Heippa
Aion tehdä uuden tukimuurin, sillä vanha on tullut tiensä päähän.

Olen ajatellut valaa T-blokkeja.

Suurimmilla blokeilla tulee olemaan nämä mitat:
Korkeus 2 400
Leveys 1 000
Jalka 1 450 (josta 350 ulkosivun edessä)
Paksuus 170

Luulen, että olen saanut otteen suurimmasta osasta (mukaan lukien tämä työmäärä (ehkä en)) Blokit tulevat painamaan hieman yli 1 600 kg :wow:

Olen ajatellut valaa paikan päällä, keskimmäinen blokki ensin. Sitten jatkaa yhdellä blokilla kummallakin puolella. Anna raudoituksen mennä valumuotin läpi, joten kun valan seuraavan palan, minulla on raudoitus, johon valaa kiinni, ja käytän olemassa olevaa vastakaloittua blokkia valustopparina sivulla.

Mutta mikä on raudoitusverkkojen tarvittema mitoitus. Riittääkö 8 mm halkaisijaltaan?

Kuinka paljon minun täytyy limittää raudoitusta, jotta se kestää?

Kuinka paljon se täytyy najata?

Riittääkö yksi kerros raudoitusta keskellä?

Päädyissä, joihin ei tule uutta blokkia, kuinka pitkälle raudoituksen tulisi olla pinnasta?

Ja mistä voi saada raudoitusverkkoa järkevään hintaan? Suurin kustannus sementin lisäksi näyttää olevan raudoitus (Sementti…. Joo… Aion sekoittaa itse :confused:)

Olen erittäin kiitollinen avusta. Kaivuri tulee ensi viikolla. Joten aika alkaa tilata tavarat kotiin.

Martin

Hei

Oletko tarkistanut, mitä oikeat L-tuen maksavat? Minulle kuulostaa hieman vaaralliselta ryhtyä tähän. Kuinka korkealle maa nousee tuen takapuolella? Ostamasi tuet on tehty ja testattu tiettyä maanpainetta varten. Uskon, että raudoitus ja betonin laatu merkitsevät melko paljon. En ole mikään asiantuntija, mutta mielestäni tuet tuntuvat melko korkeilta. Terveisin Henke

• Tykkään
Wennerbo
  • Laddar…
En ole myöskään asiantuntija, mutta olen ymmärtänyt, että raudoituksen ei pitäisi olla alle 5 cm syvyydessä.
Ensi tuntumalta se kuulostaa heikolta, 8 mm teräsverkko, mutta valitettavasti en voi laskea sitä puolestasi.

• Tykkään
Wennerbo
  • Laddar…
Ongelma on, että tukimuuri ostettuna maksaa vähintään kaksinkertaisesti, ja siihen tulee lisätä kuljetus ja asennus. Mitat olen saanut kahdelta eri tukimuurin valmistajalta. Tietenkin olen lisännyt vähän turvallisuuden vuoksi.

Raudoituksen valmistajan mukaan he myyvät 8-10 mm verkkoja juuri tukimuurien rakentajille.

Maanpaine? Muurin sisäpuolella maa on tasainen ja ulottuu noin 2 metriin asti. Toisin sanoen muuri menee hiukan maanpinnan yläpuolelle. Jalan edessä tulee olemaan maa jalan päällä ja vähintään metrin eteenpäin, ennen kuin rinne alkaa.

Lisäksi jokainen lohko sidotaan raudoituksella viereiseen lohkoon. Ja sivuilla tulee olemaan uria, jotka tekevät jokaisesta lohkosta uros ja naaras, mikä pitäisi estää lisäliukumista.

Voin myös sanoa, että vanha muuri on valettu käsin kivimuurin päälle. Olen melko varma, että siinä ei ole raudoitusta. Se on tuskin 15 cm paksu. Mutta niin siinä onkin halkeamia.

Se alkoi halkeilla kylminä talvina, jotka seurasivat toisiaan. Ylhäällä oleva aita koostuu sisään valetuista rautakiskoista, joten todennäköisesti se on aiheuttanut pakkasrapautumista.

Ok, olin tuplavahvistanut verkoilla kaksi ruutua päällekkäin, najannut kaikki paikoilleen, peitekerros 3-5 cm betonia. Sitten ennen täyttöä, tuki pitäisi olla muotissaan jonkin aikaa. En ollut tiivistänyt maata, soraa, kiviä jotka sinne täytetään, olisin antanut luonnon hoitaa täytön ja lisännyt tarvittaessa. Mutta kuten sanottu, en ole asiantuntija.

• Tykkään
Wennerbo
  • Laddar…
Tulee limittää noin 400-450 mm.
En usko, että mahtuu kaksinkertaista verkkoa ilman, että kasvaa muotin paksuus, koska jos asetetaan kaksi verkkoa suoraan toisiaan vasten, täytyyhän siitä tulla heikennys?? Verkkojen välillä täytyyhän olla jonkin verran etäisyyttä ja betonia.

Kyllä, niiden pitäisi olla jonkin matkan päässä toisistaan. Olisi kiva nähdä vähän kuvia projektista myöhemmin.

• Tykkään
Wennerbo
  • Laddar…
Toki kuvia tulee. kuitenkin voi kestää muutamia kuukausia ennen kuin on jotain kuvattavaa.

Sain neuvon entiseltä muurausvalmistajalta. 12 mm rautaa pystysuoraan koko (eli ei saumoja tai mattoa) ja 8 mm rautaa vaakasuoraan kaikki 200 mm jaolla. Kaksinkertainen kerros pohjassa sekä ulkopuolella puoliväliin asti.

Täytyy vain istua alas ja alkaa laskea yhteen kaikki. Kaivinkone tulee maanantaina.

Kiinnostava projekti!
Onnea matkaan, ja pidä meidät ajan tasalla runsailla kuvilla! :)

• Tykkään
Wennerbo
  • Laddar…
Seuraan myös lisää jännitystä, odotan innolla kuvia! :)

• Tykkään
Wennerbo
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.