C
Olen tyhjentämässä noin 20 cm välipohjatäytettä tulevassa kylpyhuoneessa, mikä tietenkin herättää ajatuksen siitä, millä se pitäisi sitten korvata. Täyte näyttää koostuvan puuntuhkasta, rappausjätteistä, hiekasta ja erilaisista puujätteistä, jotka on huolellisesti päällystetty muutamalla senttimetrillä purua.

Lähtökohdat ovat seuraavat:
1) Se on lämmittämättömän kellarin yläpuolella oleva välipohja, joten huoneeseen on tarkoitus asentaa vesikiertoinen lattialämmitys eikä lämmöneristyskyky ole tärkeä tekijä.
2) Tiedostetaan, että nykyisen materiaalin suuri tiheys antaa erinomaisia akustisia ominaisuuksia. Kellarin puolella ei suoraan kukaan nuku, mutta en halua menettää kiinteän ja hiljaisen lattian tunnetta.
3) Hiiret liikkuvat mielellään nykyisessä välipohjassa, mahdollisesti purukerroksessa, ja haluan estää sen.
4) Paloturvallisuus ei ole suoraan ongelma betonivälipohjaisen kylpyhuoneen kohdalla, mutta haluan kokeilla paloturvallisia vaihtoehtoja tulevia projekteja varten, joissa on puuvälipohja eristettynä purulla. Myös hygroskooppiset ominaisuudet tuntuvat tärkeiltä.

Muutamia vaihtoehtoja, jotka pyörivät mielessäni, ovat Leca, kalkkihiekka, hampukalkki, Perliitti ja mineraalivilla.

Miten te olette tehneet ja ajatelleet?

Kysyn myös, minkä ratkaisun olette valinneet lattiaan?
Ajattelen, että päävaihtoehdot vesikiertoisella lattialämmityksellä ovat uritettu lattialastulevy tai betoni. Valitettavasti huoneen sijainti on sellainen, että jos aikoo valaa, on kannettava ämpärit käsin, eikä lastulevy ole suoranaisesti suosikkimateriaali. Missaaninko jotain hyvää vaihtoehtoa?

Tarvitsetko kiinteän alustan laatoitusta varten vai ratkaisetko sen yläpuolella? Kevytbetoni kuten eps-sementti saattaa toimia hyvin sinun tapauksessasi.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
C
J jhall sanoi:
Tarvitsetko kiinteän pohjan laatoitukseen vai ratkaisetko sen yllä?
En ole lukinnut mitään erityistä ratkaisua, joten olen avoin ehdotuksille myös siinä. EPS-betoni on varmaan myös vaihtoehto joo. Tuntuu vähän oudolta valaa kaikki sisään, mutta ehkä ei ole hullumpi idea? En ole koskaan työskennellyt EPS-betonin kanssa, mutta mitä olen kuullut, se on pirun hankalaa sekoittaa näiden styroksipallojen kanssa, jotka lentävät ympäriinsä. Oletan, että silloin väistetään koolaukset(?) Kuinka tehdään lattialämmityksen kanssa? Laitetaanko se ohuempaan tavalliseen betonilaattaan päälle?

Voiko pelkkä hiekka toimia, jos rakenne kestää sen painon?
Tai Isodränkross/vastaava? Kevyt ja mahdollisesti hiiret eivät pidä päällystetyistä kuulista. Lasi-/kivivillassa arvaan, että hiiret mielellään luovat käytäviä.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
C
Pjosk75 Pjosk75 sanoi:
Voiko pelkkä hiekka toimia, jos rakenne kestää sen painon?
Tai Isodränkross/vastaava? Kevyt ja ehkäpä hiiret eivät pidä pinnoitetuista kuulista. Lasivilla/kivivilla luulen että hiiret helposti luovat käytäviä niihin.
Hiekka on myös vaihtoehto. En näe ongelmaa painon kanssa, kun kuitenkin kyseessä on betonilaatta. Sen sijaan oletan, että päälle halutaan jotain eristävää lattialämmityksen vuoksi?
Kyllä, mineraalivillan ei kai pidetä olevan kovin "hiirivarmaa".

Kysymys on, mikä kaikista vaihtoehdoista valitaan ja miksi? Miten te olette tehneet?

Olisin käyttänyt Leca/kevytsoraa, joko irtonaisena tai täyteaineena sementtiseoksessa.

/ATW

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
En ole lukinnut itseäni mihinkään tiettyyn ratkaisuun, joten olen avoin ehdotuksille myös siinä. EPS-betoni on varmaankin myös yksi vaihtoehto. Tuntuu hieman oudolta valaa kaikki sisään, mutta ehkä se ei ole huono idea? En ole koskaan työskennellyt EPS-betonin kanssa, mutta olen kuullut, että se on hankala sekoittaa näiden styroxpallojen kanssa, jotka lentelevät ympäriinsä. Oletan, että silloin ei tarvitse säleitä(?). Miten tehdään lattialämmityksen kanssa? Laitetaanko se ohuempaan tavalliseen betonilevyyn päälle?
Iso vati niin se ei ole niin paha, lattialämmitys tasoitekerroksessa päälle.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
C
J jhall sanoi:
Iso allas, joten se ei ole kovin vaarallista, lattialämmitys tasoitteen päällä.
Näytti vähän monimutkaiselta verrattuna siihen, että vain kaadetaan Leca. Mitkä ovat edut?
Onko todella tarpeen korottaa lattia, jos aiotaan valaa paksumpi raudoitettu kerros esimerkiksi EPS:n tai Lecan päälle? En oikein näe, mitä hyötyä koolauksista on, jos ei aiota laittaa esimerkiksi lattialastulevyä?

C
Palaan tähän yritettyäni löytää hieman tarkempia rakennusratkaisuja.
Näyttää siltä, että valinta on tällä hetkellä EPS:n ja lös-Lecan välillä.

Konkreettisesti mietin, voiko armerata ja valaa suoraan lös-Lecalle ja miten siinä tapauksessa edetään?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.