Tämä on paljon vaikeampi projekti kuin mitä voisi ajatella ensi silmäyksellä. Sinulla olisi pitänyt olla pätevämpää ohjausta alusta alkaen. Kirjoitan tämän enemmänkin ajatellen kaikkia muita, jotka seuraavat ketjua ja pohtivat samanlaisia asioita. 1/4 jänneväli ei ole luultavasti optimaalinen. Silloin palkin korkeus alkaa jälleen kasvaa, mutta eri syistä. Kaikki lasi-osat tarvitsevat jonkinlaisen kehyksen, joka ei mieluusti saisi kantaa mitään kuormia. En näe ongelmaa tämän ratkaisemisessa sinun tapauksessasi.
 
J justusandersson sanoi:
Tämä on paljon vaikeampi projekti kuin voisi aluksi luulla. Sinun olisi pitänyt olla paremmin pätevä neuvoja alusta alkaen. Kirjoitan tämän enemmän ajatellen kaikkia muita, jotka seuraavat ketjua ja miettivät samanlaisia ajatuksia. 1/4 jänneväli ei ole todennäköisesti optimaalinen. Silloin palkin korkeus alkaa kasvaa uudestaan, mutta muista syistä. Kaikki lasiosat tarvitsevat jonkinlaisen kehyksen, joka mieluiten ei ota vastaan kuormia. En näe mitään ongelmaa ratkaista tämä sinun tapauksessasi
Olen täysin samaa mieltä, vaikka ymmärsin osan ongelmasta, olin silti melko naiivi, kun aloitin projektin. Kuten sanottu, minun olisi pitänyt ottaa mukaan joku pätevä alusta alkaen.

Voisitko kehittää vähän tätä 1/4 jännevälin ongelmatiikkaa? Puhummeko suurista palkin korkeuden kasvusta? Vain selkeyden vuoksi tarkoitan, että rakennetaan 4 pylväällä; pylväs - 1/4 jänneväli - pylväs - 1/2 jänneväli - pylväs - 1/4 jänneväli - pylväs.
 
Ei sillä järjestelyllä. Luulin, että tarkoitat niiden ulottuvan 1/4 jännevälille.
 
  • Tykkään
attefall
  • Laddar…
Onko sinulla muita piirustuksia, joihin voimme tutustua? Tähän mennessä näkemämme perusteella konsultti ei ole toimittanut ammattitaitoisesti tehtyjä asiakirjoja, niissä on aivan liian paljon puutteita. Heidän itsensä mukaan he työskentelevät ABK09:n mukaisesti, jolloin heidän tulee omalla kustannuksellaan korjata toimitettujen asiakirjojen virheet. Myös kustannukset, jotka syntyvät puutteellisen aineiston vuoksi, voivat oikeuttaa korvaukseen.
 
B bossespecial sanoi:
Onko sinulla lisää piirustuksia, joita voisimme nähdä? Tähän mennessä näkemiemme mukaan konsultti ei ole toimittanut ammattimaisesti tehtyjä asiakirjoja, siinä on aivan liian paljon puutteita. Heidän itsensä mukaan he työskentelevät ABK09:n mukaisesti, ja silloin heidän pitäisi omalla kustannuksellaan korjata toimitetuissa asiakirjoissa olevat virheet. Myös virheellisen aineiston aiheuttamista kustannuksista voit saada oikeuden korvaukseen.
Mielenkiintoista, aion tarkistaa sopimuksen tarkemmin, kun minulla on enemmän aikaa. Ongelma on luottamukseni heidän osaamiseensa ja työskentelytapaan on heikentynyt, joten minun on pohdittava, onko järkevää jatkaa heidän kanssaan toimivan ratkaisun saamiseksi.

Lähetän piirustukset yksityisviestillä, jos joku muu on kiinnostunut, ilmoittakaa.
 
A attefall sanoi:
Mielenkiintoista, aion tarkastella sopimusta tarkemmin kun minulla on vähän enemmän aikaa. Ongelma on varmaan se, että olen menettänyt luottamuksen heidän osaamiseensa ja työtapoihinsa, joten minun on mietittävä, onko järkevää jatkaa taistelua saadakseni heiltä hyvän ratkaisun.

Lähetän piirustukset yksityisviestinä, jos joku muu on utelias, niin ilmoita.
Ehkä kannattaa yrittää antaa heille toinen mahdollisuus? Näyttää siltä, että heidän liikeideansa perustuu nopeisiin toimiin kiinteään hintaan. Voisikohan olla niin, että ajan käyttö on johtanut siihen, että on otettu liian tiukkoja oikoteitä?
 
B bossespecial sanoi:
Ehkä kannattaa yrittää antaa heille toinen mahdollisuus? Näyttää siltä, että heidän liiketoimintaideansa perustuu nopeisiin toimiin kiinteään hintaan. Ehkä ajan käytön vuoksi on otettu hieman liian kapeita oikoteitä?
Joo ehkä.. Samanaikaisesti haluan kuitenkin itse löytää hieman erilaisia ideoita ratkaisuihin, jotta voin ainakin verrata ja ymmärtää paremmin, sekä olla paremmin valmistautunut, jos he eivät vieläkään onnistu toimittamaan mitään järkevää.
 
