3 274 lukukertaa ·
8 vastausta
3k lukukertaa
8 vastausta
Seinäpakkausvinkkejä kellarin kodinhoitohuoneen ruosteen vuoksi
Olen aloittanut pesutuvan kunnostusprojektin 50-luvun kellarissa. Tänä viikonloppuna olen käyttänyt Flex-remonttihiomakonetta poistaakseni lietetahrat/ohutlaastin/virheellisen värin. Juuri nyt louhin viemäriä esiin ja poistan kuperasokkeliin. Olin suunnitellut kaakeloida seinät kokonaan (~35m2). Ongelmana on, että betonireikätiili ei ole täydellisesti muurattu. Vaikka remonttihiomakone tasoitti seinää, saattaa silti olla noin +-5mm sinnetänne. Ei kovin suoraa. Olen yrittänyt kartoittaa markkinoita seinäkittien suhteen, mutta en ole saanut selvyyttä. Olin ajatellut, että seinän pitäisi hengittää saumojen kautta, joten kitti ei saa olla kosteusherkkä. Minkä valitsen:
1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja väggrot
3) ARDEX AM 100
Koska pinta-ala on niin suuri, kitti on todennäköisesti kalkkia kalliimpaa..., onko vaihtoehtoja? Onko pakko kitat? Jos on pakko; voiko levittää näitä tuotteita samalla tekniikalla kuin hiekkakittiä? Näyttää kuivuvan nopeasti...? Käytännön vinkkejä kaivataan. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?
1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja väggrot
3) ARDEX AM 100
Koska pinta-ala on niin suuri, kitti on todennäköisesti kalkkia kalliimpaa..., onko vaihtoehtoja? Onko pakko kitat? Jos on pakko; voiko levittää näitä tuotteita samalla tekniikalla kuin hiekkakittiä? Näyttää kuivuvan nopeasti...? Käytännön vinkkejä kaivataan. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?
Onko kukaan, joka osaa tehdä tämän? Ehkä olin epäselvä, mutta etsin ennen kaikkea vinkkejä siitä, miten saada siitä mahdollisimman sileä. Toissijaisesti, mikä tuote on suositeltava. Sekä mahdolliset vaihtoehdot 1), 2) ja 3).
Jos joku kertoo minulle, missä sijaitsee "Attach"-nappi kuvien lataamiseen, niin voitte nähdä siivotun kodinhoitohuoneen (jos joku haluaa nähdä kaaoksen).
Jos joku kertoo minulle, missä sijaitsee "Attach"-nappi kuvien lataamiseen, niin voitte nähdä siivotun kodinhoitohuoneen (jos joku haluaa nähdä kaaoksen).
Tämä toiminto ei ole vielä käytössä kaikissa osioissa. Sinun täytyy vielä jonkin aikaa linkittää johonkin sivustoon, jossa sinulla on kuvia.Boussard sanoi:
Et voi soittaa eri valmistajille ja kuulla, mitä he sanovat? Itse en uskalla neuvoa.
Yritän. Pääsääntö on, että et saa käyttää "vahvempaa" laastia kuin se, joka on alla. Jos sinulla on vanha kalkkilaastilla rapattu kellari, et saa käyttää vahvempaa laastia, kuten kc-laastia. Jos olet kuitenkin jyrsityt alas betoniharkkoon asti, käyttäisin tavallista kc-laastia käsinrappaamiseen, esimerkiksi Maxitin Putsbruk B Hand SERPO 133. Mur o Putsbruk B SERPO 222. Tämä on klassinen ja edullinen tapa. Saattaa vaatia hieman taitoa, mutta sen voi hallita. Tutustu esitteisiin, joissa on tietoa rappauksesta, esimerkiksi Maxit ja Finja. Mahdollisesti Ventonit-tyyppiset tasoitustuotteet ovat helpompia työskennellä, mutta en ole koskaan kokeillut, joten en tiedä. Soita muuten Maxitin tukeen - he ovat loistavia.
Se on täysin hiottu betoniharkkoon asti, luulen että se oli jonkinlainen slammad kc-maali (karkeita harjattuja kuvioita seinällä). Tämä ohutrappaus (?) mureni pahiten betoniharkon saumoissa. Mutta nyt kaikki on poissa ja alla on kiinteä ja kova alusta.
