Hallå där. Jag ska gjuta mina alldeles första plintar för mitt staket bygge. Har grävt ner ca 50cm i nio hål och har nått ner till 0-32 bergkross. Och rådfrågade några mark arbetare på bygget som sa att det inte spelar någon roll om jag fyller hålet med lite makadam innan jag gjuter för att vattnet kommer endå inte rinna bort och kommer expandera där endå. Är detta rätt då jag läser överallt att makadamet i hålet är rätt viktigt? Plintarna kommer bli 150mm diameter och det kommer sitta 70x70 stolpe på dom med stolpsko.

Jag föreslår att du byter stolpskorna mot kraftiga plintjärn om du vill att staketet ska stå stadigt.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
Har satt 16 st markskruvar med 70x70 u formade stolpskor på en annan del av staketet. Varför plintjärn? Vad är skillnaden?

Claes Sörmland
Stolpsko vinglar. Passar inte staket, är för byggnader.

• Tykkään
Wilmer Hultgren söderberg
  • Laddar…
Gruset gör ingen skillnad då vattnet inte kommer ur hålet eftersom du inte leder det någonstans

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Gruset gör ingen skillnad då vattnet inte kommer ur hålet eftersom du inte leder det någonstans
Nej precis. Det var det mark killarna sa också och det är ju logiskt. Konstigt dock att det står på dem flesta guider att gruset ska vara där 🤔

• Vau
Jorel03
  • Laddar…
Det står även i alla monteringsanvisningar för dörrar att man ska kryssmäta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.