Mielestäni eristys on tärkeämpää kuin kattokorkeus. Vastaavanlaisissa projekteissa olen yleensä alentanut kattokorkeutta alakerrassa sekä laittanut parvekkeenoven yläkerrassa 15 cm korkeammalle kuin sisälattian taso. 15 cm korokkeelle astuminen ei tunnu oudolta siellä.

Sekä SP että minä (!) ovat sitä mieltä, että nykyään voi jättää ilmanvaihtotilan katossa huomiotta, jos teet sen oikein. Se vaatii paljon eristystä, esim. 400 mm ekokuitua, ja erittäin huolellisesti asennettu höyrysulku, lisäksi kattomateriaali, jolla on pienempi höyryvastus kuin muovilla. Esim. Protan kattohuopa. Näin mielestäni pitäisi tehdä. Kattorakenteet kallistuvat VÄHINTÄÄN 1:20 yläreunassa, sitten parvekkeen kannattimet muotoillaan kiilamaiseksi, jotta saadaan tasainen parvekelattia. Kannattimia ei tietenkään ruuvata katon läpi, ne pysyvät paikallaan muutenkin. Koko parvekehirsikehikko voidaan kiinnittää talon seinään sisäreunasta jos pelätään. Parvekkeen kannattimet tehdään mahdollisimman mataliksi sisäreunasta, jotta rakennuskorkeus pienenee. Ehkä 40 mm, kunhan laudat voi ruuvata siten, etteivät ne ulotu kattohuopaan asti.
 
  • Tykkään
raspen86 ja 1 muu
  • Laddar…
Ongelma täällä ei ole se, ettei haluta eristää, vaan että lähetetty rakennuslupa rajoittaa korkeuksia. Käsittääkseni TS haluaa mieluummin ratkaista ongelman ilman, että tarvitsee muuttaa rakennuslupaa, koska kunta on hieman tarkka ja se vie aikaa ja maksaa enemmän.
 
Mielestäni TS:n pitäisi keskustella kunnan kanssa siitä, mitä tarkoittaisi pienen muutoksen tekeminen rakennuslupaan. Tästä ei pitäisi aiheutua uutta täyttä maksua. Kuten minä sen näen, nykyisillä edellytyksillä on mahdotonta saada aikaan hyvä ratkaisu. On parempi maksaa hieman enemmän rakennusluvasta kuin käyttää isoja summia johonkin, mikä ei toimi. Olen melko varma, että se tulee näyttämään paremmalta sivusuunnassa hieman sisennetyn laajennuksen kanssa, lisäksi kaikki edut mittojen ja eristyksen osalta. Jos rakennuslupakäsittelijä ei hyväksy tätä ajatusmallia, keskustele kaupunginarkkitehdin kanssa.
 
Rakennuslupa on nyt ensisijainen ongelma, he eivät vaikuta kovin innokkailta poikkeamiin. Mutta yritän saada selvän vastauksen siitä, kuinka voin muuttaa ja mikä prosessi siihen liittyy.

Korkeus lisärakennukselle, ja epäsuorasti lattian paksuus, olisi kuitenkin toivottavaa useista muista näkökulmista pitää rakennuskorkeus matalana. Koska terassin kaiteet tulevat piiloutumaan päätykolmion taakse, jokainen senttimetri, jolla nostan terassin lattiatasoa, tarkoittaa myös ettei terassin leveyttä voi kasvattaa reilulla 2 cm kummaltakin puolelta. Korkeuden nosto 15 cm vähentää siis terassin alaa 2,5 neliömetriä.

Lisäksi ovi, joka (myöhemmin) asennetaan ullakolta, näyttää entistä pienemmältä kääpiön ovelta. Ja viimeisenä, naapureiden näkösuoja arvioidaan eri tavalla, jos kattoa nostetaan.

Ymmärrän tietysti, että jonkinlainen kompromissi on tehtävä, kaikkea ei voi saada. Mutta haluan silti löytää niin ohuen ratkaisun kuin mahdollista tehdäkseni mahdollisimman vähän kompromisseja. Kompromissit, joita nyt olen valmis tekemään, ovat huonompi eristys ja pienempi huonekorkeus. Tietenkään kunta ei välttämättä hyväksy sitä. Toinen vaihtoehto voisi olla lattian korkeuden laskeminen, mikä tarkoittaisi, että lisärakennus ja talo olisivat eri korkeustasoilla. Haluaisin mielellään välttää sitä, mutta kuten sanottu, kaikkea ei aina voi saada.
 
Jos saan huonekorkeuden laskemaan 2,3 metriin, onnistun neuvottelemaan muutaman sentin yläpuolelle, niin minulla on käytettävissä hieman yli 350 mm. Jos muutan niin, että etummainen kannatinpalkki seisoo neljän tolpan päällä, jolloin sen kokoa voidaan pienentää, ja vaihdan palkit puusta teräkseen, niin ehkä se on mahdollista? Mitä mieltä olette? Eristyksessä voin joustaa (täällä ei kuitenkaan tule talvea :D), samoin kaltevuudessa ehkä 5-10 cm.

Voisin myös harkita vielä yhtä kannatinpalkkia keskelle, mutta sitä ei voisi tukea tiellä, joten koko menisi varmaankin HEB240:ään, eikä siitä ehkä olisi apua?
 
Yksi vaihtoehto on luokitella huone ulkotilaksi, silloin kaikki yksinkertaistuu. Tämä vaatii kuitenkin joitakin muita toimenpiteitä. Toinen mahdollisuus on kaivaa hieman alaspäin saadaksesi lisää huonekorkeutta. Eroavaisuus korkeudessa, joka syntyy, on OK ottaen huomioon saavutettavuusnormit.
 
