Aion rakentaa aitaa ja ajattelin kysyä teiltä tipanokasta, onko se tarpeen?
Aion käyttää pystysuoria säleitä.
Miten nämä sahataan helpoiten? (On ger/kap)
Kuinka monta astetta kulma?

Tuntuu siltä, että tässä vaiheessa on helppo sahata hieman väärin, mikä voi johtaa siihen, että säleet ovat hieman eri pituisia?

Kaikki puutavara on kyllästettyä, säleet ovat 80 cm.

Fulkemisten
Olin rakentanut kapeariggin. Kiinnitä saha ja kiinnitä ohjain 80 cm terästä, niin kaikki rimat ovat yhtä pitkiä. Mikäli kyse on tippanokasta, voit varmaan jättää sen pois, jos kyseessä on kyllästetty ja se jää maalaamattomaksi. Muuten se on helppoa mainitulla riggillä. 20-25 astetta riittää.

Fulkemisten Fulkemisten sanoi:
Olisin rakentanut leikkauslaitteen. Kiinnitä saha ja aseta pysäytin 80 cm terästä, niin kaikki säleet ovat yhtä pitkiä. Mitä tulee tippanokkaan, voit jättää sen pois, jos kyseessä on kyllästettyä ja sen on tarkoitus olla maalaamaton. Muuten se on helppoa mainitulla laitteella. 20-25 astetta riittää.
Mitä tarkoittaa leikkauslaite? Voitko selittää vähän aloittelijalle?

Fulkemisten
Kyllä. Mutta ajattele, että kiinnität tai ruuvaat jiirisahan pöytään. Sitten kiinnität vasteen (se voi olla mitä tahansa, esimerkiksi lautapalan) niin, että laudan pää, jonka haluat sahata, on vastetta vasten. Näin jokaisesta laudasta tulee täsmälleen saman pituinen, vaikka tekisit 300 aitatolppaa. Tarvitsee mitata vain ensimmäisellä kerralla, joten se käy nopeasti.

Jo. Men ajattele, että pakotat tai kiinnität katkaisu/jiirisahan pöytään. Sitten kiinnität rajoittimen (se voi olla mitä tahansa, esimerkiksi laudanpätkä) niin, että laudankappaleen pää, jonka haluat sahata, on rajoitinta vasten. Silloin jokainen lauta on täsmälleen saman pituinen, vaikka teet 300 aitatolppaa. Tarvitsee vain mitata ensimmäisellä kerralla, joten se käy nopeasti.
Kiitos!!
Mitä luulet, mikä kulma on tarpeen tolppien osalta? Olen juuri aloitellut ja tein vain 10 astetta ensimmäisiin kahteen, mietin onko se liian vähän?
Yläpuolen vedenpoistoa varten siis

Fulkemisten
Kyllä. 10 astetta on kyllä liian vähän. Tuplaa se.

Kyllä. 10 astetta on vähän liian niukkaa. Tuplaa se.
Epäilin sitä, kiitos taas!
Onneksi minulla on sinut kuuntelulautana täällä, jatkan kunnes kyllästyt

Kiinnitän tolpat perustuksiin ranskalaisilla puuruuveilla, olen ymmärtänyt että ne pitää esiporata. Onko se pakollista? Laitoin 4 per tolppa ja kaikki kiristivät tiukasti ilman että puu halkeili, toimiiko se niin kauan kuin puu ei halkeile vai voiko se halkeilla myöhemmin siksi että ei porattu?

Fulkemisten
Kohtuullista esiporata ranskalaisille kyllä. On myös itseporaavia, joissa on uria. Tolpat voivat tietenkin haljeta, mutta olet tehnyt täysin oikein ja minimoit riskin.

On järkevää esiporata ranskalaista varten. On myös olemassa itsestään porautuvia urilla. Pylväät voivat tietysti haljeta, mutta olet tehnyt täysin oikein ja minimoinut riskin.
Okei, ymmärrän. Valitettavasti olen jo ostanut ranskalaisia, jotka eivät ole itsestään porautuvia.
Mutta sanotaan, että jatkan näiden ruuvaamista ilman esiporausta ja ilman, että pylväät halkeavat, meneekö se silloin hyvin vai voivatko ne haljeta myöhemmin tai tarkoittaako se jotain muuta haittaa?
Ajatus on säästää hieman aikaa sekä ruuvaan kaksi ruuvia jokaiselle pylvään puolelle, jotka ovat suurin piirtein vastakkain toisiinsa nähden, jos esiporaan molemmilta puolilta, pelkään, että reiät menevät toisiinsa ja ruuvit eivät sitten vedä. Nyt voin ruuvata niitä hieman eri kulmasta toisiinsa nähden, jotta ne eivät törmää, ja se on toiminut toistaiseksi.

Fulkemisten
Aha. Et ollut esiporannut. Ymmärsin väärin. No jaa. Se riippuu monista asioista, tuleeko se halkeamaan. Totuus on, että kukaan ei tiedä, mutta luultavasti ei. Kuinka lähellä päätyä se on ja kuinka paksuja ovat tolpat? Mitä kauempana päädystä ja mitä paksumpia, sitä pienempi riski. En olisi "säästänyt aikaa" ottamalla riskin tehdä uudelleen. Esiporaan itse asiassa melko paljon, kaikki tulee paremmaksi ja tarkemmaksi. Ei tietysti terassilaudoitusta, mutta muuten kyllä. Etkö voi esiporata samalla kulmalla?

Aha. Et ollut esiporannut. Ymmärsin sinut väärin. No joo. Se riippuu monista asioista, jos se halkeaa. Totuus on, että kukaan ei tiedä, mutta todennäköisesti ei. Kuinka lähellä päätyä se on ja kuinka paksuja tolpat ovat? Mitä kauempana päästä ja mitä paksumpi, sitä pienempi riski. En säästäisi aikaa riskeeraamalla tekemään uudestaan. Esiporaan itse asiassa melko paljon, kaikki on parempaa ja tarkempaa. En tietysti terassilaudoituksessa, mutta muuten kyllä. Etkö voisi esiporata samalla kulmalla?
Kyseessä on 70x70 tolpat.
Alin reikä on 70mm päätypuusta.

Voi varmasti esiporata samalla kulmalla, mutta voin kuvitella, että ruuvit osuvat joskus toisiinsa.
Ruuvi menee 45mm molemmilta puolilta ja on suoraan vastakkain.

Fulkemisten
En ollut oikeastaan huolissani. Otanko lyhyempi skruv?

Ajoin talikon maahan ja asetin kap o ger -sahan maahan 80 cm päähän siitä. Epäilemättä se ei ole ergonomista, mutta nopeampaa pystyttämistä on vaikea järjestää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.