741 lukukertaa ·
16 vastausta
741 lukukertaa
16 vastausta
Aukon tekeminen välipohjaan, etsin näkemyksiä ja kokemuksia.
Hei
Aiomme vaihtaa portaat uuteen taloomme ja samalla kääntää ne.
Tämän yhteydessä tarvitsemme portaiden aukon, joka on 100 cm leveä ja 70-80 cm syvä.
Lattiarakenteet ovat betonia (betoniholvi?) ja ovat 300-350 mm paksuja.
Meidän on tehtävä aukko punaisen merkin mukaan kuvissa. Onko joku, joka voi sanoa jotain siitä, vaikuttaako se kantavuuteen kuvien perusteella?
Itse minun on vaikea uskoa, että se vaikuttaisi, koska se on "vain" lattiapinta, joka ei lepää minkään päällä. Ja koska vain 100 cm leveydeltä pitäisi ottaa, ja molemmilla puolilla sinulla on heti kantavat sisäseinät.
Valitettavasti talosta ei ole saatavilla alkuperäisiä piirustuksia. Siinä on harjakatto, ja kattotuolit sijaitsevat niin sanotusti kummallakin pitkällä sivulla.
Otamme kiitollisina vastaan kaikenlaista palautetta.
Aiomme vaihtaa portaat uuteen taloomme ja samalla kääntää ne.
Tämän yhteydessä tarvitsemme portaiden aukon, joka on 100 cm leveä ja 70-80 cm syvä.
Lattiarakenteet ovat betonia (betoniholvi?) ja ovat 300-350 mm paksuja.
Meidän on tehtävä aukko punaisen merkin mukaan kuvissa. Onko joku, joka voi sanoa jotain siitä, vaikuttaako se kantavuuteen kuvien perusteella?
Itse minun on vaikea uskoa, että se vaikuttaisi, koska se on "vain" lattiapinta, joka ei lepää minkään päällä. Ja koska vain 100 cm leveydeltä pitäisi ottaa, ja molemmilla puolilla sinulla on heti kantavat sisäseinät.
Valitettavasti talosta ei ole saatavilla alkuperäisiä piirustuksia. Siinä on harjakatto, ja kattotuolit sijaitsevat niin sanotusti kummallakin pitkällä sivulla.
Otamme kiitollisina vastaan kaikenlaista palautetta.
Sinun pitäisi ehkä tarkistaa hieman paremmin, onko se todella niin paksu betoni. Se voi olla Siporex-laattoja tai mahdollisesti ns. betonisia ontelolaattoja. Pohjakerroksen sähkökeskuksen ympärillä oleva seinä vaikuttaa kantavalta. Sähkökeskuksen huomioon ottaen siellä voi myös olla jonkin verran sähköä. Sinun pitäisi ehkä pyytää apua joltakulta asiantuntevalta.
Valitettavasti on vaikea tutkia, ennen kuin portaat on purettu. Luulemme myös, että se on ohuempi.N Nissegandhi sanoi:Sinun tulee varmaan tarkistaa hieman paremmin, onko se todella niin paksua betonia. Se voi olla Siporex-levyjä tai mahdollisesti ns. betonisia ontelolaattoja. Seinä sähkökeskuksen ympärillä pohjakerroksessa vaikuttaa kantavalta. Sähkökeskuksen vuoksi siellä voi myös olla jonkin verran sähköä. Sinun kannattaa varmasti ottaa apua joltakulta osaavalta.
Sähkö voi ehdottomasti kulkea siellä, se meidän on yritettävä sulkea pois ennen kuin aloitamme leikkaamisen.
Alla olevassa kuvassa näet, miltä sisäkatto näyttää paikoissa, joissa uusi sisäkatto ei ole vielä asennettu. En tiedä, voivatko "laudanjäljet" antaa vihjeen siitä, mitä ne koostuvat.
Muottijäljet ovat muotista, joten holvi on paikallavalettu. Yläkerrassa on luultavasti koolaus, minkä vuoksi paksuus on kasvanut. Kun olet poistanut portaat, näet miltä se näyttää ja jos purat ylhäältäpäin, näet mahdollisen sähkön vedon. Sinun tulee ensin varmistaa holvin kantavuus.
Kiitos, voi olla niin. Olen lähettänyt sen konstruktörille nähtäväksi. Mutta kun ei ole alkuperäisiä piirustuksia, niin se on hieman vaikeampaa. Mutta paikalla olleiden snickareiden mukaan sen ei pitäisi olla ongelma.N Nissegandhi sanoi:
Bumppaan tätä keskustelua nähdäkseni, voiko joku auttaa.
Olen lähettänyt kaiken mitä minulla on rakennussuunnittelijalle, mutta hän ei voi sanoa mitään olemassa olevien piirustusten perusteella, liitän ne alla.
Onko kellään vinkkejä?
