3 797 lukukertaa ·
8 vastausta
4k lukukertaa
8 vastausta
ruuvinreikä ja seinätyyppi
Hei
Olen juuri ostanut asunto-osakkeen ja minulla on käytännössä nolla tietoa, olen onnistunut saamaan joitain tavaroita seinälle, mikä oli ihme, kun tuskin tiesin mitä proput olivat, joten minulla on muutamia kysymyksiä.
1. Mikä seinä minulla on? Se on 30-luvun talo, sisäseinä naapuriin päin. Aluksi luulin, että se oli kipsiseinä, koska monin paikoin seinä oli ontto noin 1-2 cm syvälle, käytin mollya siellä ja se toimi hyvin. Toisissa paikoissa se ei ollut ontto, vaan koko matkalta kiinteä. Molemmissa tapauksissa tuntuu tulevan hienojakoista valkoista jauhetta ja porakoneella (ei iskuporalla) poraaminen sujui hyvin, sen täytyi olla kevytbetonipora
2. