Hei, olen juuri ostanut ensimmäisen taloni ja olen tekemässä pientä remonttia yläkerrassa.

Purin kaksi kiinteää kaappia ja tulin epävarmaksi, voinko purkaa niiden takana olevan seinän. Se näyttää olevan kahdesta neljään puurungolla, jonka edessä on lastulevy, ja se ulottuu kipsilevyjen yläpuolelle.
Liitän mukaan piirustuksen ja teknisen kuvauksen sekä miltä se näyttää.
Alapuolella olevalta kerrokselta ei löydy seinää, epäilen, että kyseessä on vanha vintti, joka on purettu, mutta osa siitä on jäljellä. Voinko purkaa sen vai täytyykö minun kipsata uudelleen? Vai täytyykö minun rakentaa koko seinä uudelleen (se purettiin yli 28 vuotta sitten, kun edellinen omistaja ei ollut purkanut sitä)?

Kiitos paljon kaikesta avusta, sillä tämä ei todellakaan ole asiantuntija-alueeni.

• Rakennuksen tekninen piirustussivu, jossa on yksityiskohtia perustuksista, seinistä ja rakennusmateriaalien mitoista. Stanssausleima vuodelta 1952 oikeassa yläkulmassa.
  • Vanha tekninen piirustus, jossa on yksityiskohtia täytteistä ja rakenteista, kuten puurakenteet ja lämmöneristys, osana kodin remontointiprojektia.
  • Rakennuksen tekninen piirros: sivuprofiilikuva ja yläkerran pohjapiirros, jossa näkyy huonejärjestely, katto ja portaat.
  • Talopiirustus, jossa näkyy talon ulkokuva ja leikkauskuva kerroksittain mittasuhteineen renovointia varten.
  • Yläkerran huone, jossa osittain purettu seinä ja paljasta puulattiaa; remontoitavaa tilaa näkyvissä.
  • Huoneen yläkerrassa remontti käynnissä, poistettu kaapisto, näkyvissä avoin seinärunko. Lattiassa reikä, vieressä purkurauta, vino katto.
  • Lattialankut ja niiden väliin jäävää tilaa, jossa on rakennusjätettä ja purua. Näkyy myös seinän kappaleet ja naulat.
  • Katto ja näkyvä puurunko, jossa on osittain irronnut kipsilevy; kysymys seinän purkamisesta vanhassa talossa.
BirgitS
Yleistä on, että pystysuorat tukipuut ovat osa kattotuoleja ja siten kantavia (ne seinät, jotka näkyvät leikkauspiirustuksessa). Levyjen, jotka ovat kiinnitettyinä, lisäävät talon vakauden, jotta se ei ole niin herkkä tuulelle.

• Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
On tavallista, että seisovat koolaukset ovat osa kattotuoleja ja siten kantavia (seinät, jotka näkyvät leikkauspiirustuksessa). Levyt, jotka ovat kiinnitettyinä, lisäävät talon vakautta, jotta se ei olisi niin herkkä tuulelle.
L Lunkan123 sanoi:
Hei, olen juuri ostanut ensimmäisen taloni ja olen tekemässä hieman remonttia yläkerrassa.

Purjin 2 paikan päällä rakennettua vaatekaappia ja tulin epävarmaksi siitä, voinko purkaa seinän takaa. Se näyttää olevan rivi kaksituumaisia ja nelitäpensisavulevy, joka menee ylös kipsilevyjen yläpuolelle.
Liitän mukaan piirustuksen ja teknisen kuvauksen sekä miltä se näyttää.
Alakerrassa ei ole seinää, epäilen, että se on vanha kissavila, joka on purettu, mutta osa on jäljellä, voinko purkaa sen vai täytyykö minun kipsata se uudelleen? Vai täytyykö minun rakentaa koko seinä uudelleen (purettiin yli 28 vuotta sitten, koska edellinen omistaja ei ollut purkanut sitä)?

Kiitollinen kaikesta avusta, sillä tämä ei todellakaan ole asiantuntemusalueeni.
Ok.
Löysin vielä yhden piirustuksen, lisään senkin (merkitsin kyseiset seinät).

• Vanha rakennuspiirustus, jossa on punaisella merkityt seinät ja käsinkirjoitettuja mittoja. Papereilla tahroja ja teipinpalasia.
BirgitS
Kattotuoleja ei tulisi koskea ennen kuin rakennusinsinööri on tarkistanut rakenteen ja nähnyt, meneekö se hyvin vai vaatiiko se, mitä haluat tehdä, jonkinlaista poikkipalkin käyttöä.

• Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta, olen tilannut seinän selvityksen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.