Menen kotiin työn jälkeen ja mittaan vähän lisää, mutta luulen, että pylväs mahtuu olemaan esteenä, joten minun ei tarvitse repiä koko kattoa pois.

Kiitos avusta!!!

Minkä päällä pylväs seisoo alakerrassa? Eikö voisi olla järkevää purkaa vähän ylimääräistä kattoa päästäkseen eroon pylväästä?

Se tulee kulkemaan melkein aivan portaan pylvään vieressä. Joten ne näyttävät siltä kuin portaalla olisi kaksi pylvästä yhden sijaan. Ja portaikko on käytävän lopussa, joten kukaan ei koskaan kulje pylvään ohi.
Päivitin kuvaa hieman.
Siniset viivat ovat kellarin sisäseiniä.

Tulee olemaan hieman ahdasta, jos pitää ryömiä portaan alle, mutta tila on niin pieni, että se ei ole ongelma.

• Pohjapiirros kellarista, jossa näkyy portaiden asento, tukipylväs ja sisäseinien sijainnit. Siniset viivat ovat seinät, oranssit viivat portaiden reuna.
Mikä on askelpituus?

Syeghöjden on 2380mm, max valitulle portaalle,
Kellarissa on 2 m huonekorkeus ja 39cm palkisto mukaan lukien lattia. Joten 10 askelmaa. Ensimmäinen askelma saa olla yksi ylimääräinen cm.

Sitten sinun pitää kääntää portaat hieman suhteessa luonnokseesi. Riittää noin 180 asteen avaus.

Olen alkanut katkaista nyt.. sääntö on hieman hauras alimmista 25 %. Pitäisikö minun vakauttaa se tolpan päällä?

• Puupalkki, joka on osittain halkaistu, näkyy kiinnitettynä metallilevyn avulla pystytolppaan. Palkin alaosa näyttää haurastuneelta.
En sanoisi sitä hauraaksi, se on vaurioitunut jollain tavalla. Se näyttää vanhalta lahovauriolta, mutta se voi myös olla jotain muuta. Ei toimi asettaa sitä tolpan päälle sellaisenaan. Vaurioitunut osa täytyy vaihtaa, mikä ei ole täysin yksinkertaista, kun kyseessä on kuormitettu palkki. Kallistun siihen, että on parempi ripustaa palkki avväxlingsbalk:iin kunnollisten taontakiinnikkeiden avulla.

Joten hieman myöhässä vastattu. Tolppa on paikoillaan eikä mitään ole sortunut tähän mennessä.
Koversin pois vaurioituneet osat, jotka olivat noin 3-4 cm palkin alapäässä, ja asetin tolpan vakaalle puulle, sitten tukevat latta- ja kulmateräkset siihen. Toivotaan, että ne pitävät. :)

Tämän yhteydessä kokeilin nostaa palkkia tunkilla, ja siihen vaadittiin noin 500-800 kg eli se ei ole kovin paljon painoa.

Laskin 500 kg:n mukaan, mikä oli siis alakanttiin.

Vähän vaikea sanoa tarkalleen, siellä on naulattu lankkulattia ja sitten lastulevy ja sen päällä parketti. Lisäksi ruuvattu lankkukatot alla. Joten kun nostin, vedin mukanaan myös ympäröivät rakenteet. Joten 500 kg on varmaan maksimi, kun nostin sitä olemassa olevan sijainnin yli. Mutta siellä on suhteellisen suuri tukipinta (95x95 plus kulmarauta) joten se on maksimissaan 5 kg/cm2, todennäköisesti alas 3 kg/cm2.

Palaan asiaan, kun lapset ovat pitäneet ensimmäiset bileet kotona ja nähdään onko palkit alkaneet taipua silloin :rofl:

Mitä pilari seisoo alareunassa?

Betonilattia kellarissa.
Porakoe osoittaa noin 15 cm paksuutta. Pinta-ala noin 20x20 cm.

• Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.