BirgitS
76 cm vapaa mitta kylpyhuoneen oven ollessa auki on esteettömän sovituksen vähimmäismitta.

BirgitS BirgitS sanoi:
76 cm vapaa mitta, kun kylpyhuoneen ovi on auki, on minimimitta esteettömyyden parantamiseksi.
Onko kyseessä 7x21 ovet?

BirgitS
SnällKyckling Kycklingen sanoi:
Är det 7x21 dörrar?
Ei, 9x21 koska modulimitta viittaa seinässä olevaan aukkoon ennen kuin karmin asettaminen.

Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 sanoi:
Tässä minun täytyy kyllä oikaista sinua kerrankin :rofl: jos tulkitsen vastauksesi oikein.

On itse asiassa mentävä lukemaan säännöt KUKA vastaa ei-kantavista väliseinistä. Kokemukseni sanoo, että on harvinaista, että jäsen vastaa ei-kantavista väliseinistä yhdistyksen sääntöjen mukaan VAIKKA on olemassa yhdistyksiä, joissa jäsen vastaa juuri ei-kantavista väliseinistä.
Aivan, sääntöjä on tarkastettava.

Minulla on oma sijoitus asunto-osakeyhtiössä ja siinä yhdistyksessä on kuten TS:n yhdistyksessä säännöissä laitettu vastuu väliseinistä (jotka eivät ole kantavia) osakkeenomistajille. Mutta olet varmasti oikeassa, että on olemassa yhdistyksiä, jotka ottavat koko vastuun väliseinistä, myös ei-kantavista.

BirgitS BirgitS sanoi:
Ei, 9x21 koska modulimitta tarkoittaa seinässä olevaa aukkoa ennen kuin sinne laitetaan karmi.
Anteeksi minä sekoitan tämän nyt, ajattelin käyttää ohuempaa suunnittelukarmia, pitäisikö se laskea oven leveyteen ja päätyä yhteensä 9 dm... vai miten ajatellaan? Nykyinen sisäoveni, itse ovi on 82 cm. Jos lasken paksun karmin molemmilta puolilta, leveys on noin 100 cm.

Claes Sörmland
Hei ajattelin päinvastoin koska ovi on 100 cm leveä karmin kanssa, mutta kummallisesti vain 80 cm. Joten ajattelin pienentää 10-20 cm jottei kylpyhuonekalusteet ulkone. Mutta sain lyhyen vastauksen ei. Muistan, että on tullut uusi laki koskien invamukautusta vessanoville ja juuri tässä asiassa he saattavat olla oikeassa.

Juuri nyt tuntuu vain yleensä rasittavalta kysyä yhdistykseltä, kun heillä on niin aggressiivinen sävy.
Miksi kysyä yhdistykseltä, heillä ei ole sisäovien leveyden kanssa tekemistä, se on sinun vastuullasi yhdistyksen sääntöjen mukaan. Ota selvää, mitä on voimassa BBR mukaan ja noudata niitä sääntöjä. Boverket.se on aarreaitta!

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Miksi kysyä yhdistykseltä, heillä ei ole tekemistä sisäovien leveyden kanssa, se on sinun vastuullasi yhdistyksen sääntöjen mukaan. Ota selvää, mitä määräykset ovat BBR:n mukaan ja noudata niitä sääntöjä. Boverket.se on oikea kultakaivos!
Claes, pelkään hallituksen puheenjohtajaani, olen kuullut muilta naapureilta, että hän on koputtanut heidän ovilleen ja vaatinut tarkastaa asunnon. Monet ovat sanoneet, että hän uskoo "omistavansa rakennuksen" ja hän on tehnyt tästä kokopäivätyönsä.

BirgitS
Anteeksi, nyt teen asiat monimutkaiseksi, ajattelin käyttää ohuempaa karmisuunnittelua, pitäisikö sen sisältyä oven leveyteen ja laskea yhteensä 9 dm... vai kuinka ajatellaan? Nykyinen sisäoveni, itse ovi on 82 cm. Jos lasken mukaan paksun karmin molemmilta puolilta, leveys on noin 100 cm.
Et kai sekoita karmiä ja ovenpäällystettä?
Mutta esteettömyyden kannalta mitta on karmi kahvapuolelta ovenlehteen, kun se on suoraan auki. Se on se mitta, joka vaaditaan, jotta pyörätuoli voi kulkea läpi.

