Lainasin kuvan netistä. Rakennan juuri satulakattoa terassin päälle.

Muutamia pohdintoja ja mietin, jos joku ystävällinen sielu voisi valaista niitä hieman.

Olen nikkaroinut melko paljon vuosien varrella, mutta en koskaan oikeastaan miettinyt, mitä kaikkia asioita kutsutaan ammattikielellä. Lisäksi olen huomannut, kun googlaa, että "rakkaalla lapsella on monta nimeä".

Mikä on se kantava palkki, johon nuoli osoittaa? Entä ne, jotka ovat seinästä ulkona samalla korkeudella?

Ja minkä korkeuden (alareuna) pitäisi laittaa, jos haluaa ehkä tulevaisuudessa lasittaa terassin. Onko 200 cm liian matala? Vai pitäisikö jättää enemmän saumavaraa? Alussa ajattelimme pitää avoimena. Ajattelen karmien vakiokokoja. Haluan välttää erikoistilauksia. Ovi vie tietysti myös lattiatilaa, joten 200 cm on mielestäni liian matala. Tämä on rehellisesti sanottuna suurin pähkinä purtavaksi.

Kuinka kiinnitän kattoruoteet niskapuussa, jos rakennan kuten kuvassa. Vai onko etua asettaa ne päälle? Haluaisin oikeastaan niin matalan rakennuskorkeuden kuin mahdollista, mutta silti niin korkean katon kuin mahdollista. Vaikea kuvailla tekstissä. Kattokulma on noin 22 astetta.

Maljaa teille kevätkuumuudessa. Olen hikoilemassa itseni pois.

//Erber :beer::D
 
  • Rakenteilla oleva harjakatto, nuoli osoittaa vaakasuoraan puupalkkiin katon alla.
En tiedä, onko korostetulla palkilla mitään nimeä. Koska katossa on harjapalkki, sitä ei oikeastaan tarvita. Tolppa, johon harjapalkki nojaa, voisi hyvin ulottua koko matkan ylös. Sivupalkkeja voi kutsua eräänlaisiksi hammarband-muunnelmiksi. Sen sijaan kuvassa oleva rakenne ei ole vakaa. Koska sivuseiniä ei ole, tarvitaan vinotukia (mieluiten kattopuolikkaiden tasossa), jotta tolpat saadaan kiinnitettyä yläosastaan.

Ovien vapaaksi avautumiskorkeudeksi vakiona on yleensä 210 cm. Koska aiot laittaa lasiosioita myöhemmin, suosittelen, että tarkistat sellaisten mitat jonkin valmistajan sivustolta, esim. Willab gardens.
 
  • Tykkään
erber
  • Laddar…
Kuvassa on Skånska Byggvarorin runko, jonka voit ostaa pakettina. Se tulee rakentaa kiinteäksi toisella puolella olevaan päätyyn. Ja muita vakauttavia sääntöjä ei ole. :cool:
 
Jos se rakennetaan kiinni takana olevaan päätyyn, se stabilisoituu syvyyssuunnassa. Etummainen pääty ei sen sijaan ole vielä vakaa, koska on tarkoitus, että katto on jonkinlainen lasikatto. Se tarvitsee edelleen diagonaaleja. Yksi riittää, jos se on vaakasuorassa sisänurkasta ulkonurkkaan. Jos ne asetetaan katon pintaan, mikä on tyylikkäämpää, tarvitaan vähintään kaksi.
 
J justusandersson sanoi:
En tiedän, onko merkitty palkki nimeltään jokin. Koska katossa on harjapalkki, sitä ei oikeastaan tarvita. Pylväs, johon harjapalkki lepää, voi yhtä hyvin kulkea ylös asti. Sivupalkkeja voidaan pitää vasapalkin muunnelmina. Sen sijaan kuvan rakenne ei ole vakaa. Koska ei ole sivuseiniä, tarvitaan vinotukia (mieluiten kattopuoliskojen tasossa), jotta pylväät saadaan kiinnitettyä ylhäällä.

Standardimitta vapaan oven aukon korkeudelle on yleensä 210 cm. Koska aiot pitää lasiosat myöhemmin, suosittelen tarkistamaan niiden mitat jonkin valmistajan verkkosivustolta, kuten Willab gardens.
Olen suunnittelemassa pergolaa harjakatolla. Voitko selittää, mitä tarkoitat vinotuilla? Piirrä mielellään kuvan päälle tai paperille, jos sinulla on aikaa 🙏
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.