Olen keskellä keittiöremonttia ja huomasin, että seinä koostuu kipsilevystä, mihin seinäkaapit pitäisi kiinnittää. On varmasti mahdollista kiinnittää jotkut ruuvit koolauksiin, mutta ei tietenkään kaikki, koska uudet kaapit ovat sekä leveämpiä että kapeampia kuin vanhat.

Onko kenelläkään löytynyt mitään ratkaisua ongelmaan itse tai onko vinkkejä ja ideoita, miten asiaa kannattaisi ajatella tällaisessa tilanteessa?

Ne vaihtoehdot, joihin olen itse päätynyt, ovat:
  • Kiinnitä kaksi lautaa, yksi ylös ja toinen alas, jotka ruuvataan kiinni koolauksiin ja sitten kiinnitetään kaapit niihin. Haittapuolena on, että kaapit tulevat hieman ulospäin seinästä, mutta tämä voidaan korjata jollain tyylikkäällä listalla alaosassa.
  • Kiinnitä jokin levy, kuten OSB, kaappien alareunasta kattoon asti. Onko tätä suositeltavaa tehdä ollenkaan? Kiinnittääkö osb kipsilevyn päälle, tavallisesti kai tehdään päinvastoin? Ja ovatko osb-levyt tarpeeksi vahvoja?
  • Kiinnitä kaapit mollynastalla, jos niitä ei voi kiinnittää koolauksiin, mutta tämä tuntuu epävarmimmalta vaihtoehdolta, koska minulla on huonoja kokemuksia mollynastojen irtoamisesta.

Kiitos etukäteen!

Anders

* 2 lautoja, ei todennäköisesti sovi hyvin tämän "syvyyseron" kanssa

* Kyllä, yleensä OSB/vaneri on kipsin takana ja OSB on riittävän vahva myös keittiökaapeille.

* Jos vain pari ruuvia osuu puurakenteisiin JA kaikki kaapit on kunnolla kiinnitetty toisiinsa, sen pitäisi toimia hyvin! Yleensä voi myös laittaa listan kaapin taakse ja sitten ruuvata sen + kaapit JA osua kaikkiin seinän takana oleviin rakenteisiin.

Usein "syvyyserolla" ei ole merkitystä, kun usein laatoitetaan kaappien alle, joten olisin tehnyt vaihtoehdon 1 mukaisesti.

On myös mahdollista laittaa lista kaapin taakse ja sitten ruuvata sen + kaapin läpi ja osua kaikkiin seinän runkoihin taustan takana. Vinkki ByggaNyttista - varmasti hyvä, mutta en ymmärrä mitään...

Toki, se voi toimia, mutta riippuu siitä, onko vieressä korkeakaappeja tai muita kiinteitä asennuksia, joihin pitää kiinnittää huomiota...

Kyllä, joissakin (useimmissa?) yläkaapeissa on väli takalevyn ja seinän välillä yli 10 mm, jonne voi kiinnittää listan, joka toimii etäisyytenä tuleville ruuveille, jotka menevät suoraan takalevy-lista-kipsi-koolaukseen. Näissä ruuveissa tulisi olla suuret prikat kaapin sisäpuolella ja ne tulevat täysin näkyviin, mutta korkealla ylimmässä hyllytasossa niitä ei juurikaan huomaa!

Viimeksi muokattu:
Olin ajatellut ratkaista "syvyyseron" asettamalla listan kaappien alle, joka menee hieman laatan päälle, mutta syvyysero saattaa silti olla liian suuri? Muuten se on pitkä rivi seinäkaappeja, ei kiinteitä asennuksia tai korkeita kaappeja, joihin tarvitsisi kiinnittää huomiota...

OSB-levystä kirjoitti ByggaNytt "Jo, yleensä OSB/vaneri on kipsilevyn takana ja OSB on riittävän vahva myös keittiökaapeille", joten toimiiko se siis laittaa osb kipsilevyn päällekin? Tähänkin tulee syvyysero, mutta eikö se olekaan yhtä suuri kuin laudoilla?

Luulen, että saat kaapit ripustettua hyvin kiinnittämällä ne niihin tukipuihin, jotka ovat saavutettavissa, ja sitten kiinnittämällä kaikki kaapit yhteen. Riippuu vähän siitä, miten kaapit on tehty, mutta niissä, jotka olen ripustanut, on koko kaapin poikki menevä lauta, joten sen voi kiinnittää vähintään yhteen tukipuuhun. Jos on epävarma, voi kiinnittää pitkittäisen listan kaikkien kaappien alareunaan, jotta ne voivat seisoa sen päällä. Sitten samanlainen lista kaappien yläpuolelle, johon kiinnitetään kulmat ja ruuvataan kiinni kaappeihin. Kun asettaa alalistan ensin, se auttaa saamaan kaapit tasolle ja oikeaan korkeuteen, joten se voi olla hyvä vinkki kaikille kaapeille, jotka asennetaan.

