Etsin ratkaisua seuraavaan ongelmaan. Minulla on portaikon sivuilla/matrialisaumoilla puuta ja siitä siirrytään (uuteen) kipsiseinään. Materiaalisauma ei kuitenkaan ole suora, vaan se kulkee kaarevasti kuin banaani (jos ymmärrätte mitä tarkoitan...). En tiedä mitä sanoa kaaren säteestä, mutta 3 metrin matkalla poikkeama on ehkä 10-15 cm. Materiaalit puu/kipsi ovat tasassa. Kipsaus on suoritettu erittäin tarkasti, eli materiaalien välillä on vain millimetrin rako. Yksi vaihtoehto voisi olla tämän raon tiivistäminen, mutta se tuntuu vaikealta saada pysymään ja näyttämään siistiltä. Portaat puuosa lakataan ja kipsi maalataan. Olen siksi miettinyt jonkinlaista listaa raon päälle (esim. ruuvata/liimata paikalleen). Olen miettinyt esimerkiksi 20 mm koristereunuslistaa tai höylättyä listaa 20 x 8 mm. Ongelma on, että lista täytyy taivuttaa ns. väärään suuntaan, mikä ei ole helppoa. Listan taivuttaminen pyöreän kulman ympäri on yksi asia, mutta minun tapauksessani lista pitää taivuttaa toiseen suuntaan ja mitä leveämpi puulista, sitä mahdottomampaa sitä on taivuttaa kuten haluan. Tarvitsisin siis jonkinlaisen listan, joka on taivutettavissa siihen suuntaan. Onko kenelläkään vinkkiä ratkaisuksi?

On olemassa muovilistoja ostettavaksi. Nämä ovat pehmeämpiä ja taipuisampia kuin puu. Laitoin itse sellaiset saumaan katon ja seinän väliin portaisiin, jotka menevät kellariin (myös paljon kummallisia mutkia). Ne vain naulattiin kiinni ja taivutettiin sitä mukaa.

Kun sitten maalataan kaikki, se näyttää ihan miltä puulistalta tahansa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos eviljava! Jotain sellaista ehkä voisi toimia. Olen selaillut ympäriinsä ja etsinyt jotain sellaista, mutta en ole löytänyt mitään sopivaa profiilissa. Haluaisin profiilin kuin tiivistelista tai täysin suorakulmaisena listana, esim. 8-10 mm x 15-20 mm.

Ostin omani Bauhausista. Heillä oli useita vaihtoehtoja ja mittoja valittavaksi.

Kiitos eviljava! Kävin Bauhausissa viikonloppuna, juuri mitä tarvitsin. Niitä kutsuttiin Primo lister.

Onko se niin hullua asettaa lista makuuasentoon kantorunkoon, jotta se voi taipua helposti? Ainakin näin olen nähnyt sen tehtävän, ja se näyttää hyvältä...

/A

Alko (hauska nimi muuten :D): Minun tapauksessani vangstycket (puusta) on seinän (kipsistä) kanssa samassa tasossa, joten vangstycketiä ei ole reunaa tai vastaavaa, jolle voisi laittaa vaakasuoran listan. Jos ymmärrät mitä tarkoitan... Vanha talo, jossa on paikan päällä rakennettu ullakkoporras....

Ajattele veneen rakentamista!

Voit kokeilla kostuttaa listaa, puristaa sen kahden laudan väliin (lista pystysuunnassa kahden vierekkäin olevan laudan väliin) ja sitten taivuttaa lautoja "oikeaan" suuntaan ja jättää ne näin päiväksi tai pariksi autotalliin. Silloin listasi pitäisi saada pitkäaikaisen muodonmuutoksen "väärään" suuntaan.

//

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.