Claes Sörmland
Claes, pelkään hallituksen puheenjohtajaa, olen kuullut muilta naapureilta, että hän on koputtanut heidän oviaan ja pyytänyt tarkastaa asunnon. Monet ovat sanoneet, että hän luulee "omistavansa rakennuksen" ja hän on tehnyt tästä kokopäivätyönsä.
Hallituksella on oikeus tehdä tarkastuksia asunnossa, mutta jos hän koputtaa, pyydä häntä palaamaan sähköpostitse sopiakseen ajan tarkastukseen. Pyydä häntä olemaan soittamatta ovikelloa, koska hän käyttäytyy epämiellyttävästi ja rajattomasti. Hallituksen tekemä tarkastus ei anna heille enempää valtaa kuin mikä säädetään asunto-osakeyhtiölaissa ja säännöissä. He saavat niin sanotusti olla mitä mieltä tahansa asioista, joihin heillä ei ole vaikutusvaltaa.

Lisäksi on niin, että teillä ei voi olla hallituksen puheenjohtajaa, johon naapurustolla ei ole luottamusta ja joka osoittaa epäterveitä piirteitä. Valitkaa hallitukseen parempia henkilöitä kuin tämä rajaton ihminen. Kuulostaa enemmän siltä, että teidän naapureiden pitäisi eristää hänet yhteisöstä tai ainakin varmistaa, ettei hän päädy asemaan, jossa voi väärinkäyttää luottamustehtäviä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
SnällKyckling ja 1 muu
  • Laddar…
Fairlane
Muutamia yleisiä ajatuksia hallituksesta ja suhtautumisesta siihen, kun Justus on kirjoittanut, että seinä ei ole kantava, jos hän niin kirjoittaa, niin asia on niin.

Hallituksen vastaus on erittäin epäammattimainen, niin ei yksinkertaisesti kirjoiteta, mutta emme saa unohtaa, että hallitus ei myöskään ole ammattilaisia. Tämä ei ole tekosyy, mutta se voi ehkä olla selitys, vähän siitä, miten TS on esittänyt asian koskien asioita kuten hallituksen pätevyys, odotukset hallituksen tietämyksestä, odotukset aikatauluista jne. Se, joka haluaa tehdä muutoksia, haluaa usein aloittaa mahdollisimman pian eikä ehkä ymmärrä, että voi kestää aikaa ennen kuin saa vastauksen hallitukselta. Ehkä hallituksella on kokouksia 6-12 kertaa vuodessa ja kun on käsitelty asiaa hallituksen kokouksessa ja sitten tulee uusia asioita, joihin asukas haluaa vastauksen nopeasti, eikä halua odottaa seuraavaan hallituksen kokoukseen 2 kuukauden päässä, vaan painostaa hallituksen jäseniä (tai puheenjohtajaa), niin voin ymmärtää, että vastaus on sen mukainen. Olen itse ollut puheenjohtajana taloyhtiössä monta vuotta ja ihmiset saattoivat soittaa mihin aikaan tahansa kaikilla mahdollisilla (ja mahdottomilla) kysymyksillä. En olisi koskaan vastannut kuten tämä hallitus teki, mutta joskus kyllästyy.

Hallituksen tehtävä on pitää huolta yhdistyksestä, ei olla rakennusasiantuntijoita tai pitää kaikkia jäseniä kädestä koko ajan. Se on naapurisi, jotka ovat hallituksessa. Sairaanhoitaja, automekaanikko, sovelluskehittäjä, bussikuski, opettaja jne. Miksi heidän pitäisi olla rakennustekniikan asiantuntijoita (tai miksi sähköasentajan pitäisi pystyä arvioimaan, onko seinä kantava vai ei?). Miksi yhdistyksen (naapurien) pitäisi maksaa selvittääkseen, voiko tietty jäsen tehdä muutoksia? Kohtuullista on, että se, joka haluaa tehdä muutoksia, maksaa kaiken itse.

Hallituksen puheenjohtaja tulisi vaihtaa seuraavassa vuosikokouksessa, jos tilanne on niin huono kuin kuvataan!

En tiedä, miten TS on lähestynyt hallitusta, mutta molempien ketjujen otsikointi "hallitus vastustaa" tuntuu kyseenalaiselta. Hallitus vain vaatii, että jäsen hoitaa itsenäisesti oman remonttinsa ja hankkii tarvittavat päätöksentekoaineistot.

Jos hallitus on huono, suositellaan, että itse ilmoittautuu kiinnostuneeksi olemaan mukana hallituksessa vaikuttaakseen asioihin. Ehkä saa eri kuvan hallituksesta ajan mittaan, kun naapurit soittavat ovikelloa joka päivä, koska heidän kylpyhuoneen lamppu on palanut jne...