A attefall sanoi:
Ja det har du ju helt rätt i. Hade tänkt det med glömt av då jag haft huvudet fullt av annat. Du skriver "Min nedre skena låg 9 mm under betongyta", hur går man rent praktiskt tillväga för att sänka ner den i betongen?
Valitsin painekyllästetyn 45x120, joka asennettiin L-tukea vasten oikealle korkeudelle, ja betonissa valetaan viisteet. Mutta voi myös raaputtaa betoniin heti kun se on lakannut virtaamasta ja alkaa kiinteytyä, sinulla on noin tunti aikaa, sitten on käytettävä timanttihiomakonetta.
 
  • Tykkään
attefall
  • Laddar…
Olen yrittänyt lukea huonekorkeudesta ja näen, että vaatimus 2,4m on melko vahva. Mutta joitakin poikkeuksia on, mm. 2,3m ullakkokerrokselle (https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/)

Kysymys on sitten, miten ullakkokerros määritellään? Onko se aina lähinnä ulkokattoa oleva kerros, jolloin laajennus olisi ullakkokerros? =) Voidaanko katsoa, että tila tasakaton alla voi olla ullakkokerros?

EDIT: Olen luonut ketjun tästä aiheesta, koska se voi varmasti olla mielenkiintoinen aihe itsessään https://www.byggahus.se/forum/threads/definition-av-vindsvaning-foer-rumshoejd.382898/
 
Viimeksi muokattu:
Hehe, en usko, että laajennusta voidaan pitää ullakkoasunto 🤔
Vaihtoehtona voisi olla katon kallistaminen niin, että saadaan hieman enemmän kattokorkeutta olemassa olevaan taloon päin, vähemmän seinämien kohdalla?

Talon päädyssä, jossa tehdään myös iso aukko, tulisi myös tarkistaa. Esimerkiksi olisi hyvä lisätä pilari, osittain palkin korkeuden alentamiseksi, mutta myös jotta ei kuormiteta olemassa olevaa talon nurkkaa niin suurilla pistemäisillä kuormilla. Vaihtoehtoisesti laajennuksen perustukset voidaan tehdä uudelle laatalle laajennuksen yhteydessä. Onko sinulla mitään rakennepiirustuksia olemassa olevasta talosta, tiedätkö millä tavalla se on perustettu?
 
B bossespecial sanoi:
Hehe, en usko, että laajennus voidaan pitää ullakkoasunnolla😉
Vaihtoehtona voisi olla katon kallistaminen, jolloin saadaan vähän enemmän kattokorkeutta olemassa olevaan taloon päin, vähemmän sivuosioihin?
Hehe ei, luultavasti ei. Mutten ole vielä löytänyt virallista määritelmää. Wikipedia ilmoittaa "on se osa talosta, joka sijaitsee aivan rakennuksen ulkokaton alla." :D
Kyllä, harkitsen pientä kallistusta. Ehkä se voisi olla yksi tapa.

B bossespecial sanoi:
Talon pääty, jossa tehdään huomattava aukko, tulisi myös tarkistaa. Esimerkiksi pilarin lisääminen olisi hyvä, jotta saadaan palkin korkeus alas ja samalla vältytään rasittamasta olemassa olevaa talonkulmaa liian suurilla pistekuormilla. Vaihtoehtoisesti voi sijoittaa laajennuksen tuet uuden laajennuksen laatalle. Onko sinulla olemassa olevan talon rakennesuunnitelmia, tiedätkö mihin se on perustettu?
Valitettavasti ei ole rakennesuunnitelmia, mutta naapurilla on samanlaisen talon vanha rakenneselostus. Siitä löytyy:

Kellarin seinät:
Kellarin ulkoseinä betoniharkko 20cm
Kantava kellarin sisäseinä 20cm

Sisäseinä kantava:
35-73 mm pystysuorat
koolaukset c/c 400 mm, joissa 13 cm kipsilevy molemmilla puolilla.

Lattia
Pohjapalkisto:
19 cm Erge-palkki, 5cm bet.laatta, 6cm min.villalevy, 3 cm soraa, 5cm päälläbet.päällystys
 
Onko sinulla kellari tai ryömintätila?
 
B bossespecial sanoi:
Onko sinulla kellari vai ryömintätila?
Ryömintätila. Valitettavasti ei ole tällä hetkellä luukkua sinne, mutta ajattelin tehdä sellaisen samaan aikaan, kun laajennus rakennetaan.
 
Ok, voitko sitten vahvistaa bef grund myös laajennuksen yhteydessä?
 
B bossespecial sanoi:
Ok, då har du möjlighet att förstärka bef grund också då i samband med utbyggnaden?
Joo, oletan että se olisi mahdollista.
 
  • Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.