18 721 lukukertaa ·
79 vastausta
19k lukukertaa
79 vastausta
Täysremontti - Laittaako höyrysulku vai ei??
Olen suunnitteluvaiheessa kattavaa remonttia talolle, joka on peräisin varhaiselta 1800-luvulta (ehkä jopa 1700-luvulta).
Talo on 22x7,5 metriä, kellarilla (pitkittäinen rinne, jossa toinen lyhyt sivu on täysin näkyvissä - uloskäynti puutarhaan - ja toinen (vasen puoli) on kokonaan maan alla).
Suunnitelmat tähän mennessä:
- Kellarikerroksen salaojitus (koska vasemmalta puolelta tulee erittäin paljon kosteutta)
- Koko yläkerran tyhjennys ja katon uusiminen sekä kattolyhdyn asentaminen.
- Kaikkien talon paneelien vaihtaminen.
- Ikkunoiden kunnostaminen ja energialasien asentaminen.
- FTX-järjestelmän asentaminen.
Olen kutsunut kotiin rakennesuunnittelijan/tarkastajan, joka on jo vastannut tuhanteen kysymykseen, mutta yksi asia, jota en oikein ymmärrä, on:
Pitäisikö minun asentaa höyrysulku yläkertaan, kun uudistan/lisäeristän kaiken?
Miksi/miksi ei?
Talo lämmitetään nykyään maalämmöllä (patterit kaikissa huoneissa paitsi keittiössä ja toisessa kylpyhuoneessa, jossa on vesikiertoinen lattialämmitys).
Poltamme myös paljon takassa olohuoneessa.
Talo on 22x7,5 metriä, kellarilla (pitkittäinen rinne, jossa toinen lyhyt sivu on täysin näkyvissä - uloskäynti puutarhaan - ja toinen (vasen puoli) on kokonaan maan alla).
Suunnitelmat tähän mennessä:
- Kellarikerroksen salaojitus (koska vasemmalta puolelta tulee erittäin paljon kosteutta)
- Koko yläkerran tyhjennys ja katon uusiminen sekä kattolyhdyn asentaminen.
- Kaikkien talon paneelien vaihtaminen.
- Ikkunoiden kunnostaminen ja energialasien asentaminen.
- FTX-järjestelmän asentaminen.
Olen kutsunut kotiin rakennesuunnittelijan/tarkastajan, joka on jo vastannut tuhanteen kysymykseen, mutta yksi asia, jota en oikein ymmärrä, on:
Pitäisikö minun asentaa höyrysulku yläkertaan, kun uudistan/lisäeristän kaiken?
Miksi/miksi ei?
Talo lämmitetään nykyään maalämmöllä (patterit kaikissa huoneissa paitsi keittiössä ja toisessa kylpyhuoneessa, jossa on vesikiertoinen lattialämmitys).
Poltamme myös paljon takassa olohuoneessa.
Viimeksi muokattu:
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Keposeni hirnuvat yhteen ääneen: Ei.
Vanha talo on rakennettu "hengittämään". Sen on tarkoitus päästää sisään ja tuulettaa ulos ilmaa tietoisesti jätettyjen vuotojen kautta. Jos alat asentaa höyrysulkua jonnekin, saat lisääntyneen kosteusrasituksen jossain muualla. Pahimmassa tapauksessa vahinkoja.
Sen sijaan sinun tulisi käyttää luonnonmateriaaleja, jotka kestävät tietyn määrän kosteutta. Pellavaeriste tai selluloosa ovat esimerkkejä tällaisista.
Vanha talo on rakennettu "hengittämään". Sen on tarkoitus päästää sisään ja tuulettaa ulos ilmaa tietoisesti jätettyjen vuotojen kautta. Jos alat asentaa höyrysulkua jonnekin, saat lisääntyneen kosteusrasituksen jossain muualla. Pahimmassa tapauksessa vahinkoja.
Sen sijaan sinun tulisi käyttää luonnonmateriaaleja, jotka kestävät tietyn määrän kosteutta. Pellavaeriste tai selluloosa ovat esimerkkejä tällaisista.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 285 viestiä
Oletko tarkistanut, ettei talossa tai alueella ole merkintöjä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen samaa mieltä ricebridge:n kanssa. Käytä hygroskooppisia luonnollisia eristemateriaaleja, niin et tarvitse muovikalvoa. Voit käyttää paperia, jolla on rajoitettu höyrysulku, esim. AC 150, eristyksen sisäpuolella.
Selluloosa - Check!
Nopea googlaus osoitti, että sitä on saatavana sekä levyinä että irtotavarana (suihkutettavana).
Pidän levyistä, mutta... mitä suosittelisitte?
Onko selluloosan hinta suunnilleen sama kuin mineraalivillan?
Voi olla hyvä tietää tulevaa karkea-budjettia varten.
Nopea googlaus osoitti, että sitä on saatavana sekä levyinä että irtotavarana (suihkutettavana).
Pidän levyistä, mutta... mitä suosittelisitte?
Onko selluloosan hinta suunnilleen sama kuin mineraalivillan?
Voi olla hyvä tietää tulevaa karkea-budjettia varten.