HUOM! En sano, että TS olisi tehnyt mitään väärin, vaan tämä on enemmän yleinen pohdiskelu.

• Tykkään
MONTREAL ja 11 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
Olen samaa mieltä siitä, että on oltava realistinen käsittelyaikojen suhteen vapaaehtoisessa asunto-osakeyhtiössä, pari, kolme kuukautta menee helposti. Ensin odotetaan seuraavaa hallituksen kokousta, sitten asia otetaan esille ja keskustellaan. Sitten hallituksen on löydettävä joku "vapaaehtoinen" käsittelemään sen. Ja sitten kuluu vielä kuukausi ennen seuraavaa hallituksen kokousta. Jos mukaan luetaan kesä-elokuu tai joulu-uusivuosi, toiminta on pysähdyksissä.

Mutta monissa tapauksissa voi olla niin, että puheenjohtaja toimii yksin ja alkaa jakaa epämääräisiä suullisia ja kirjallisia lupia sähköpostitse. On inhimillistä, että haluaa toimia heti, olla avulias ja saada asia pois päiväjärjestyksestä. Mutta se menee niin usein pieleen, että se ei ole sopivaa. Väärällä tarkoitan, että hallitus itsevaltaisen puheenjohtajan kautta toimii kuten keskustelussa ja uskoo, että sillä on päätösvalta asioissa, joista hallitus ei itse asiassa voi päättää. Älkää valitko sellaisia puheenjohtajia, vaikka heillä olisi tavoitteellinen luonne. Paras asunto-osakeyhtiön hallitus on melko vanhanaikainen järjestelmä.

• Tykkään
cpalm ja 1 muu
  • Laddar…
Fairlane
Den bästa bostadsrättsstyrelsen är en rätt mossig affär.
Joo, minä joka olen istunut monissa hallituksissa, sekä BRF:ssä että yhdistyselämässä, olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Minulle todella hyvä hallitus on sekoitus, joku visionääri joka tulee monien ideoiden kanssa (monet hulluja, mutta jotkut hyviä), joku/jotkut skeptikot (henkilöt jotka jarruttavat visionäärin hulluimpia ideoita, mutta voivat silti tulla vakuuttuneiksi) ja joku/jotkut toteuttajat. Mielellään myös joku jolla on todella hyvä järjestelykyky. Sitten pitäisi olla henkilöitä jotka sekä tietävät, mikä tyyppi he itse ovat, että kunnioittavat muita tyyppejä, ja tietenkin että kaikkien on uskallettava sanoa mielipiteensä. Itse tiedän olevani skeptikkotyyppi, jonka katson olevan tarpeen, mutta minun on myös oltava tietoinen siitä, että ehkä sanon ei hieman liian usein, joten minun on itse asiassa pakotettava itseni ajattelemaan hieman positiivisemmin joskus.

Huonoimmat hallitukset ovat ne joissa yksi henkilö tulee kaikkivaltiaaksi, joko siksi että hän ottaa sen roolin itselleen tai koska muut todella eivät tee mitään. Olen itse pakotettu tulemaan kaikkivaltiaaksi puheenjohtajaksi hallituksessa yhden vuoden ajan, kun muut henkilöt eivät halunneet tehdä mitään enempää kuin vain juoda kahvia hallituksen kokouksissa. Ilmoitin vaalilautakunnalle, että tarvitsemme hieman eri henkilöitä seuraaviin vaaleihin.

• Tykkään
Krille-72 ja 3 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane sanoi:
Ja, jag som suttit i många styrelser, både inom BRF och inom föreningslivet tycker håller med dig i stort. För mig är en riktigt bra styrelse en mix, någon visionär som kommer med massor med idéer (många galna, men några bra), någon/några skeptiker (personer som bromsar visionärens galnaste idéer, men ändå kan övertygas) och någon/några utförare. Gärna någon med riktigt bra ordningssinne också. Sen ska det vara personer som dels vet vilken typ de själva är och dels respekterar de andra typerna, samt såklart att alla måste våga säga sin åsikt. Själv vet jag att jag är skeptikertypen, vilket jag anser behövs, men jag måste också¨vara medveten om att jag kanske säger nej lite för ofta, så att jag faktiskt tvingar mig att tänka lite mer positivt ibland.

Sämsta styrelserna är de där en person blir allsmäktig, antingen för att hen tar det på sin roll eller för att de andra verkligen inte gör något alls. Jag har själv tvingats bli den allsmäktige ordföranden i en styrelse ett år, när övriga personer inte ville göra ett dugg mer än fika lite på styrelsemötena. Jag meddelade valberedningen att vi behövde lite andra personer till nästa val.
Har samma erfarenheter och ett vanligt scenario är ju styrelser som bara vill fika precis som du skriver.

