Hei kaikki asiantuntijat!

Olemme tekemässä remonttia ja haluaisin poistaa rappauksen kaikilta neljältä puolelta savupiipusta/muurista, kaapia saumat, saumata uudelleen ja jättää tiilet näkyviin.

Nykyään savupiippuun ei ole lainkaan liitäntöjä, sillä olemme purkaneet kattilan ja aiomme asentaa maalämmön sen tilalle.

Asennamme modernin puuhellan, jossa on putket koko savupiipussa.

Olen kuullut, että tiilet saa paljastaa vain sillä puolella, missä takka/puuhella on, mutta miksi?
 
Claes Sörmland
Rappaus on osa savupiipun rakennetta, joka tekee sen tiiviiksi. Tasainen rappaus myös paljastaa vuotokohdat selkeästi, mikä lisää paloturvallisuutta. Näistä kahdesta syystä rappauksen pois hakkaaminen ei ole suositeltavaa.

Se, saako seuraavassa palotarkastuksessa huomautuksia, riippuu siitä, miten tarkastaja arvioi rappauksen poistamisesta aiheutuvan riskin. Monet keskustelufoorumilla ovat hankkineet itselleen pizzeriaseinän tällä tavalla ilman ongelmia tarkastuksessa. Koska teillä on tarkoitus laittaa putkia savupiippuun eikä sitä muuten käytetä, teille tuskin tulee mitään ongelmaa.
 
  • Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Rappaus on osa savupiipun rakennetta, joka tekee siitä tiiviin. Sileä rappaus tekee myös vuodot selkeästi näkyviksi, mikä lisää paloturvallisuutta. Näistä kahdesta syystä on epäsopivaa poistaa rappausta.

Saako huomautuksen seuraavassa palotarkastuksessa riippuu siitä, miten tarkastaja arvioi rappauksen poistamisesta aiheutuvan riskin. Monet foorumilla ovat hankkineet tällä tavoin pizzauuniseinän ilman ongelmia tarkastuksessa. Koska teillä on putki savupiipussa eikä sitä ole muutoin käytetty, tuskin saatte ongelmia.
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Rappaus on osa savupiipun rakennetta, joka tekee siitä tiiviin. Sileä rappaus tekee myös vuodot selkeästi näkyviksi, mikä lisää paloturvallisuutta. Näistä kahdesta syystä on epäsopivaa poistaa rappausta.

Saako huomautuksen seuraavassa palotarkastuksessa riippuu siitä, miten tarkastaja arvioi rappauksen poistamisesta aiheutuvan riskin. Monet foorumilla ovat hankkineet tällä tavoin pizzauuniseinän ilman ongelmia tarkastuksessa. Koska teillä on putki savupiipussa eikä sitä ole muutoin käytetty, tuskin saatte ongelmia.
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Rappaus on osa savupiipun rakennetta, joka tekee siitä tiiviin. Sileä rappaus tekee myös vuodot selkeästi näkyviksi, mikä lisää paloturvallisuutta. Näistä kahdesta syystä on epäsopivaa poistaa rappausta.

Saako huomautuksen seuraavassa palotarkastuksessa riippuu siitä, miten tarkastaja arvioi rappauksen poistamisesta aiheutuvan riskin. Monet foorumilla ovat hankkineet tällä tavoin pizzauuniseinän ilman ongelmia tarkastuksessa. Koska teillä on putki savupiipussa eikä sitä ole muutoin käytetty, tuskin saatte ongelmia.
Aion soittaa nuohoojalle ja kysyä, milloin he avaavat pyhien jälkeen. Kiitos vastauksesta!
 
C *Christina* sanoi:
tänään ei ole lainkaan liitäntöjä savupiippuun, koska olemme poistaneet kattilan ja aiomme asentaa maalämpöä sen sijaan
Jos kattila oli kellarissa pannuhuoneessa, se voi aiheuttaa ongelmia. Kattila, kun se oli toiminnassa, imi paljon ilmaa ja lämmitti savupiipun sekä pannuhuoneen. Näin syntyi luonnollinen ilmanvaihto kaikista savupiipun putkista. Kun siirrytään sähkökattilaan tai lämpöpumppuun, mikään edellä mainituista ei tapahdu. Putken asentaminen savupiipun läpi ylös on yksinkertaista, kun otetaan huomioon sen tiiviys eikä se aiheuta ongelmia nuohoojalle. Toisaalta massa, joka sisältää lämpöä, jää ilman lämpöä ja luonnollinen ilmanvaihto heikkenee tai häviää. Putken ympärillä on oltava eristystä ylöspäin kulkevassa tilassa. Nyt seuraa se, mitä voi tapahtua: kattilan mukana kaikki kosteus, joka saattoi tulla sisään lattian ja seinien kautta, kondensoitui ilmaan ja poistui kattilan kautta. Sähkökattilalla/lämpöpumpulla kosteus pysyy, ja se on klassikko kattilan poistamisen yhteydessä; olen nähnyt jälkeenpäin, että lattialla ja seinillä on paljon kosteutta ja jopa puhdasta vettä.
 
