tulen työskentelemään tikkailla.

Hmm... vanha B&D pistosahani ehkä saa kelvata :)

Jos aiot laittaa reunat luukun ympäri, sinulla on "vajemarginaali", ja silloin riittänee luultavasti tiikerisaha. Muussa tapauksessa monista tavallisista käsiteristä voi irrottaa "ohjauslevyn" (levyn, joka työntyy alas itse terän taakse), ja silloin voi, jos on hieman varovainen, laskea terän materiaalin sisään. Sahaamalla sitten pitkin kiskoa/sääntoa.

Mikael_L
Etkö voi kiinnittää 4 kpl lautoja ohjaamaan sahaa, oikeaan etäisyyteen/paikkaan.
Sitten ajat sahaa lautoja pitkin. Hyvällä kuviosahalla, mutta ennen kaikkea hyvillä terillä, pitäisi tulla tarpeeksi suora, jotta mitään ei näy ainakaan 2,5 metrin etäisyydeltä.

Lautoja tarvitsee vain niitata varovasti kiinni kahdella pienellä ohuella naulalla per lauta. Mitään suurta reikää ei jää sinne. Mutta jos on vähän maalia laittaa naulanreikiin jälkeenpäin, se ei näy ollenkaan.

I
Porausreiän tekeminen puuverhoukseen on helppoa ohjainkiskon (1,4 m pitkä) ja Festo (tai Bosch) upposahan avulla. Minun oli pakko tehdä se tyttäreni talossa, kun ikkunat vaihdettiin, koska paneeli oli naulattu karmiin.

Festolla on (ripustus-)reikä toisessa päässä. Suuri ja ei erityisen sopiva puuruuville. Siksi porasin kaksi uutta 4 mm reikää ja vedin puuruuvin niiden läpi ja kiinnitin kiskon julkisivuun mitattuani, mihin viilto tulisi.

Loput olivat pikkujuttu.

Minulla oli halkaisusuojus (veitsi sahanterän takana) poistettuna (mikä ei ole suositeltavaa turvallisuussyistä, mutta kun on tietoinen siitä, mitä voi tapahtua, ei ole suurta vaaraa käyttää ilman sitä). Aloitin keskeltä viiltoa ja sahasin edestakaisin. Käytin sitten käsisirkkeliä poistaakseni kolmionmuotoiset palat molemmista päistä, jotka jäävät terän pyöreyden vuoksi.

Tämä jälkeen liitin uuden paneelin tiiviisti sahaleikkausta vasten. Maalia päälle, ja on oltava hyvin lähellä nähdäkseen, että laudat ovat halkaistuja tai katkaistuja.

Asettaisin myös tukikehyksen ja sitten käyttäisin pistosahaa tai tavallista sirkkeliä.

MoN sanoi:
Jos aiot laittaa listoja luukun ympärille, sinulla on hieman "liikkumavaraa" ja silloin tiikerisaha kelpaa todennäköisesti. Muuten monissa tavallisissa käsipyörösahoissa voi irrottaa "ohjauslevyn" (levyn, joka ulottuu terän taakse) ja silloin voi, jos on varovainen, laskea terän materiaaliin. Sahaa sitten kiskon/tuen pitkin.
Ei missään nimessä poista jakoterää! Erityisesti ei silloin, kun aiot sahata seinään, seisten tikkailla. Se on mielestäni täysin hengenvaarallista.

Jos todella tarvitset laskea sahaa, se onnistuu myös jakoterän kanssa, siinä painat sahaa hieman eteenpäin samalla kun lasket sitä, jolloin jakoterälle tulee tilaa. Syvyys on asetettu etukäteen.

Sahaustuki on sen sijaan loistava idea.

Lisäksi olen samaa mieltä siitä, että tiikerisaha/puukkosaha pitäisi toimia hienosti, jos aiot laittaa listoja jne.

Upotussahan kiskoa on helppo oppia käsittelemään, mutta tarkkuus tuntuu hieman liioitellulta tässä tilanteessa. Mutta jos aiot käyttää kiskoa, suosittelen sen kiinnittämistä seinään kahdessa pienessä reiässä, jotka löytyvät kummastakin päästä. Käytä suurta prikkaa ja kuperaa päätä ja kiristä varovasti, jotta et vahingoita kiskoa.

imported_Byggaren sanoi:
Minulla oli halkaisusuojus (veitsi sahanterän takana) irrotettuna (mitä ei pitäisi tehdä turvallisuussyistä, mutta jos on tietoinen siitä, mitä voi tapahtua, ei ole suurempaa vaaraa ajaa ilman). Aloitin keskeltä leikkausta ja ajoin edestakaisin. Sitten otin käsi-iskusahan ja poistin kolmikulmapalat molemmista päistä, jotka jäävät jäljelle terän pyöreyden vuoksi.

Byggaren
Miksi irrotit halkaisuveitsen Festoolista? Se on jousitettu. (kun mietin sitä, ehkä vanhassa mallissa ei ollut kyseistä toimintoa?)

I
Daniel_N sanoi:
Miksi irrotit halkoveitsen Festoolista? Sehän joustaa. (kun ajattelen, ehkä tämä toiminto ei ollut vanhassa mallissa?)

Muuten ei voi sahata taaksepäin sillä. Minun Festossa halkoveitsi ei todellakaan jousta, ja epäilen, että se tekee niin uudemmissa malleissa. Siinä tapauksessa toiminto on poistettu. Senhän pitäisi osua vastaan eteenpäin otettaessa, jotta saha ei syöksyisisi sahan käyttäjää kohti.

I
Daniel_N sanoi:
...
Käytä suurta levyä ja kupera pää ja vedä varovasti, jotta et vahingoita kiskoa.

Kupera pää? Ja miten saat sitten sahan liikkumaan eteen/taakse ohjauskiskoa pitkin lopussa?

Milkshaken
en suosittele MISSÄÄN OLOSUHTEISSA ympyrää.... Juuri koska se on ylhäällä tikapuilla... Kiilasaha on meillä poistettu kaikissa tilanteissa, mutta on oltava valmis heittoihin jos ei ole tottunut eikä osaa "Lukea" sahaa... Mielestäni tiikeri on paras... Jos haluat, voit lyhentää terää kulmahiomakoneella niin, että se ei lepata niin paljon, terästä tulee vakaampi ja se menee muuten kaiken läpi, joka liittyy puuhun ja naulaan.....
(Yksi päivä minun piti sahata olemassa oleva ulkokatto pois, jonka ylle olimme naulanneet uuden katon, luulin tarkistaneeni kaiken alapuolella, mutta ei... yhtäkkiä olin sahannut kanavan tuen poikki, tuki oli 25 x 15 mm ... en edes huomannut kun leikkasin sen poikki..)
Olen tigersågen kannalla kuten sanottu ...:)

Onko tiikerisaha paljon parempi kuin pistosaha?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.