Men egentligen är de inget större problem för en BRF i det korta loppet. De blir bara ett problem över tid när förvaltningen av fastigheten sakta med säkert förfaller och underhållsskulderna växer.

En initiativrik och okunnig styrelse som inte låter sig begränsas av ekonomi eller lagstiftning och stadgar är ett mer omedelbart hot mot en bostadsrättsförening och de boende. De kan köra hela ekonomin åt helsike på kort tid.

• Tykkään
Fairlane ja 2 muuta
  • Laddar…
C
Minulla on samat kokemukset ja yleinen skenaario on hallitukset, jotka vain haluavat kahvitella aivan kuten kirjoitat.
Kokemukseni on, että yleensä ei ole puutetta kunnianhimosta, mutta on melko paljon ihmisiä, joilta puuttuu kyky toteuttaa mitään. Eli tahto, ideat ja päätökset ovat olemassa, mutta mitään konkreettista ei saada aikaan.

Pahempaa on, kuten kirjoitat, kun hallituksen jäsenet eivät ymmärrä tehtäväänsä, organisaatiomuotoa ja oikeudellisia kehyksiä, vaan näkevät itsensä eräänlaisena johtoryhmänä, joka hallitsee kaikesta, mitä yhdistyksessä tapahtuu.

• Tykkään
Claes Sörmland ja 1 muu
  • Laddar…
Voisin kirjoittaa kirjan taloyhtiöiden hallituksista. 20 vuoden aikana vakuutusvaurioiden parissa on tullut tavattua monenlaisia hauskoja hahmoja. Meidän tapauksessamme olemme useimmiten yhteydessä Puheenjohtajaan. Tässä tehtävässä on paljon henkilöitä, jotka pitävät itseään jonkinlaisena pomona. He tekevät arvauksia ja kertovat sekä meille että vakuutusyhtiöille, mikä pätee juuri hänen yhdistyksessään. (Se on aina ollut mies, kun kyseessä on tämän tyyppinen henkilö). Hän ei välitä säännöistä tai taloyhtiölaista. Hän voi epäröimättä mennä jonkun asukkaan luo ja kertoa tälle, että kustannukset tulevat asukkaan maksettaviksi. Huolimatta siitä, että vakuutusyhtiö on lähettänyt vastuunjakotaulukon, jota on noudatettava. Loppujen lopuksi vastuunjako kuitenkin noudatetaan. Vaikka tiedän tapauksia, joissa asukkaat ovat "pakotettuja" maksamaan yhdistykselle jälkikäteen, koska he eivät ole uskaltaneet muuta.

Sitten meillä on Puheenjohtaja, joka ei edes tiedä, että yhdistyksellä on säännöt. Taloyhtiölakia he eivät ole koskaan kuulleetkaan. Kaikki ovat uusia alussa, mutta nyt puhun henkilöistä, joilla ei ole aavistustakaan siitä, miten taloyhtiö toimii lainkaan. Kun sitten selviää, että he ovat olleet tehtävässä useita vuosia, saa kylmiä väreitä. Suhteellisen usein he ovat myöntyväisiä lähes kaikkeen. Kuinka hyvin tämä on ankkuroitu hallitukseen, on sitäkin vaikeampi ymmärtää.

Mutta nyt vähän kehuja. Useimmat puheenjohtajat ja hallituksen jäsenet, joita olen vuosien varrella tavannut, ovat erittäin mukavia ja omistautuvat paljon jäsenilleen. He omistavat koko sielunsa tehtävälle. Ovat melko hyvin perillä asioista ja jos jotain eivät tiedä, he selvittävät sen.

Ihmiset, jotka eivät ole koskaan olleet mukana yhdistystoiminnassa tai taloyhtiöissä, eivät varmaan ymmärrä, kuinka isoa työtä jotkut ihmiset tekevät. Vieläpä vapaa-ajallaan.

Päivän Ruusu menee siis kaikille nykyisille hallituksen jäsenille ja kaikille, jotka ovat aiemmin osallistuneet taloyhtiön hallitukseen. :heart:

Ps. Kaikkien, jotka ostavat asunto-osakkeen, pitäisi suorittaa jokin helppo koe, joka heidän täytyy läpäistä ennen kuin he voivat liittyä taloyhtiöön.

• Tykkään
  • Rakastan
MONTREAL ja 7 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.