Viime vuonna teetimme 4m x 6m alueen pystytuilla rinteessä pihamme ja puutarhamme välissä. Tänä vuonna ajatus on, että rakentaisimme (minä) autokatoksen aumakatolla sen päälle. Katso karkea piirros alla (kyllä, siinä pitäisi olla myös katto). Ajattelimme aluksi käyttää kattotiiliä, mutta todennäköisesti siirrymme bitumihuopaan pitääksemme painon alhaisena. Lumivyöhyke 1,5 (Bohuslän).

3D-mallli keskeneräisestä autotallin runkorakenteesta, jossa on puiset kattotuolit ja seinäpaneelit. Suuri sorapintainen alue, jota ympäröivät betoniset L-tuet, tarkoitettu carportin rakentamista varten. Taustalla näkyy puita ja taloja.

Ajatuksena on, että teen kaiken itse. Pelkkä rakentaminen ja varsinainen nikkarointi ei pitäisi olla ongelma - olen rakentanut terasseja, aitoja ja portaita ja olen mustan vyön saanut YouTubessa - mutta olen äärimmäisen epävarma mitoista.

Suunnitelmana on käyttää 95x95mm tolppia - 5 tolppaa jokaiselle pitkälle sivustalle ja sitten vielä 2 tolppaa päärakenteen toiselle lyhyelle sivulle, joka on suljettu.

Alkuperäinen suunnitelma oli kiinnittää tolpat suoraan pystytukien yläosaan, mutta se tuntuu hieman riskialttiilta - onko vaara, että ne halkeavat? - joten viimeisin suunnitelma on asettaa tukevat painekyllästetyt palkit (95x95) pystytukien päälle. Ne kiinnitetään pystytukiin ja sitten tolpat kiinnitetään tähän "kehykseen". Ehkä tappi tolpan päissä asetetaan kehykseen ja sitten isot pultit suoraan läpi. Mutta en tiedä mikä on "riittävästi"...

Luulevatko he, että tämä voisi toimia? Kuinka te olisitte tehneet?

Ja mitä luulette tolppien paksuudesta? Onko vahvempaa käyttää liimapuupalkkeja 90x90 sijasta kuin "tavallisia" 95x95 tolppia? Vai tarvitseeko minun nostaa paksuutta enemmän, jotta autokatos ei kaadu ensimmäisessä isommassa tuulenpuuskassa?

Kaksi kolmesta sivusta peitetään sitten lauta-tyylisillä seinillä, joissa on paneelit, jotka ovat auki ylä- ja alareunalta. Vinotukia kulmissa.

Seinäristikko, jonka päälle kattotuolit lepäävät on piirretty mitoilla 45x170. Riittääkö se, vai tarvitseeko minun suurentaa niitä edelleen?

Kuvassa on autotallin rakennussuunnitelma mittoineen. Rakenteissa näkyy pylväät ja seinät, korkeudet ja leveydet esitetty millimetreinä.

Ja mitä tulee kattotuoleihin... Yläpuolirakenteen olen ajatellut käyttää 45x170 ja alaosan 120mm. Haluamme myös hieman korkeamman vapaan kattokorkeuden autokatoksen sisällä, jotta voimme esimerkiksi nostaa kajakkia tai suksiboksia, joten ajattelin siirtää alaosaa 400mm ylöspäin. Toimiiko se?

Carportin poikkileikkauspiirros, mitat: leveys 4000 mm, kattotuolin yläpuoli 170 mm, alapuoli 120 mm, katto 145 mm, korkeus 400 mm.

Tämä projekti tekee, että valvon öisin...

Joten jos joku voisi antaa neuvoja tästä, ehkä saisin edes yhden yön täydet yöunet. Se olisi mukavaa!
 
Olin ohittanut ajatukset maajaloista ja valinnut valamisen perustuspilareilla betonirautojen kanssa.

95*95 toimii varmasti tolppiin, mutta se näyttää yleensä heikolta.
Valitsisin mieluummin tavallisen sahatun ja höyläämättömän puun, rakenna esim. tolppa yhdistämällä 2 kpl 50*150:aa ja yksi 50*100 väliin, jolloin on myös helppoa ja kätevää kiinnittää ja ankkuroida seisova tukipuu.
Jotta katos kestää tuulen, mielestäni sinun pitäisi tukea sitä viistosti.