Olen lähettänyt kaiken mitä minulla on rakennussuunnittelijalle, mutta hän ei voi sanoa mitään olemassa olevien piirustusten perusteella, liitän ne alla.
Onko kellään vinkkejä?

Piirustukset osoittavat, että seinän keskiosa on kantava seinä. Sama koskee seinää sähkökaapin ympärillä. Koska tämä on valettu katto eikä sinulla ole vahvistuspiirustusta, voit tehdä sen seuraavasti. Sinun täytyy asentaa palkki, joka tukee uuden katon reunaa ja tukea sitä sivuseinillä leikkaamalla sille pistorasiat. Ei syvemmälle kuin puolet seinän paksuudesta. Palkki voi olla terästä, esivalettua betonia tai valettua raudoitettua betonia, mutta en suosittele tätä. Vasta kun vakauttavan palkin sivujen betoni on kuivunut, voit poistaa tämän osan katosta. Tietenkin sinun täytyy ensin tarkistaa kaapelit!!! Ja sinun täytyy pyytää jotakuta laskemaan palkki. Ja vielä yksi asia: jos olet epäonninen, sinisellä reunalla saattaa olla vankka teräsprofiili. Vihreä viiva on uuden lattian reuna.

Sorry mutta tämä tuntuu todella oudolta asialta, johon käyttää aikaa ja energiaa. Alkaa tehdä suurempia toimenpiteitä massiivisessa betonirakenteessa vain kääntääkseen portaikon, onko se sen arvoista? Mieti tässä vaihtoehtoiskustannusta, mitä voisit tehdä sen sijaan...🤔
Et ehkä huomaa kuvista, mutta siellä on todella matalaa! Voisit lyödä pääsi kattoon, siksi alareuna on viistetty.Farstatjej90 sanoi:
Kiitos loistavasta vastauksesta. Muutama kysymys. Tarvitseeko mielestäsi todella asentaa palkki? Tarkoitan, että osa, jonka haluan poistaa, on tänään vain ”ilmassa leijuva” ja aion vain lyhentää sitä?S sturnus sanoi:[kuva]
Piirustuksista käy ilmi, että seinän keskiosa on kantava seinä. Sama koskee seinää sähkökaapin ympärillä. Koska tämä on valettu katto eikä sinulla ole vahvistuspiirustusta, voit tehdä sen seuraavasti. Sinun täytyy asentaa palkki, joka tukee uutta katon reunaa ja tukea sitä sivuseinien päälle tekemällä sinne upotuksia. Ei syvemmälle kuin puolet seinän paksuudesta. Palkki voi olla terästä, esivalettua betonia tai valettua raudoitettua betonia, mutta en suosittele tätä. Vasta kun betonit tukipalkin sivuilla ovat kuivuneet, voit poistaa tämän osan katosta. Tietenkin sinun täytyy ensin tarkistaa kaapelit!!! Ja sinun täytyy pyytää jotakuta laskemaan palkki. Ja vielä yksi asia: jos sinulla on huono onni, sinisellä reunalla saattaa olla kiinteä teräsprofiili. Vihreä viiva on uusi lattiapinta.
[kuva]
Jos minun täytyy laittaa palkki, minun täytyy lyhentää pituutta, jotta voin sijoittaa sen seinään sähkökybin vieressä.
Suunnitelmani oli pidentää aukkoa niin, että uusi reuna päättyy alakerroksen oven linjaan. Ja siksi minulla ei ole seinää, johon laittaa palkki.
Muuten ajattelin rakentaa seinän portaiden alle, onko se tarpeeksi tukeva?
Se on todella ajan ja rahan arvoista, koska portaat ovat nykyään uskomattoman jyrkät, askelma on 17cm.Farstatjej90 sanoi:
Jos lapset juoksevat niissä, se päättyy huonosti.
Lisäksi ne ovat suoraan ulko-oven sisäpuolella, joten eteinen on minimaalinen.
Viimeksi muokattu:
Palkki on ehdottomasti tarpeen työn keston ajaksi. Ei ole selvää, mikä vahvistus on, mitkä kantavat elementit (esim. I-palkit tai vahvistetut palkit) ovat ja miten ne on järjestetty. Ehkä olet onnekas ja suunnitelmasi on mahdollinen. Mutta mikään insinööri ei anna sinulle lupaa ilman, että aukkoa turvataan romahduksen varalta. Aukon syvyyden siirtäminen on täysin eri asia. Seinän rakentaminen ei auta, koska sen alla ei ole perustusta, ja kuormat siirtyvät lattialle, mikä voi aiheuttaa sen halkeilun.I Inteno- sanoi:Kiitos hyvästä vastauksesta. Pari kysymystä. Tarvitseeko minun todella asentaa palkki? Tarkoitan, että kappale, jonka haluan poistaa, on vain "leijuva ilmassa" nykyään, ja aion vain lyhentää sitä.
Jos minun pitää asentaa palkki, minun on lyhennettävä pituutta voidakseni sijoittaa sen seinään lähellä sähköisen sulakerasian.
