2 121 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Tretex olla vai ei olla?
Hei kaikki!
Minulla on lyhyt kysymys Tretex-levyn tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta! Olemme ostaneet talon, jota olemme remontoimassa. Anticimex on tarkastanut ja todennut, että seinissä ei ole kosteutta!
Kaikissa ulkoseinissä on kiinnitetty rappaukseen, musta pahvi ja sen jälkeen tretex-levyt, joiden päällä on koolaukset, eristys ja sitten kipsilevy ja päällimmäisenä tapetti. Alkuaikainen ajatus oli purkaa kaikki, jotta vältettäisiin tulevat kosteusongelmat, ja sitten rakentaa uudelleen, eristää ja kipsilevyttää uudelleen.
Aloitimme pienemmästä huoneesta ja avasimme kipsilevyt, poistimme eristeen ja koolaukset päästäksemme käsiksi tretexiin. Ja, kuten odotettiin, se on rutikuiva! Ei mitään merkkejä kosteudesta missään!
Joten kysymys on, onko vaivan ja rahan arvoista purkaa kaikki päästäksemme käsiksi tretexiin ja sitten rakentaa kaikki uudelleen?
Kultainen keskitie voisi olla, että purkaa kipsilevyt, poistaa eristeen ja ottaa sitten tretexin pois ilman, että poistaa koolauksia (se on melko löysästi kiinni, joten tiedän että se onnistuisi!) ja sen jälkeen laittaa eristeen takaisin ja uudet kipsilevyt! Ainoa kustannus olisi siis uudet kipsilevyt.
Talo on tänään melko surkeassa kunnossa ja kasvanut/varjostettu, mutta aiomme kesällä raivata suurimman osan, joka varjostaa taloa, ja sitten parantaa rappausta ja maalata uudelleen. Tämäkin pitäisi tarkoittaa, että kosteuden tunkeutumista voidaan minimoida?
Mitä mieltä olette? Mitä tekisitte? Pitäisikö keskittyä enemmän pohjoispuolelle ja ehdottomasti poistaa tretex sieltä?
PS. Edellinen omistaja lämmitti puulla, mutta vanhemmalla iällä hän ei lämmittänyt taloa kunnolla, vaan luotti sähköpatteriin huoneessa, jossa hän nukkui. Taloa ei ole lämmitetty kunnolla vähintään vuoteen, todennäköisesti kahteen vuoteen… Pian asennamme (kun lumen temppuilu päättyy) maalämmön ja lopulta muuttamme kaksin aikuisina ja lapsen kanssa, joka asuu siellä! Mikä luo enemmän kosteaa ilmaa sisältä, jos ajattelen oikein? Aiomme myös vaihtaa alkuperäiset, kaksinkertaiset ikkunat uusiin kolmilasisin jokaisessa huoneessa, joissa on venttiili.
Minulla on lyhyt kysymys Tretex-levyn tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta! Olemme ostaneet talon, jota olemme remontoimassa. Anticimex on tarkastanut ja todennut, että seinissä ei ole kosteutta!
Kaikissa ulkoseinissä on kiinnitetty rappaukseen, musta pahvi ja sen jälkeen tretex-levyt, joiden päällä on koolaukset, eristys ja sitten kipsilevy ja päällimmäisenä tapetti. Alkuaikainen ajatus oli purkaa kaikki, jotta vältettäisiin tulevat kosteusongelmat, ja sitten rakentaa uudelleen, eristää ja kipsilevyttää uudelleen.
Aloitimme pienemmästä huoneesta ja avasimme kipsilevyt, poistimme eristeen ja koolaukset päästäksemme käsiksi tretexiin. Ja, kuten odotettiin, se on rutikuiva! Ei mitään merkkejä kosteudesta missään!
Joten kysymys on, onko vaivan ja rahan arvoista purkaa kaikki päästäksemme käsiksi tretexiin ja sitten rakentaa kaikki uudelleen?
Kultainen keskitie voisi olla, että purkaa kipsilevyt, poistaa eristeen ja ottaa sitten tretexin pois ilman, että poistaa koolauksia (se on melko löysästi kiinni, joten tiedän että se onnistuisi!) ja sen jälkeen laittaa eristeen takaisin ja uudet kipsilevyt! Ainoa kustannus olisi siis uudet kipsilevyt.
Talo on tänään melko surkeassa kunnossa ja kasvanut/varjostettu, mutta aiomme kesällä raivata suurimman osan, joka varjostaa taloa, ja sitten parantaa rappausta ja maalata uudelleen. Tämäkin pitäisi tarkoittaa, että kosteuden tunkeutumista voidaan minimoida?
Mitä mieltä olette? Mitä tekisitte? Pitäisikö keskittyä enemmän pohjoispuolelle ja ehdottomasti poistaa tretex sieltä?
PS. Edellinen omistaja lämmitti puulla, mutta vanhemmalla iällä hän ei lämmittänyt taloa kunnolla, vaan luotti sähköpatteriin huoneessa, jossa hän nukkui. Taloa ei ole lämmitetty kunnolla vähintään vuoteen, todennäköisesti kahteen vuoteen… Pian asennamme (kun lumen temppuilu päättyy) maalämmön ja lopulta muuttamme kaksin aikuisina ja lapsen kanssa, joka asuu siellä! Mikä luo enemmän kosteaa ilmaa sisältä, jos ajattelen oikein? Aiomme myös vaihtaa alkuperäiset, kaksinkertaiset ikkunat uusiin kolmilasisin jokaisessa huoneessa, joissa on venttiili.
Jos se toimii hyvin, on turhaa vaihtaa vain vaihtamisen ilosta. Tretex eristää hyvin, vaikka ei tietenkään yhtä hyvin kuin uusi eristys. Jos sen poistaa, se pitäisi siis korvata toisella eristyksellä.
Sen sijaan sitä ei pidä maalata tai tapetoida, siitä ei tule koskaan hyvää
Sen sijaan sitä ei pidä maalata tai tapetoida, siitä ei tule koskaan hyvää
No niin anna ski.. ähum tretex jäädä paikoilleen se tein minä 
Sitä vastoin, jos sinulla on kamin, on täydellistä upottaa tretex dieseliin ja käyttää sytykkeenä ei ole mitään, joka päihittää tämän yhdistelmän
Sitä vastoin, jos sinulla on kamin, on täydellistä upottaa tretex dieseliin ja käyttää sytykkeenä ei ole mitään, joka päihittää tämän yhdistelmän
Klikkaa tästä vastataksesi