Jos aiot todella laittaa monta tolppaa pitkille sivuille, sinun pitäisi varmistaa, että tolpat ovat suoraan kattotuolien alla. Mielestäni riittää kuitenkin, että katoksellesi on 6 perustuspilaria ja tolppaa, aseta 3 kullekin pitkälle sivulle. Lyhyellä sivulla ei tarvita ylimääräistä tolppaa.
 
F fribygg sanoi:
Olisin jättänyt pois ajatukset tolppakengistä ja valinnut valaa alas pilarit pilariraudalla.

95*95 toimii varmasti tolppiin, mutta se näyttää yleensä heppoiselta. Valitsisin mieluummin tavallista sahattua höyläämätöntä puutavaraa, rakenna esim. tolppa yhdistämällä 2 kpl 50*150 ja niiden väliin 50*100, jolloin siihen on myös helppo ja kätevä kiinnittää ja ankkuroida seisova räystäspuu. Jotta autokatos kestäisi tuulen, suosittelen viistotuentaa.

Jos aiot ehdottomasti käyttää monta tolppaa pitkillä sivuilla, varmista, että tolpat ovat suoraan kattokannattimien alla. Mielestäni autokatoksessasi riittää ennemmin 6 pilaria ja tolppaa, aseta 3 kummallekin pitkälle sivulle. Lyhyellä sivulla ei tarvita ylimääräistä tolppaa.
Kiitos vastauksesta!

Ajatuksena on hyödyntää mahdollisimman paljon tilaa, joten en halua valaa pilareita L-tukien sisäpuolelle, vaan asettaa tolpat L-tukien päälle.

Viistotuet ajattelin laittaa nurkkiin (katso kuvani, vaikka ne voivat olla hieman vaikeita nähdä siellä). Vai ajattelitko viistotuet muiden paikkojen lisäksi kuin nurkkiin?

Kyllä, olen myös vähän ajatellut rakentaa tolpat sillä tavalla, jota kuvaat.

Jos käytän vain kolme tolppaa pitkillä sivuilla, pelkään, että seinät/lauta seinät tolppien välillä taipuvat, sillä ajatus on, että ne kiinnitetään vain tolppiin, ja niissä on tilaa ylä- ja alapuolella. Kolme tolppaa pitkillä sivuilla tarkoittaa noin 3 metrin väliä tolppien välillä...
 
Aidat tolppien välillä voit helposti jäykistää kunnollisella vinojäykisteellä keskimmäiseen tolppaan pitkällä sivulla tai vankalla ristikolla esim. 50*100 lyhyellä sivulla.
 
F fribygg sanoi:
Voit helposti jäykistää tolppien välistä aitaa, jos kiinnität kunnon vinotuen keskitolppaan pitkällä sivulla tai tukevan ristin esim. 50*100 päädyssä.
Aion miettiä tolppien määrää. Minua ei oikeastaan haittaa, jos kattotuolit ja tolpat eivät linjaudu keskenään. Tuleehan sinne rännit ja sellaista, joten kattotuolit eivät kuitenkaan näy kovin hyvin ulkopuolelta. Sisäpuolella kuitenkin...

Onko ajatuksia räystäspalkin ja kattotuolien mitoista? :) Räystäspalkki: 45 x 170 ja ylärungot samoissa mitoissa. Tämä toiveeni alarungon siirtämisestä 400 mm ylöspäin vaikuttanee luultavasti mittojen valintaan?
 
Aiotko kalkkimaalata carportin?
 
F fribygg sanoi:
Aiotko maalata autonkatoksen punamultamaalilla?
Joo, suunnitelmana on maalata se Falu-punamaalilla.
 
Rakensin autokatoksen 20 vuotta sitten.
Kaksoispainetut 45*95 tolppina, liimattu ja ruuvattu yhteen. Toinen 195 mm pidempi kuin toinen.
Asennettu lyhyempi ulospäin ja sitten 45*195 pitkin. 4 tolppaa jaettuna 7,25 pituudelle.
Seinä yhdellä puolella ja takana sekä tukia toisella lyhyellä sivulla. On ollut vakaa siitä lähtien.
Liimapuupalkki harjassa ja etureunassa teräsrakenteella, joka tukee sitä, ja sitten 45*145 kattopalkkeina.
 
