48 479 lukukertaa ·
12 vastausta
48k lukukertaa
12 vastausta
Säilyttääkö tretex-levyt sisäseinissä vai asentaa kipsilevyt?
Hei!
Olemme parhaillaan remontoimassa taloa vuodelta -46. Sisäseinät koostuvat puusta, joihin on naulattu tretex-levyjä. Levyt eivät sinänsä ole huonoja millään tavalla, mutta olen saanut neuvoja joiltakin korvata ne kipsilevyillä, toiset sanovat, että voimme aivan hyvin pitää ne ja tasoittaa saumat ja mahdollisesti laittaa kangasta saadaksemme sileän pinnan.
Tunnen oloni hieman neuvottomaksi, mitä mieltä olette, jotka mahdollisesti luette tämän?
Terveisin, Henrik
Olemme parhaillaan remontoimassa taloa vuodelta -46. Sisäseinät koostuvat puusta, joihin on naulattu tretex-levyjä. Levyt eivät sinänsä ole huonoja millään tavalla, mutta olen saanut neuvoja joiltakin korvata ne kipsilevyillä, toiset sanovat, että voimme aivan hyvin pitää ne ja tasoittaa saumat ja mahdollisesti laittaa kangasta saadaksemme sileän pinnan.
Tunnen oloni hieman neuvottomaksi, mitä mieltä olette, jotka mahdollisesti luette tämän?
Terveisin, Henrik
Hei hencand,
Meillä on aivan sama rakenne talossamme kuin teillä. Päätimme poistaa Treetexin, enimmäkseen siksi, että olemme jyrsineet uutta sähköä suuriin osiin taloa. Osittain pistorasioita oli liian vähän ja osittain sähkö asennettiin pinnalle siellä, missä se oli aiemmin laajennettu.
Treetex eristää melko hyvin, ja tästä syystä voi olla hyvä säilyttää se, mutta itse tykkään enemmän työskennellä kipsin kanssa pohjana. Vaihtoehto voi olla ruuvata kunnostuskipsi Treetexin päälle, jolloin Treetexin eristyskyky säilyy, mutta saat kipsin pintamateriaaliksi. Lisäksi Treetexin poistaminen on tosi työlästä, se pölisee enemmän kuin toivottavaa.
Onnea matkaan!
Meillä on aivan sama rakenne talossamme kuin teillä. Päätimme poistaa Treetexin, enimmäkseen siksi, että olemme jyrsineet uutta sähköä suuriin osiin taloa. Osittain pistorasioita oli liian vähän ja osittain sähkö asennettiin pinnalle siellä, missä se oli aiemmin laajennettu.
Treetex eristää melko hyvin, ja tästä syystä voi olla hyvä säilyttää se, mutta itse tykkään enemmän työskennellä kipsin kanssa pohjana. Vaihtoehto voi olla ruuvata kunnostuskipsi Treetexin päälle, jolloin Treetexin eristyskyky säilyy, mutta saat kipsin pintamateriaaliksi. Lisäksi Treetexin poistaminen on tosi työlästä, se pölisee enemmän kuin toivottavaa.
Onnea matkaan!
meillä on sama rakenne ja jätimme tretexin paikoilleen, vedimme uusia putkia tarvittaessa tretexiin tehtyihin uriin (löysimme 12 mm letkua).
sitten asensin tavallista 12,5 mm kipsiä, joka on halvempaa eikä notkistu kuten remonttikipsi voi tehdä, kun alla ei ole tukevaa alustaa.
sitten asensin tavallista 12,5 mm kipsiä, joka on halvempaa eikä notkistu kuten remonttikipsi voi tehdä, kun alla ei ole tukevaa alustaa.
Olen parhaillaan remontoimassa makuuhuonetta, jossa on tretek-levyä seinillä. Valitsin helpoimman vaihtoehdon ja laitoin päälle remonttikipsilevyt, se käy nopeasti ja näyttää hyvältä tähän asti.
Seuraavassa huoneessa aion luultavasti purkaa tretek-levyn ja tehdä kuten Pablo, vetää sähköt uudelleen, jotta pistorasiat tulevat oikeisiin paikkoihin. Seuraava huone on tv-huone.
Seuraavassa huoneessa aion luultavasti purkaa tretek-levyn ja tehdä kuten Pablo, vetää sähköt uudelleen, jotta pistorasiat tulevat oikeisiin paikkoihin. Seuraava huone on tv-huone.
Anna sen olla, pölyää ja on epämiellyttävää poistaa.