Pitää ostaa säkki molempia ja kokeilla. Se, mikä puhuu kc-rappauksen puolesta, on että on hieman enemmän aikaa käytettävissä. Olen tehnyt muutamia todella kömpelöitä yrityksiä rapata, usein enemmän rappausta päätyy lattialle kuin seinälle, sitten kun menen hiertimen kanssa, ei seinällä ole enää mitään jäljellä >
Toimiiko siis kc-sementti kittinä? Minähän aion laatottaa sitten.
Toinen kysymys on pohjuste. Onko pohjuste diffuusioavoin? Jos haluaa pohjustaa ennen rappaamista/kitin levitystä, ei halua sen tukahduttavan kosteuden liikkumista, jota tavoittelen.
Pitää ostaa säkki molempia ja kokeilla. Se, mikä puhuu kc-rappauksen puolesta, on että on hieman enemmän aikaa käytettävissä. Olen tehnyt muutamia todella kömpelöitä yrityksiä rapata, usein enemmän rappausta päätyy lattialle kuin seinälle, sitten kun menen hiertimen kanssa, ei seinällä ole enää mitään jäljellä >
Toimiiko siis kc-sementti kittinä? Minähän aion laatottaa sitten.
Toinen kysymys on pohjuste. Onko pohjuste diffuusioavoin? Jos haluaa pohjustaa ennen rappaamista/kitin levitystä, ei halua sen tukahduttavan kosteuden liikkumista, jota tavoittelen.
Ei pohjusteta ennen rappausta! Jos rappaa aivan kuivaan ja löysään alustaan, se yleensä putoaaBoussard sanoi:
Aion tehdä saman työn kodinhoitohuoneessani ja harkitsen laatoituksen asettamista suoraan uuteen tuoreeseen rapatuskerrokseen (kun ensimmäinen tasoitekerros on kovettunut), jota käytän laattakiinnitysmassan/laattaliiman sijasta. Tällä hetkellä siellä on 80-luvun laatat, jotka irtoavat ja saumat murenevat ulkoseinällä :'(.
En tiedä, toimiiko tämä :-/. Ainoa riski, jonka näen, on se, että laatat eivät ole täysin tasaisesti aseteltuja, mutta kosteuden kulku voi olla helpompi hallita? En halua kuitenkaan liian monta erilaista materiaalikerrosta laattojen alla kellarin ulkoseinällä.
gaia
Se kuulostaa järkevältä idealta gaia. Tiedoksi voin kertoa, että minulla on kaakelit kellarigaraasissa, kaakelit seinillä polvitaipeeseen asti ja klinkkeri lattialla. Kaikki on alkuperäistä vuodelta 1958, eikä yksikään laatta ole pudonnut!!! Nuo kaakelit on todennäköisesti kiinnitetty laastilla, ulkonee 5 mm betonireikäkehosta.
Onko peräti vähän rakennussuojelua olla sotkematta nopeasti kuivuvilla moderneilla hienouksilla vanhassa kellarissa ja käyttää perinteisiä mateeriaaleja?
Onko joku, joka tuntee jonkun eläkkeellä olevan muurarimestarin, joka voisi kertoa, miten kaakelit asennettiin kellariin ennen vanhaan? Arvaukseni on, että he tekivät kuten kuvailet gaia.
Muuten sitten? Onko jollain enemmän mielipiteitä/vinkkejä?
Onko peräti vähän rakennussuojelua olla sotkematta nopeasti kuivuvilla moderneilla hienouksilla vanhassa kellarissa ja käyttää perinteisiä mateeriaaleja?
Onko joku, joka tuntee jonkun eläkkeellä olevan muurarimestarin, joka voisi kertoa, miten kaakelit asennettiin kellariin ennen vanhaan? Arvaukseni on, että he tekivät kuten kuvailet gaia.
Muuten sitten? Onko jollain enemmän mielipiteitä/vinkkejä?
Yritin saada neuvoja paikalliselta rakennusliikkeeltä tänään. Hiukan yllättäen he neuvoivat minua rappaamaan seinät. Täytyy siis hankkia betonimylly.
Onko se vielä kaukana tulevaisuudessa gaia? Vai oletko jo aloittanut laatoituksen?
Löysin tämän linkin, jos joku on kiinnostunut:
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
Klikkaa tästä vastataksesi