• Tykkään
DavveT
  • Laddar…
ByggaNytt sanoi:
Toki, se voi toimia, mutta se riippuu siitä, onko vieressä korkeita kaappeja tai muita kiinteitä asennuksia, jotka on otettava huomioon...

Kyllä, joidenkin (useimpien?) yläkaappien takana on yli 10 mm väli, johon voi kiinnittää listan, joka toimii varsinaisesti välimuovina tuleville ruuveille, jotka menevät suoraan läpi tausta-lista-kipsi-regeliin. Näissä ruuveissa tulisi olla suuret prikat kaapin sisäpuolella ja ne ovat täysin näkyvissä, mutta aivan yläosassa olevalla hyllytasolla niitä ei lopulta huomaa!
Nyt tajuan jopa minä...:)

hmmm...?
miksi et sahaa kipsilevyä poikki ja laita poikkipuita pystyreguloiden väliin?
sitten kipsilevy takaisin paikoilleen ja sitten se on VALMIS!!

muussa tapauksessa, kuten on jo mainittu, voit yhtä hyvin kiinnittää olemassa oleviin reguloihin ja sitten kiinnittää yläskaapit 4 kappaleella ruuvia (3,5x25) spax-ruuvi, 1 kappale alareunassa ja sitten 3 kappaletta etureunassa....
valmis

terveisin
snickar estwing

supremo sanoi:
Ajattelin ratkaista "syvyyseron" asentamalla listan kaappien alle, joka menee hieman laattojen päälle, mutta syvyysero saattaa silti olla liian suuri? Muuten kyseessä on pitkä rivi seinäkaappeja, ei kiinteitä asennuksia tai korkeuskaappeja huomioitavana...

OSB-levystä kirjoitti ByggaNytt: "Jo, tavallisesti OSB/vaneri on kipsilevyn takana ja OSB on tarpeeksi vahva myös keittiökaapeille", joten osb toimii myös kipsin päälle asennettuna? Siitä tulee syvyysero myös tässä, mutta ei varmaan yhtä suuri kuin laudoilla?
kyllä osb käy alakaapeille. mutta EI yläkaapeille...
siellä pitää olla 2" puutavaraa takana.

terv.
snickar estwing

Jouduin saman ongelman eteen, kun autoin äitiäni rakentamaan uutta keittiötä. Mene peltisepän luo ja osta tarvitsemasi metrimäärä peltiä seinän peittämiseen kaappien taakse. Kiinnitä pelti runkopuihin, niin sinulla on kiinteä materiaali ilman, että se rakentaa seinään mitään, mihin kiinnittää.

Ole vain tarkka, mitä ruuveja käytät.

Mietin juuri nyt paljon, miten ja millä suoristan hirsiseinän, joka eroaa noin 3-4 cm ylhäällä lattiatasoon verrattuna.

En voi kiinnittää 45 listaa + levyjä tilasyistä, mutta harkitsen harvalaudoitusta 25 x 70, jonka naulaan pystysuoraan, ja sen jälkeen joko vanerilevy + korjauskipsi tai paksumpi mdf tai lastulevy.

Koska en tiedä tarkalleen, mille korkeudelle yläkaapit tullaan asentamaan, koska lattia kallistuu hieman eikä ole vielä laitettu, mietin, koska minulla on hyvä kiinnityspinta jonkin matkan päässä levyjen jälkeen, niin eikö olisi mahdollista käyttää pidempiä ruuveja, tyyppiä 150 mm läpirakojen kautta pystypuihin ja hirteen, ilman että se antaa periksi ja kaapit eivät roikkuisi vain levyissä?

Toinen ajatus, jonka olen miettinyt, sen sijaan että käyttäisin kaksinkertaisia levyjä, voiko käyttää 22mm lattialastulevy, "ei ehkä kuulosta hyvältä" (tiedän), mutta mietin, koska yhdellä kaverillani on se :)

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, riittääkö, että laittaa kiilat 30 cm välein 25x70 (pystypuut ovat 25 mm eikä 28 mm, en tiedä miksi) pystypuihin ja seinään, jotta saa tukevuutta?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.