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Riippuu täysin siitä, miltä siellä näyttää. Jos aiot käyttää irtopuhallusta, anna yrityksen tehdä se ja pyydä siinä tapauksessa tarjous hyvissä ajoin.C Chentin sanoi:
Mitä laitetaan muovin sijasta eristyksen ja harvariman väliin, jos aiotaan puhaltaa irtovillaa?
Ulkopaneelin vaihdon yhteydessä: Mitä mieltä olette tuulensuojakankaan asettamisesta rimotuksen sisäpuolelle? Se ei varmaankaan voi olla väärin, riippumatta siitä, mitä sisäpuolella on?
Ulkopaneelin vaihdon yhteydessä: Mitä mieltä olette tuulensuojakankaan asettamisesta rimotuksen sisäpuolelle? Se ei varmaankaan voi olla väärin, riippumatta siitä, mitä sisäpuolella on?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Eristys tulisi aina ympäröidä ilmatiiviillä kerroksilla. Sisäpuolinen kerros pitäisi olla höyrytiiviimpi kuin ulkopuolinen. Tuulensuojakangas, joka on ilmatiivis mutta diffuusioavoin, on erittäin sopiva ulkopuolelle. Sisäpuolelle voit käyttää asfaltpaperi tyyppiä AC 150 tai jotain vastaavaa materiaalia.
Koskeeko tämä myös minua? Pitäisikö minun käyttää rakennuskalvoa tai vastaavaa vai pitäisikö minun unohtaa se? Katso ketjuni:J justusandersson sanoi:
https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerder-vid-borttag-av-kattvind.336233/#post-3215824
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Eristemateriaalin valinta määrää, kuinka tiivis höyrynsulku on tarpeen. Materiaalit, joilta puuttuvat hygroskooppiset ominaisuudet kuten esim. mineraalivilla vaativat tiiviin muovikalvotyyppisen höyrynsulun. Hygroskooppiset eristysmateriaalit kuten sahanpuru, kutterinlastu, selluloosakuidut, pellava jne. pärjäävät huomattavasti vähemmän höyrytiiviillä kerroksilla. Vanha sääntö on kuitenkin, että sisempi kerros tulisi olla höyrytiiviimpi kuin ulompi. Rakennusvuotta ei voi myöskään sivuuttaa. Vanhemmat talot ovat huomattavasti vuotavampia kuin uudemmat.
Minulla ei ole eristystä katossa enemmän kuin jonkinlainen olkipaalimuoto, mitä olen ymmärtänyt, yhdessä jonkinlaisen peitteen kanssa raakaponttiin päin, mitä olen nähnyt. 40-luvun talo, rappausjulkisivu, lisäeristyksellä ulkopuolella sekä pystyyn kiinnitetty ulkopaneeli. Joten minulla on periaatteessa kaksi julkisivua (en ole itse tehnyt). Lisäeristys on tavanomaista eristystä kuten kivi- tai lasivillaa, uskoisin. Mutta ei vinokaton kohdalla, siellä ei ole tehty mitään. Vintti on kutterinlastua ja katto on rinnetalo, jossa, kuten sanottu, jonkinlaisia olkikorsia tai jotain. Puolet katosta on tätä olkia ja tuuletustilaan päin on pelkkä raakapontti.J justusandersson sanoi:Se on eristemateriaalin valinta, joka määrittää, kuinka tiheän höyrysulun tarvitset. Materiaalit, joilla ei ole hygroskooppisia ominaisuuksia kuten esimerkiksi mineraalivilla, vaativat tiheän muovikalvotyyppisen höyrysulun. Hygroskooppiset eristemateriaalit kuten sahanpuru, kutterinlastu, selluloosakuidut, pellava jne., selviävät huomattavasti vähemmän höyrytiiviillä kerroksilla. Vanha sääntö on kuitenkin se, että sisäkerroksen tulee olla höyrytiiviimpi kuin ulomman. Rakennusvuotta ei myöskään voi jättää huomiotta. Vanhemmat talot ovat huomattavasti vuotoherkempiä kuin uudemmat.
En ole samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanovat kategorisesti ei. Se riippuu siitä, miten rakentaa. Olen uusinut vanhan taloni katon. Olemassa oleva aluskate oli luultavasti 1850-luvulta. Nyt minulla on kosteuseste ja päälle asennettava eristys.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos et (=eddiw) aio vaihtaa eristystä vinossa katossa, ei ole mitään syytä laittaa sinne höyrysulkua. Ulkokatolta puuttuu varmasti tuuletusrako raakapontin takaa, mikä on edellytys höyrysulun käytölle.
Miten ajattelit nyt? Jos ilmanvaihto on puutteellinen, on vielä tärkeämpää, että sisäkosteus ei pääse rakenteisiin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Organista materiaalia ei pitäisi sulkea kahden diffuusionkestävän kerroksen (höyrynsulku ja aluskate) väliin. Kaikki noin ennen vuotta 1950 rakennetut 1,5 ja 2,5 kerroksiset talot ovat vinokattoisia, joissa on sahanpuru eristeenä tai jotain vastaavaa, ilman ilmarakoa. Se ei ole ihanteellinen rakenne, mutta höyrynsulun lisääminen alapuolelle tekee siitä katastrofaalisen.