Koska en ajatellut tarpeeksi pitkälle ennen perustamista, pohdin nyt seuraavaa.
Minulla ei siis ole ylimääräisiä suojaputkia maahan mahdollisia valaistuksia varten.
Minulla on kaksi putkea autotalliin, yksi virransyöttöön ja toinen muihin, ehkä puhelin, data, kuka tietää...

Koska en halua kaapelia uuden talon perustuksen ulkopuolelle (se suoja puolipyöreän pellin muodossa)... pohdin porausta suoraan alas sokkelin läpi, solumuovin läpi ja viemistä putkia maahan eräänlaiseen liitäntäkoteloon.
Perustus on maanvarainen laatta, L-elementeillä, 50mm solumuovi.

Onko teillä halua auttaa pohtimaan tämän ajatuskulun hyviä ja huonoja puolia...?

Tyresö
Arvaan, että sinulla on valettuja lämmityskaapeleita.

Jos tiedät, että sinulla on valettuja lämmityskaapeleita betonilaatassa - älä poraa betonilaattaan. Jos poraat kaapelin läpi ja se (todennäköisesti) on vesikiertoinen........silloin sinulla on suuria ja kalliita ongelmia!

Kätke mieluummin sähkökaapeli talon ympärillä olevaan sorapatjaan.

Pieni huomautus, jotta voin loistaa: Sinulla on 200 mm solumuovia laatassa ja 50 mm solumuovia reunavalun päällysteessä. Jotta minäkin sain olla tarkkailija...

Joo, mutta tarkoitan näin...

Palkki, joka koostuu 45x170, on kantapalkin päällä, ja 170mm runkoa vasten on vaakasuora 45x70.
45x70 on ulostyönnetty 1cm perustan yläpuolelle. Joten melkein koko 45x70 on suoraan "kantapalkin verhouksen" yläpuolella eli suoraan 50mm solumuovin yläpuolella.
Jos poraisin suoraan 45x70 keskeltä, minun pitäisi osua suoraan solumuovin läpi ja ulos perustuksen alta.

Ja solumuovissa minulla ei ole lattialämmityspiirejä :)

Tyresö
Jos et poraa betoniin, ei ole mitään ongelmaa, poraa vain! Muista vain käyttää jälkeenpäin Martin Timellin suosikkituotetta: latexfog ulkokäyttöön, jotta tiivistät reiän kaapelin ympäriltä.

Joo, ajattelin jotain 20mm putken tyylistä, tai ehkä 32mm keltaista...

Mutta mietin myös, onko peitesivuilta jonkinlaista raudoitusta solumuoviin ... mutta ehkä se on vain liimattu...

Viimeksi muokattu:
Jos haluat piilottaa kaapelit, voit aina tehdä putkiläpiviennit portaiden alle tai korotetun terassin alle.

Hieman tietoa;
EKLK 5G2,5 E0423451 ulkohalkaisija 13,0mm
EKKJ 4x2,5/2,5 E1416024 ulkohalkaisija 15,0mm
S1XV-R (PEX) 5G6 E0012075 ulkohalkaisija 16,0mm

16-putki E1416002 sisähalkaisija 13,8mm
20-letku E0423451 sisähalkaisija 14,4mm
20-putki E1416003 sisähalkaisija 17,6mm
25-letku E1416024 sisähalkaisija 18,6mm

Kiitos datasta!

Joten, sanottu ja tehty, ei ongelmia! Oli pakko olla vain kaksi jatkojohtoa... ;)

Seurakysymys, tietääkö kukaan onko olemassa valmiita tuotteita siirtymään kuituletkusta tavalliseen vp-letkuun?
Eli musta vihreällä raidalla, sileä, jäykkä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.