Se alkoi sillä, että aioin valmistella yksinkertaisen väliaikaisen työtilan (tyyliin vanha ovi), mutta kunnianhimo on kasvanut ja vaikuttaa hauskalta yrittää tehdä sen sijaan MFT-työpöytä. Minulla on rajallinen kokemus kaikesta käytännöllisestä ja vähän työkaluja, mutta olen lukenut esimerkiksi "Parf guide system", joka vaikuttaa sopivalta menetelmältä.
Näin ajattelin tehdä suurpiirteisesti. Olen erityisen utelias vaiheessa neljä, jota en ole nähnyt kenenkään tekevän? Onkohan se siksi, ettei sitä ehkä tarvita? Pitäisihän sen olla hyvä, jos koko pöytälevy ja sen reunat ovat suorakulmaisia reikiin nähden?
1. Merkitse reiät suorassa linjassa pöytälevyn kaikkein suoraa sivua pitkin. Suora linja saadaan suhteellisen pitkällä metalliviivaimella tai alumiinitangolla.
2. Käytä Pythagoraan lausetta (Parfin mukaisesti) ja laajenna pöydän merkattujen reikien määrää 3,4,5 (tai vastaavalla kerrannaisella) mukaisesti. Käytän myös tässä metalliviivainta tai alumiinitankoa.
3. Poraa reiät 20 mm:iin. Tee pieni viiste ylä- ja alapuolelle. (Tutkin vielä tarkalleen miten tämä tehdään ja millaisia työkaluja, materiaaleja ja lisävarusteita täytyy hankkia.)
4. Päätä tekemällä pöytälevyn sivut suorakulmaisiksi verrattuna reikiin. Aseta "bench dogs" ja käytä sahajohdetta ja sahaa yksi ulkosivu kerrallaan.
Valitettavasti en onnistunut tarpeeksi hyvin tekemään reikiä, joilla on täydellinen etäisyys sekä korkeus- että pituussuunnassa kahteen teräsviivottimeen. Tuloksena oli puutteellisuus suorakulmaisuuden suhteen.
Voiko sen sijaan käyttää perforoitua boardia mallina? Siellä olevat reiät pitäisi olla tasaisesti jakautuneita ja tehty kunnollisilla koneilla? Onko tarkkuus riittävä suorakulmaisten MTF-reikien tekemiseen sahausta varten jne?
Ajattelin siinä tapauksessa kiinnittää perforoidun boardin malliksi ja tehdä MTF-reiät 20 mm jyrsinbitillä.
Tämä olisi edullisempi (jos se toimii perforerad board kanssa), mutta sitä ei ole tällä hetkellä varastossa minun alueellani. En tiedä onko se kokonaan poistumassa?
Eikö ole helpompaa käyttää suorakulmamittaa kuin viivoittimia?
Luultavasti tulostaisin poramallin A3-kokoisena ja liimaisin sen levypalaan, jos en löydä ketään, jolla on jo malli, tai jos uusi tulee liian kalliiksi.
Viivoittimet yhdessä Pythagoraan lauseen kanssa muodostavat vakiintuneen järjestelmän, joka on erittäin tarkka, jos saat poraukset oikeisiin paikkoihin tai ostat viivoittimet, joissa on valmiit reiät. Suorakulmamittaa en sen sijaan ole nähnyt kenenkään käyttävän.
Tietääkö joku, ovatko reiät rei'itettyssä levymateriaalissa (pegboard) tarpeeksi tarkkoja koko levyn alueella?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.