Tänä aamuna (keskiviikko), ilman ennakkovaroitusta, yritys tuli ja irrotti kaiteen ja vei sen mukanaan. Jäljellä on useita porausreikiä ja rikkinäinen porrasaskelma:
Otimme heihin yhteyttä ja ilmoitimme, että meillä on kaksi vaihtoehtoa:
Ensimmäinen on, että he tulevat tänne ja mittaavat kaiken uudestaan, kun olemme paikalla, ja sitten valmistavat kokonaan uuden kaiteen. Eli ei enempää taivutusta eikä leikkaamista ja kahden eri osan yhteen hitsaamista.
Toinen on, että he täyttävät ja korjaavat rikkoutuneet kohdat, ja sitten lähdemme eri teille.
Vastaus oli, että he ottavat yhteyttä perjantaina. Joten nyt on jännittävää kuulla, mitä he sanovat.
Ei, emme tietenkään ole tyytyväisiä siihen, miten tämä on mennyt ja miltä se näyttää. Mutta meidän on myös sanottava, että olemme iloisia ja tyytyväisiä siitä, että sekä viestintä on tapahtunut että toimenpiteet on toteutettu erittäin nopeasti. Juuri se on syy, miksi haluamme antaa heille mahdollisuuden korjata kaiken. Jos se olisi ollut yritys, joka viivyttelee päiviä vastatessaan sähköposteihin/sms-viesteihin ja sitten viivyttelee viikkoja korjatessaan ruuvia, olisimme lopettaneet tuttavuuden mahdollisimman pian. Nyt he ovat kuitenkin erittäin valppaita eikä meillä ole oikeastaan mitään valittamista. Tämä meni vain todella pieleen.
Nyt odotamme, kuten sanottu, mitä he sanovat perjantaina.
Mietin, onko hyvä idea, että haluatte olla läsnä mittauksen aikana. Silloin otatte myös osan vastuusta. Jos mittaavat väärin uudelleen, he voivat sanoa: mutta sinähän olit mukana siinä!
Miksi teidän pitäisi olla mukana, kun he mittaavat?
Miksi he eivät saa leikata ja hitsata? Näinhän kaide on valmistettu? Tuloksella on väliä, ei sillä, miten sinne päästään.
On (oli) täysin normaalia valaa portaat tällä tavalla. Se säästää melkoisesti betonia ilman, että siitä tulee huonompaa, jos käytetään järkevää kiveä. Sitä käytettiin kaikissa vahvistamattomissa valetöissä.
Mietin, onko se hyvä idea, että haluatte olla läsnä mittaamisessa. Silloin otatte myös osan vastuusta. Jos he mittaavat väärin taas, he voivat sanoa: mutta sinähän olit mukana siinä!
Se on hyvä huomautus. Haluaisimme oikeastaan vain olla mukana, jotta voimme olla samaa mieltä siitä, miten kaide tulisi oikeasti rakentaa, mutta emme tietenkään halua olla millään tavalla mukana itse mittauksessa. Emme siinä tapauksessa aio kontrollimitata tai tehdä mitään muuta, mikä saisi meidät olemaan »osasyyllisiä«. Katsotaan, miten teemme.
Miksi he eivät saa katkaista ja hitsata? Eikös kaide ole valmistettu näin? Eikö ole tärkeämpää lopputulos kuin tie, joka siihen vie.
Tarkalleen, miten kaide on valmistettu, en tiedä, mutta se, mitä oli sovittu, oli, että kaide pitäisi olla yhtenä kappaleena (niin sanotusti) eikä asennettuna paikan päällä. Kaiteen yläosa on (tai oli aiemmin) yhtenäisessä osassa kulmasta alaspäin koristeeseen asti lopussa. On mahdollista, että toinen puoli voidaan pelastaa ja tehdä tyylikäs ratkaisu lopulliseen osaan. Katsotaan, mitä he tarjoavat mahdollisesti vastatarjouksena.
Perjantaina ei tullut mitään ilmoitusta, mutta kun kyseessä oli arkipyhän jälkeinen päivä, ei se ole kovin kummallista.
Tänään tuli tekstiviesti, jossa kerrotaan, että he korjaavat portaat keskiviikkona tai torstaina tällä viikolla. Kaide muutetaan oikeaan kulmaan ja »lähetetään uudelleen galvanointiin«. Asennusta ei tapahdu ennen kuin olemme »hyväksyneet muutoksen«.
En oikein tiedä, mitä muutos sisältää, elleivät he tarkoita, että uusi ja oikea kulma on muutos.
Tästä voi tulla jännittävä viikko. Toivottavasti positiiviseen suuntaan.
Portaat korjattiin luvatusti, vaikka muutama päivä myöhemmin kuin mitä oli sanottu. Sivun porareiät jätettiin korjaamatta, koska niitä käytettäisiin kaiteen uuteen versioon. Näin sanottiin.
Sitten emme kuulleet mitään. Ja ei mitään. Kunnnes yhtäkkiä tänään, kun istuin kotitoimistossa, näin muutaman kaverin kantavan kaidetta tontille. Okei, se oli todella odottamatonta, sillä kukaan (kuten tavallista) ei ollut varoittanut meitä. Mutta tervetullutta, jos se nyt tarkoitti, että saisimme vihdoin kaiteen.