J justusandersson sanoi:
Yksi vaihtoehto on luokitella huone ulkotilaksi, silloin kaikki helpottuu. Tämä vaatii kuitenkin joitakin muita toimenpiteitä. Toinen mahdollisuus on kaivaa hieman saadakseen huonekorkeutta korkeammaksi. Syntyvä korkeusero on hyväksyttävä esteettömyysnormien suhteen.
Hm, ulkotilaksi luokittelu täytyy tutkia.

Lattiatason alentaminen onnistuu ilman kaivamista, nykyinen talo on 30 cm korkeudessa, joten lisäämällä laajennus maantasolle voittaa niin paljon. Ja kuten sanottu, ymmärrän, että jonkinlainen kompromissi tulee luultavasti tarpeeseen, mutta ennen kuin päätän kuinka paljon ja millainen se olisi, haluaisin kuitenkin pohtia mikä on ehdottomasti ohuin palkisto mitä voin käyttää..
 
J justusandersson sanoi:
Yksi vaihtoehto on luokitella huone ulkotilaksi, jolloin kaikki helpottuu. Tämä vaatii kuitenkin joitakin muita toimenpiteitä. Toinen mahdollisuus on kaivaa hieman syvemmälle saadakseen huonekorkeutta ylös. Korkeusero, joka syntyy, on OK saavutettavuusnormien kannalta.
Lattian laskeminen laajennuksessa kuulostaa hyvältä idealta. Se tekee myös mukavamman siirtymän ulkoa sisään, erityisesti kun on niin suuret osiot. Henkilökohtaisesti haluaisin myös, että nykyisen talon katto kohtaa laajennuksen katon ilman, että kattoon tulee ura eri kattojen korkeuksien vuoksi. Voisi siinä tapauksessa pidentää laajennuksen kattoa niin, että se kohtaa sisäkaton talon sisällä. Jos sinulla on erge-palkit, voitaisiin myös saada ensimmäinen askelma alkamaan talon sisällä, ja silloin voisit saavuttaa 2400mm kattokorkeuden koko matkan ulos. 350mm ohuimmillaan sisällä seinän vieressä, ilman että lasketaan lattiapinta, voisi todennäköisesti hoitaa koljernilla.
 
B bossespecial sanoi:
Lattian laskeminen laajennuksessa kuulostaa hyvältä idealta. Se antaa myös mukavamman siirtymän ulkoa sisään, varsinkin kun on niin suuria osuuksia. Henkilökohtaisesti haluaisin myös, että nykyisen talon katto kohtaa laajennuksen katon ilman, että kattoon tulee mitään lovia erilaisten kattokorkeuksien vuoksi. 350 mm ohuimmillaan seinän vieressä, ilman että lasketaan mukaan trallia, selviäisi varmaankin koljernilla.
Kyllä, tämä on kuten sanottu yksi vaihtoehto, mutta koska ajatus on, että ruokahuone ja keittiö jatkuvat laajennukseen, se luo hieman rajoituksia kalustukseen ym. Jotain, jonka kanssa voi elää, jos parempaa kompromissia ei löydy.

Katon korkeuden lovien suhteen pitäisi joka tapauksessa olla teräspalkki kantamaan seinän aukon, joten "lovi" on joka tapauksessa siellä...
 
Palkin, joka on rinnakkain päädyn kanssa, voidaan upottaa kattoon, sitten näin kantavan seinän siirtymän, tämän voisi myös ujuttaa lattian sisään.
 
B bossespecial sanoi:
Palkki harjan kanssa samansuuntaisesti voidaan upottaa kattoon, sitten näin väliseinän siirron, tämän voisi myös yrittää laittaa lattiaan.
Epäilin, että se on mahdollista ratkaista, mutta oli hieman ylimääräistä kurssia suunnittelijalleni.

Mutta jos nämä poistetaan, niin on tietenkin mielenkiintoisempaa, ettei kohtaamisessa ole korkeuseroa.
 
Kuten sanottu, kaikki on ratkaistavissa, mutta se maksaa sekä aikaa että rahaa. Yritän usein tarkastella "äärimmäisiä" ratkaisuja alusta alkaen, jotta voi poimia asioita matkan varrelta, vaikka lopulta valitsisikin yksinkertaisemman ratkaisun. Jos valitset heti yksinkertaisimman ratkaisun, menetät usein paljon sellaista, mitä voisit saada mukaasi.
 
  • Tykkään
attefall
  • Laddar…
Välttyäksesi katon rikkoutumiselta on valtavan arvokasta. Minulla on itselläni laajennus, jonka lattiataso on 80 cm alempana, mutta samalla kattotasolla kuin alkuperäisessä talossa. Laajennuksen huonekorkeus on siis yli kolme metriä. Upea tunne, kun seisoo portailla matkalla alas laajennukseen!
 
  • Tykkään
MultiMan ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
On valtavan arvokasta, ettei kattoon tule lovea. Minulla on itse laajennus, jonka lattiataso on 80 cm alempana, mutta katon korkeustaso on sama kuin alkuperäistalossa. Laajennuksen huonekorkeus on siis yli kolme metriä. Upea tunne, kun seisoo portailla matkalla alas laajennukseen!
Et tee dilemmaa helpommaksi minulle :D
 
  • Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
Onko ullakko jo sisustettu? Muuten voisi nostaa tukevan palkin ylöspäin seinään ja asettaa terassin alaosan päälle. Lisäksi voisi eristää päädyn paremmin ja laskea energiaparannuksen laajennukseen. Uskon myös, että tulos olisi helpompi ja parempi, jos koko päätyseinä poistettaisiin ja rakennettaisiin uudet seinät. Eihän päätyä oikeastaan ole paljon jäljellä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.