Olen asentamassa portaita kerrosten väliin asunnossani.
Ajattelin kysyä, jos joku tietää, kuinka kantavia nämä välipohjat ovat.
Talo on vuodelta 1906, tiilitalo, kaksi kerrosta. Välipohja koostuu puusta, joka on täytetty murskeella ja roskalla.

Kuvassa näette kantavan palkin (punainen nuoli), mutta kysymys on siitä, kantavatko poikittaiset (vihreä nuoli) enemmän kuin lattia?
Ne näyttävät melko jämeriltä, mutta palkkien välillä on erittäin pitkä väli (yli 2 metriä).

Voinko katkaista nämä ilman, että talo romahtaa :)

/F

• Kuva asunnon lattiasta, avattu alue näyttää puisen kerrospalkin (vihreä nuoli) ja kantavan palkin (punainen nuoli) tiiliseinäisessä talossa vuodelta 1906.
J
En usko, että on hyvä idea katkaista mitään siellä. Punainen on selvästi kantava osa ja vihreä on vaihdettavissa oleva osa/lattia, joka roikkuu metalliripustuksessa ja kantaa, niin tehtiin vanhaan aikaan lattiarakenne. Saako tuollaisen remontin tehdä asunnossa? Vanhoissa talorakenteissa on monia ansoja, joihin voi pudota.

Jo minulla on hallituksen lupa tehdä se ja useat naapurit, joilla on samanlainen asunto, ovat jo tehneet niin. Kuitenkaan se eivät ole haltijat itse, jotka ovat tehneet sen, joten he eivät tiedä, miten se on tehty.

Olen saanut ymmärtää, että se ei ollutkaan niin yksinkertaista kuin ajattelin.

Suunnitelmana on nyt pystyttää tolppa (violetti) ja lisäksi vakauttaa (sininen) kuvan mukaan. ¨Reikä on portaita varten ja luulen, että voin laittaa tolpan niin, ettei se ole tiellä.

• Kaavio, joka näyttää suunnitelman seinän tukemiseen. Pystysuorat punaiset ja vaakasuorat vihreät palkit, sininen pystytuki ja violetti ympyrä.
Vanha talojen hankaluus on muun muassa se, että ne on rakennettu melko epäjärjestelmällisesti. Jotta voisin määrittää, mitä voidaan leikata pois tai ei, haluaisin nähdä täydellisen piirustuksen kaikista palkeista ja seinistä. Kysymys on, onko realistista tehdä sellainen?

• Tykkään
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hei
Katso kuvaani yllä. Sitten täytyy lisätä, että siellä kulkee runsaasti seiniä (betoni/tiili) kellarissa palkkien alla, eikä siellä kulje seiniä vihreiden poikittaisten suuntaisesti.
Ne ovat tyyppiä cc 65 vihreillä ja ne ovat ainakin 5 metriä pitkiä.

Mitäs hienoa! Onko sinulla myös palkkien mitat?

Bjäklarna ovat 24x11cm.

Uusi kuva mutta vähän enemmän kuvausta
Ohuet siniset nelikulmiot ovat ne, jotka pitäisi poistaa
Punainen ympyrä on ajateltu pylväs

• Pohjapiirros, jossa ohut sininen neliö poistettavaksi, punainen ympyrä näyttää suunnitellun tolpan, vihreät ja violetit viivat kuvaavat seiniä.
Vastaan myöhemmin. Minun täytyy ensin viettää aikaa perheen kanssa.

• Tykkään
FredrikBr
  • Laddar…
Kiitos paljon!! :D:D
Tässä on kuva, joka näyttää nykyisen kaaoksen ainakin

• Keskeneräinen rakennustyömaa, jossa lattialaudoitus on irrotettu ja sisäseinä on näkyvissä. Työkalut lattialla.
En pääse käyttämään tietokonettani juuri nyt, mutta luulen, että avväxlingen voi toimia. Avväxlingspalkki on niin lyhyt, että se kestää pistekuorman keskellä. Jäljellä on tarkistaa, tekevätkö ympäröivät palkit sen myös. Olen optimistinen.

Kun otetaan huomioon, että reikä on niin kolmiomainen, voi olla hankalaa saada asennettua poikkitukea ilman, että purkaa koko kellarin katon.
On varmasti paljon helpompaa käyttää tolppaa (liimaliima 90x90). Se ei oikeastaan ole tiellä, jos olen hieman taktinen sen sijoittelun kanssa.
Reikä on kierreportaille ja tolppa kulkee aivan portaiden keskitapin vierestä/takana.

• Kolmiomainen aukko kellarin katossa, jossa piirros kierreportaista ja keskelle sijoitettu tolppa (liimapuuta 90x90) oven vieressä.
Eikö "centerpinnen" voi olla kantava pylväs?

Se on prefab-portaikko, joka on jo ostettu eikä se ole mitoitettu sille kuormalle. Jos olisin tiennyt tämän etukäteen, olisin varmaan rakentanut portaikon tolpan ympärille. Mutta kuten tilanne on nyt, minun on varmaan elettävä tämän kanssa.
Mutta luulen, että voin ujuttaa tolpan aivan viereen/taakse ja maalata sen samaan väriin, niin se sulautuu hyvin yhteen.

Pylväs keskellä yksinkertaistaa huomattavasti. Muuten suunniteltu väli toimii pienellä marginaalilla. Tärkeintä tässä tapauksessa on käyttää riittävän jäykkää materiaalia, esimerkiksi liimapuuta 56x225m vaihtopalkkiin, jotta sahatun palkin päätepiste on lähellä ympäröivien palkkien tasoa. Kiinnitysten on kestettävä syntyvät kuormat, noin 00 kg ja 300 kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.