Kun tulin ulos, kaverit olivat kadonneet. Kaide makasi vain nurmikolla. Ja valitettavasti se näytti paskalta jälleen tällä kertaa:
En tiedä, oliko kulma oikea portaiden kaltevuuteen nähden tällä kertaa, mutta sillä ei ole väliä. Se näyttää vieläkin kauheammalta nyt.
Vaimo soitti yritykseen ja sanoi, että he voivat hakea kaiteen takaisin. Mies puhelimessa ihmetteli "mikä nyt oli vialla", ikään kuin se ei olisi ollut itsestään selvää. Kun hän huomautti, että se oli nyt vielä vinompi ja näytti paskalta, mies myönsi, että hän oli nähnyt(!) sen itse ennen toimitusta. Joten me ja yritys sovimme, että kaide haetaan, reiät korjataan – ja sitten meidän on löydettävä uusi toimittaja. Ei enää onnistu näin.
Minun täytyy sanoa, että olen todella yllättynyt siitä, että joku voi työskennellä tällaisella alalla ja omistaa niin matalan tason ammattietiikkaa, että lähettää asiakkaille tavaroita, joiden tietää olevan huonoja. Olemme jo valittaneet kahdesti samasta asiasta. Mikä sai heidät uskomaan, että hyväksyisimme virheen kolmannen kerran? Eikö olisi ollut helpompaa/halvempaa vain korjata virhe? Nyt he ovat valmistaneet ja tehneet kaiteen uudelleen monta kertaa ja saaneet nolla euroa. Tai no, se tuo aika paljon miinusta johtuen valmistuksesta, ajosta, palkoista jne.
Nyt mietimme, uskallammeko palkata enää muita yrityksiä vai ryhdymmekö tekemään kaidetta itse, mutta puusta. Mutta se on toinen tarina. Ehkä palaamme asiaan toisessa ketjussa sitten.
Sitten on tarina tullut päätökseen. Toivottavasti.
Portaat korjattiin kuten luvattiin, vaikka joitakin päiviä myöhemmin kuin oli sanottu. Porausreiät sivussa eivät korjattu, koska niitä käytettäisiin uuden version kaiteeseen. Näin sanottiin.
Sitten emme kuulleet mitään. Ja mitään. Kunnes yhtäkkiä tänään, kun istuin kotitoimistossa, näin muutamien kavereiden kantavan kaidetta pihalle. Okei, se oli erittäin odottamatonta, koska kukaan (kuten tavallista) ei ollut varoittanut meitä. Mutta tervetullutta, jos se nyt tarkoitti, että vihdoinkin saisimme kaiteen.
Kun menin ulos, kaverit olivat kadonneet. Kaide makasi vain nurmikolla. Ja valitettavasti se näytti pahalta jälleen tällä kertaa:
[kuva]
En tiedä, oliko kulma tällä kertaa oikea portaiden kaltevuuden suhteen, mutta se on yhdentekevää. Se näyttää vielä pahemmalta nyt.
Vaimo soitti yritykseen ja sanoi, että he voisivat hakea kaiteen uudelleen. Mies puhelimessa ihmetteli "mikä oli vikana nyt sitten", ikään kuin se ei olisi ollut ilmeistä. Kun hän huomautti, että se oli nyt vielä vinompi ja näytti pahalta, mies myönsi nähneensä(!) sen itse ennen toimitusta. Joten sovimme yrityksen kanssa, että kaide haetaan, reiät korjataan – ja sitten etsimme uuden toimittajan. Tämä ei enää toimi.
Täytyy sanoa, että olen uskomattoman yllättynyt siitä, että joku voi työskennellä tällaisella alalla ja omaa niin alhaisen ammattietiikan tason, että lähettää asiakkaille jotain, minkä tietää olevan huono. Olemme jo valittaneet samasta asiasta kahdesti. Mikä sai heidät uskomaan, että hyväksyisimme virheen kolmannen kerran? Eikö olisi ollut helpompaa/halvempaa vain korjata virhe? Nyt he ovat valmistaneet ja tehneet kaiteen uudelleen useita kertoja ja saavat nolla euroa. Tai no, ennemminkin aika paljon miinusta valmistuksen, kuljetuksen, palkan jne. vuoksi.
Nyt pohdimme, uskallammeko palkata lisää yrityksiä vai aiommeko yrittää tehdä kaiteen itse, mutta puusta. Mutta se on toinen tarina. Ehkä palaamme asiaan toisessa ketjussa sitten.
/ Kiwi
Herrajumala!
Ei edes 0 oikein!
Joku on siis valmistanut epämuodostuman, ajatellut että se näyttää hyvältä ja lähettänyt sen galvanointiin.
Kukaan heistä ei ilmeisesti ole nähnyt kaidetta aiemmin.
Tulee hieman utelias olo, mitä se yritys normaalisti valmistaa!
Totta kai sinun pitäisi uskaltaa palkata toinen yritys. Monissa yhteyksissä teräskaide on paljon tyylikkäämpi kuin kömpelö puukaide. Palkkasin yrityksen kahdesti valmistamaan galvanoidun kaiteen ja teräsrakenteen portaille. Osittain monimutkaisia asioita, jotka piirsin itse, mutta lopputulos oli todella hieno.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.