Vedimme myös uutta sähköä, mutta leikkasimme veitsellä noin 30 cm:n kaistaleen, teimme uran, laitoimme putken ja kiinnitimme kaistaleen takaisin tretexillä. Toimii hyvin ja säästää työtä.
Vedimme myös uutta sähköä, mutta leikkasimme veitsellä noin 30 cm:n kaistaleen, teimme uran, laitoimme putken ja kiinnitimme kaistaleen takaisin tretexillä. Toimii hyvin ja säästää työtä.
Olen täysin samaa mieltä. Jos voi elää materiaalin kanssa, joka ei ole 100% sileä, mutta eristää paremmin ääntä ja lämpöä kuin kipsi, mielestäni kannattaa pitää Tretex. Jos tämä ei ole mahdollista, kipsi on hyvä vaihtoehto. 
Jotkut väittävät, että Tretx pitäisi poistaa, koska se on erittäin tulenarka/syttymisherkkä. Mutta jos talo on muuten puuta, en oikein ymmärrä ajatusta. Ehkä ei pitäisi olla eläviä kynttilöitä seinällä, mutta en tiedä, kuinka herkkä se on.
Hyvää viikonloppua!
Per
Jotkut väittävät, että Tretx pitäisi poistaa, koska se on erittäin tulenarka/syttymisherkkä. Mutta jos talo on muuten puuta, en oikein ymmärrä ajatusta. Ehkä ei pitäisi olla eläviä kynttilöitä seinällä, mutta en tiedä, kuinka herkkä se on.
Hyvää viikonloppua!
Per
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Pidä mieluusti tretex eristävänä kerroksena, mutta laita kipsiä tai muuta levyä, tai mieluummin puuta päälle. Tretex on yksi syttyvimmistä rakennusmateriaaleista, joihin olen törmännyt. Itsekin minulla on edelleen joitakin huoneita, joissa tretex on jäljellä, mutta asennan ainakin jonkinlaisen verhouksen päälle.
/Paloturva-insinööri
/Paloturva-insinööri
On vielä tretex seinillä paremman seinäpinnan vuoksi, mitä en voi kuvitellakaan. Ripusta tauluja ym. vain yhdellä neulalla ja siirrä sitten ilman jälkiä. HUIPPU vähentää kaikua ja mitä tulee palamiseen, se ei pala niin hyvin, kun se on kiinnitetty seinään. Olen kokeillut irtopalaa, ja silloin se palaa nopeasti, mutta niin tekevät myös seinässäni olevat laudat, jos asetan ne ilmavasti, mutta siltä se ei näytä seinilläni.
Liota tretexi dieselissä ja sinulla on maailman paras sytytin 
Ei pitäisi poistaa trätexia, jos ei ole lisäeristetty, sillä kuten edellä mainittiin, se eristää "melko" hyvin. Parempi silloin laittaa kipsi päälle, mutta mieluummin ei korjauskipsiä, vaan tavallista 13 mm std.kipsiä.
Miksi se pitäisi peittää, onhan se kauniisti läpivärjätty heti kun ne ostaa
Ei pitäisi poistaa trätexia, jos ei ole lisäeristetty, sillä kuten edellä mainittiin, se eristää "melko" hyvin. Parempi silloin laittaa kipsi päälle, mutta mieluummin ei korjauskipsiä, vaan tavallista 13 mm std.kipsiä.
Miksi se pitäisi peittää, onhan se kauniisti läpivärjätty heti kun ne ostaa
Minulla on myös tretexlevyjä pienellä ilmarako takana. Jos naulaa kiinni 45-koolausta ja laittaa eristyksen, sitten kipsilevyt. Miten käy homeen riskin ym. kanssa, jos talossa on painovoimainen ilmanvaihto, avoimet venttiilit ja vesikiertoinen lämmitys?H hencand sanoi:Hei!
Olemme kunnostamassa taloa vuodelta -46. Sisäseinät koostuvat puusta, johon on naulattu tretexlevyjä. Levyt eivät sinänsä ole huonossa kunnossa, mutta olemme saaneet neuvoja joiltakin vaihtaa ne kipsilevyihin, toiset sanovat, että voimme ihan yhtä hyvin säilyttää ne ja tasoittaa saumat ja mahdollisesti laittaa kangasta, jotta pinnasta tulee sileä.
Tunnen oloni hieman neuvottomaksi, mitä mieltä te olette, jos käytte mahdollisesti lukemassa tätä?
Terveisin Henrik
Klikkaa tästä vastataksesi