Hei!

Olemme asentaneet takkakasetin avotakkaamme, mutta aukko on hieman suurempi kuin kasetti, mikä jättää noin 2 cm aukot molemmille puolille. Mitä minun pitäisi käyttää aukkojen täyttämiseen? Sen pitäisi näyttää paremmalta ja lisäksi uskon, että se parantaa ilmankiertoa takana ja siten parempaa lämmönjakautumista talossa.

Olen miettinyt tulenkestävää laastia, mutta se saattaa haljeta suurten lämpötilavaihteluiden vuoksi.

Lämpö kohoaa eniten ylöspäin, joten se varmaan toimii, jos lisätät pari cm rappausta sivuille, esimerkiksi c-massan tai jotain. Itse laitoin jonkin verran kipsirappausta sivuille, joten rako oli 1-2 cm per puoli, sillä ymmärsin että myös sivuilla pitäisi olla ilmarako, mutta se saattaa erota kasetista toiseen. Kipsirappaus sivuilla ei ole haljennut, vaikka välillä on tullut lämmitettyä kovasti. Sitä vastoin kipsirappaukseen kasetin yläpuolella on tullut hentoja halkeamia.

Viimeksi muokattu:
Usein kasetin asennuksessa tehdään reikä korkeammalle tulisijan suojaan ja asennetaan ritilä. Näin kylmä ilma voi virrata sisään kasetin sivuilta ja kun ilma lämpiää, se nousee ylös ja ulos reiästä huoneeseen. Tämän vuoksi ritilät ovat yleisiä.

Jos kierto on järjestetty toisin, voi raon muurata umpeen tulenkestävällä laastilla, mutta arvelisin, että kasetin seinän vieressä kannattaisi jättää muutama millimetri auki, jotta se voi laajentua lämmetessään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.