Hei

Sanotaan, että kanava kulkee katon integroidusta liesituulettimesta ullakolle, missä on tarkistusluukku. Onko se ongelma?

VVS-asentajani sanoo, että se on tulkintakysymys, pitäisikö tarkistusluukku olla jokaisessa mutkassa vai ei. Onko siihen olemassa vaatimuksia?

Olen katsonut mm. provinshus, eksjöhus ja missä he ovat sijoittaneet liesituulettimen ja mitä on yläpuolella, siellä ei ole mahdollisuutta, että heillä olisi tarkistusluukku matkalla, vaan tarkistusluukku on liesituulettimen aukko ja aukko ullakolla/katossa

Kysymykseni on, pitääkö minun olla tarkistusluukku vai toimiiko se hienosti liesituulettimen aukon ja tarkistusluukun kanssa ullakolla.

HUOM. Minulla on ulkoinen moottori liesituulettimelle ullakolla.

Vaatimus on, että kanavan on oltava puhdistettavissa koko pituudeltaan.
Jos ilmanvaihtokanava on esimerkiksi 5 m pitkä ja keskellä on 90-asteen mutka, mutkaan ei tarvitse olla asennettuna puhdistusluukkua edellyttäen, että putkeen pääsee helposti sisään sen päistä.
Myös 90-asteen mutka, joka sijaitsee lähellä päätä, voidaan helposti ohittaa puhdistusvälineillä, vaikka "ulottuvuus" mutkan ohi onkin vähäisempi.

On siis tilaa tulkinnalle, ja siksi on yleinen nyrkkisääntö, että puhdistusluukku tulisi olla jokaisessa 90-asteen mutkassa. Jos näin on, ei ole tehty virhettä.

Ajattelin minäkin.

Selittääkseni, se on keittiötuuletin, sitten putki seinään 90 asteen kulmassa ja sitten sisäseinästä ylös vintille.

Sinne voin asettaa puhdistusluukun vain välttääkseni menemästä katolle.

Puhumme 6-7 m putkesta.

Tulkitsetko niin, että sinulla on vain mutka? Silloin ei tarvita luukkua. Kuitenkin uskon, että katolle täytyy päästä käsiksi. Valmistaudu siis siihen, että katolle voi päästä ja työskennellä sen luona.

Meidän talossamme on kattoluukku savupiipun kohdalla. Nuohooja pääsee käsiksi ullakon kautta. Sitten on kattotikkaat alas ilmanvaihtokanavan ulostuloon.

Hei

Juuri niin! Vain 90 asteen mutka. Tuuli on melkein mahdollista seistä siinä, joten siinä ei ole ongelmaa. Katto on satulakatto, joten siinä ei myöskään ole ongelmaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.