Tarkoitukseni oli pidentää aukkoa niin, että uusi reuna päättyy linjaan pohjakerroksen oven kanssa. Ja sen takia minulla ei ole seinää, johon laittaa palkkia.
Vaihtoehtoisesti ajattelin rakentaa seinän portaiden alle, onko se riittävä tuki?
Hmm okei...S sturnus sanoi:Palkki on ehdottomasti tarpeen töiden ajaksi. On epäselvää, mitä vahvistusta on, mitkä ovat kantavat elementit (esim. I-palkit tai vahvistetut palkit) ja miten ne on järjestetty. Ehkä sinulla on onnea ja suunnittelemasi on mahdollista. Mutta yksikään insinööri ei anna sinulle lupaa ilman, että aukkoa turvataan sortumisen varalta. Aukon syvyyden siirtäminen on ihan eri asia. Seinän rakentaminen ei auta, koska sen alla ei ole perustaa, ja kuormat siirtyvät lattialle ja voivat aiheuttaa sen halkeamisen.
Mutta ongelma on, että jos pidennän aukkoa niin paljon kuin tarvitaan, lopulta uudella tukipalkilla ei ole paikkaa levätä, koska haluan aukon olevan linjassa alakerran oven kanssa.
Siksi kysymykseni rakentaa tukiseinä kahdella 45x120 kattoon yhdistettynä ja sitten 45x90 tiukasti lattiaan asti. Etkö usko, että se on mahdollista?
En myöskään vieläkään näe, miten suurempi aukko vaikuttaa niin paljon rakenteeseen.
Uskon myös, että betoni on vain 10-15 cm paksua.
Viimeksi muokattu:
Et voi käyttää puuta sen huonon mittapysyvyyden ja rajallisen kestävyyden takia verrattuna betoniin. Jos täytyy, käytä teräsprofiileja. Valitettavasti minulla ei ole aikaa tarjota sinulle laajaa koulutusta kattojen vahvistamiseen käytettävistä menetelmistä ja materiaaleista. Tämä tueksi jäänyt reuna tarvitsee nyt vahvistetun palkin tai teräspalkkistruktuurin tukemaan päävahvistusta, joka sijaitsee kantavien seinien välissä. Kuten aiemmin mainitsin, palkkeja voidaan asettaa näiden seinien väliin, ja sitten olemme tilanteessa, jossa voi olla mahdollista saavuttaa hahmottelemasi avaus, mutta tämä vaatii purkutöitä sisällön selvittämiseksi tai erikoislaitteiden käyttöä katon röntgenkuvaamiseen. Kustannukset. Joten, olen antanut sinulle nopean ja halvan ratkaisun. Haluat suuremman aukon, korkeammat kustannukset.I Inteno- sanoi:Hmm okej…
Men problemet är att om jag förlänger öppningen så mycket som behövs så har den eventuella nya stödregeln ingen plats att vila på eftersom jag vill att öppningen ska ligga i linje med dörren nere.
Därför min fråga om att bygga en stöttande vägg med 2 st 45x120 ihop satta i taket och sedan 45x90 tajt ihop ner mot golvet. Du tror inte det är möjligt?
Och jag kan fortfarande inte se hur den större öppningen kommer att påverka konstruktionen så mycket.
Jag tror också att betongen bara är 10-15 cm tjock

Lisäksi et voi suurentaa aukkoa kellarin oven yli (vihreät linjat) kuten haluat, koska leikkaat pääsyn yläkerran ovelle. Punainen vaihtoehto on helppo eikä maksa omaisuuksia.
Viimeksi muokattu:
Okei.S sturnus sanoi:Et voi käyttää puuta sen alhaisen mittapysyvyyden ja rajoitetun kestävyyden takia verrattuna betoniin. Jos on pakko, käytä teräsprofiileja. Valitettavasti minulla ei ole aikaa antaa sinulle laajaa koulutusta menetelmistä ja materiaalien tyypeistä, joita käytetään katon vahvistuksessa. Tämä tukematon reuna tarvitsee nyt vahvistetun palkin tai teräsristikon, joka tukee kantavien seinien välissä olevaa päävahvistusta. Kuten aiemmin mainitsin, palkit voidaan ulottaa näiden seinien väliin ja sitten käsittelemme tilannetta, jossa voi olla mahdollista saavuttaa haluamasi aukko, mutta tämä vaatii purkutöitä selvittääksesi, mitä sisällä on, tai erityislaitteiden käyttöä kattoröntgeniin. Kustannukset. Joten olen antanut sinulle nopean ja edullisen ratkaisun. Haluatko isomman aukon, sitä korkeammat kustannukset.
Joten vain jotta ymmärrän. Jos aukon päässä on nyt palkki, minun on korvattava se uudella, ja jos sitä ei ole, ehkä ei tarvitse asentaa yhtä, jos suurennan aukkoa?