  • Puinen autokatos, jossa on aaltopeltikatto ja neljä tolppaa. Etualalla näkyy sininen auto. Stålirakenteinen etuosa kannattelee kattoa.
A Andreas Lindahl sanoi:
Joo, suunnitelma on maalata se falu rödfärgillä
Sitten mielestäni sinun pitäisi jättää höylätty puutavara pois, keittomaali tarttuu paljon paremmin sahattuun
 
F fribygg sanoi:
Sitten sinun kannattaisi välttää höylättyä puutavaraa, keittomaali tarttuu paljon paremmin sahatulle.
Kyllä, rakensin aidan pari vuotta sitten, jossa oli höylätyt tolpat ja sahattu ulkoverhous, maalattu keittomaalilla. Väri tarttui selvästi paremmin sahattuun kuin höylättyyn puutavaraan...
 
A Andreas Lindahl sanoi:
Kyllä, rakensin aidan pari vuotta sitten höylätyillä tolppilla ja sahatulla ulkopaneelilla, jotka maalattiin punamullalla. Maali tarttui selvästi paremmin sahattuun kuin höylättyyn puuhun...
Falu rödfärg näyttää kuitenkin myyvän maalia nimeltä Falu Rödfärg Träfasad, joka pitäisi toimia höylätyllä puulla. Ei oikea punamulta, mutta pellavaöljypohjainen, ja saatavilla samoissa sävyissä.
 
J Jan_G sanoi:
Rakensin autotallin 20 vuotta sitten.
Kaksinkertaiset 45*95 painuvat pilareina, liimattu ja ruuvattu yhteen. Toinen 195 mm pidempi kuin toinen.
Asennettiin lyhyempi ulospäin ja sitten asetettiin 45*195 pitkittäin. 4 pilari jakautunut 7,25 pituudelle.
Seinä toisella puolella ja takana sekä tukirakenteet toisella lyhyellä puolella. On ollut vakaa siitä lähtien.
Liimapuuparru harjassa teräsrakenteella etureunassa, joka tukee sitä, ja sitten 45*145 kattopalkeina.
Joo, ehkä vaihtoehtona on liimata ja ruuvata omat pilarit kahdesta 45x95:stä. Ne ovat kyllä vain 90x95 silloin, mutta se voi riittää hyvin, kun otetaan huomioon, että minulla on niin monta pilaria. Jos käytit 4 pilaria 7,25 m pituudelle, ehkä se on ok minulle käyttää 5 pilaria 6 m:iin? :)

Ja helpompi tehdä tilaa kattopalkille, jos tekee niin...
 
  • Tykkään
Jan_G
  • Laddar…
A Andreas Lindahl sanoi:
Falu rödfärg näyttää kuitenkin myyvän maalia, jonka nimi on Falu Rödfärg Träfasad, ja sen pitäisi toimia höylätyllä puutavaralla. Ei aito keittomaali, mutta pellavaöljypohjainen, ja saatavilla samoissa sävyissä.
Mutta miksi vaivautua mihinkään muuhun kuin tavalliseen sahattuun puutavaraan ja keittomaaliin, joka todennäköisesti on paras ja halvin sekä nyt että tulevaisuuden ylläpidossa?
 
F fribygg sanoi:
Mutta miksi hankaloittaa asioita käyttämällä jotain muuta kuin tavallista sahattua puutavaraa ja slamfärgiä, joka todennäköisesti on paras ja halvin vaihtoehto sekä nyt että tulevassa kunnossapidossa?
Suurin osa rakennuskaupan puutavarasta on höylättyä, joten ajattelin, että sitä olisi helpointa saada... Myös kattotuolit pitää maalata, ja suunnitelmissa on käyttää höylättyä puutavaraa. En kuitenkaan ole jääräpäinen - voin muuttaa mieltäni :)
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
A Andreas Lindahl sanoi:
Suurin osa rakennusliikkeen puutavarasta on höylättyä, joten ajattelin, että se olisi helpointa hankkia... Myös kattotuolit on maalattava, ja suunnitelmana on käyttää höylättyä puuta. En kuitenkaan ole sellainen - voin muuttaa mieltäni :)
Oletko miettinyt, kuinka paljon enemmän aikaa ja rahaa maksaa huoltaa lautaa, joka on maalattu molemmilta puolilta (jollain muulla kuin punamullalla tai tervalla)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.