3 609 lukukertaa ·
20 vastausta
4k lukukertaa
20 vastausta
Sisäkatto on pudonnut - mitä teemme nyt?
Edellinen pontattu sisäkatto oli kiinnitetty juuri kuten kuvaat, kaksi kolmituumanaulaa jokaiseen kattopalkkiin, joten se näyttää toimivan oikein hyvin 👍 Se oli eräänlainen "saunapaneeli", joten oli tilaa asettaa ne ilman että ne olisivat aivan kiinni toisiinsa ja näyttämättä huonolta. Raa'an pontin välit näyttävät vähän siltä, joten yritimme asettaa ne tiiviisti yhteen. Oppia ikä kaikki! 🤓H heimlaga sanoi:Jos paneeli on paksu, on oikein hyvä tehdä kuten te olette tehneet ja antaa eristeen kannatella suoraan paneelin varassa. Ainoa ongelma on naulaus. Tarvitaan yleensä kaksi galvanisoitua kolmituumanaulaa suoraan läpi laudasta jokaiseen kattopalkkiin.
Lisäksi pitäisi jättää pieniä rakoja, jotta laudat voivat turvota ja kutistua, ellei ole erittäin kosteaa ilmaa silloin kun ne naulataan paikoilleen.
Meillä on kipsiseinät sekä väliseinissä että ulkoseinissä, ja ne on tapetoitu jo kauan sitten ja näyttävät ehjiltä ja hyviltä. Ajatteletko, että katossa olisi huonompi johtuen muista syistä, vai enemmän siitä, jos yleensä on liian kosteaa?N Niq sanoi:
Okei, en ole asiantuntija mutta kokemukseni mukaan kostunut kipsi muuttuu pehmeäksi ja alkaa taipua. Luulisin, että se pitää muotonsa tarpeeksi hyvin seinänä, kun sen takana ja alla on paljon tukea. Mutta en luottaisi kipsiin katossa kylmässä talossa. Mutta ehkä olen täysin väärässä ja se toimii todella hyvin.Lovensson sanoi:
Itse välttäisin kipsin käyttöä kokonaan kylmässä talossa.
Raakapontti on 20-22 mm paksu, joten suoraan naulaukseen tarvitaan kaksinkertainen pituus kattoristikoihin, yhteensä 66 mm -> valitse 2.8x75 naula (ei dyckert) kuumasinkitty, joka on karhea eikä aiheuta ruosteläiskiä kylmässä mökissä. Vaihtoehtona on lattiaruuvit, jotka ruuvataan piilossa. Esteettinen kysymys, mutta maalatun naulan jälkiä ei juuri huomaa.Lovensson sanoi:
Oma pontti on 17 mm, joten silloinhan 60 mm pitäisi riittää. Yritin käyttää 2.3x60, mutta käsin se on hankalaa, ja puolet taipuu puolivälissä (alhaalta päin vasaroiminen ei ole helpointa mitä olen tehnyt 😀). Minulla on myös 2.8x75, sitä voin ehkä kokeilla 👍 Ehkä viistoruuvitus on myös helpompaa, onhan minulla kuitenkin ruuvinväännin.ClasseClas sanoi:
Råsponten är 20-22 mm paksu, joten jos naulataan suoraan, niin tarvitaan kaksinkertainen pituus kattotuoleihin, yhteensä 66 mm -> valitse 2.8x75 naula (ei dyckert) kuumasinkitty, joka on karhea eikä jätä ruosteläiskiä kylmillään olevaan mökkiin.
Vaihtoehtona on lattiaruuvi, joka kiinnitetään viistosti piiloon. Esteettinen kysymys, mutta maalattu naula ei erotu kovin paljon.
Kiitos!
Lattiaruuveissa on sisäänrakennettu pora kärjessä, joten ne ovat kiitollisia siihen nähden. Vältä lattiaruuveja, jotka vaativat nelikulmabittiä (tyyppiä Robertson R1). Ne eivät ole mielestäni hauskoja.Lovensson sanoi:

Valitse sen sijaan ruuvi Torxbittiin. (esim. Spax, Grabber)

Klikkaa tästä vastataksesi