J jonaserik sanoi:
Jos pannuhuoneen kattila oli kellarissa, voi siitä tulla ongelmia. Käytössä ollut kattila imi paljon ilmaa ja lämmitti savupiipun sekä pannuhuoneen. Näin syntyi luonnollinen veto kaikista savupiipun putkista. Siirtyessä EL-kattilaan tai VP:hen mitään mainituista ei tapahdu. Savupiippuun putken asettaminen on helppoa tiiviyden huomioon ottaen eikä aiheuta ongelmia nuohoojalle. Sen sijaan savupiipun massaan ei johdu lämpöä ja luonnollinen ilmanvaihto heikkenee tai lakkaa. Putki tulee myös eristää matkalla ylöspäin. Nyt mitä voi tapahtua, kattilan avulla kaikki kosteus, joka voi tulla sisään lattian ja seinien kautta, poistui, tiivistyi ilmassa ja poistui kattilan kautta. EL/VP-järjestelmän kanssa kosteus jää ja on klassikko kattilan poistamisen yhteydessä, olen havainnut, että vaihdon jälkeen kosteus lisääntyy huomattavasti ja jopa puhdasta vettä voi olla lattialla ja seinillä.
Hakekattilaa ei ole käytetty hakkeella vuodesta 2010, mutta se on ollut paikallaan ja käytössä sähkövastuksella, luulisin. (Pannuhuoneessa on ollut lämmintä). Tähän asti ei ole ollut kosteutta ja olemme juuri salaojittaneet ulkopuolen kaikkien sääntöjen mukaisesti.

Kattila irrotettiin noin kuukausi sitten. Ei ole vielä havaittu kosteutta.
Olen varannut ajan savupiippufirmalta saadakseni apua puuhellan asennuksessa.
On mielenkiintoista kuulla hänen mielipiteensä Rakennuksen vieressä suoritettu salaojitusprojekti, esillä sorapinta, kaivanto, putkia ja piha-alusta talon seinustalla. Ulkoseinän vieressä on oransseja viemäriputkia ja valkoinen suojakangas sorapatjalla, ilmeisesti osa salaojajärjestelmää. Vanha, käyttämätön flispannu pannuhuoneessa, jota ympäröi kulunut seinä ja lattia, jossa näkyy irronnutta rappausta.
 
Ei savua ilman tulta, sanotaan, mutta jos teillä on nyt kuivaa niin se sujuu varmaan hyvin. Miettikää vain tuuletusta kellarissa.
 
J jonaserik sanoi:
Ei savua ilman tulta sanotaan, mutta jos teillä on kuivaa nyt, niin se menee varmaan hyvin. ajattele vain tuuletusta kellarissa.
Kiitos palautteesta. Olen täysin noviisi tällä alueella.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Rappa on osa savupiipun rakennetta, joka tekee siitä tiiviin. Tasainen rappaus myös tekee vuodot näkyviksi, mikä lisää paloturvallisuutta. Näistä kahdesta syystä on sopimatonta hakata rapattua pintaa pois.

Se, saako seuraavassa paloturvallisuustarkastuksessa huomautuksia vai ei, riippuu siitä, miten tarkastaja arvioi riskin rappauksen poistamisen osalta. Monet foorumilla ovat saaneet itselleen pizzauuniseinän tällä tavalla ilman ongelmia tarkastuksessa. Kun teillä on hormissa putki eikä sitä muuten käytetä, ei teilläkään varmaan ole ongelmia.
Tältä näytti lopputulos saumauksen jälkeen
 
  • Tiiliseinä uudessa rakennuksessa saumauksen jälkeen, ympärillä rakennusmateriaaleja ja osittain keskeneräinen sisustus.
  • Tykkään
JonEkstra ja 1 muu
  • Laddar…
Ja nyt puuhella on paikoillaan
 
  • Mustasta metallista valmistettu vedspis on asennettu tiiliseinän viereen vaaleassa huoneessa, jossa on puulattia.
  • Tykkään
hoffret ja 1 muu
  • Laddar…
Ja projekti pohjakerros etenee, aika valaa lattia
 
  • Kellarin betonivaluvalmistelu: teräsverkko asennettuna lattialle, betonilattian valun valmistelu käynnissä.
  • Kellarin lattiaeristys ja raudoitus valmiina betonivalua varten.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.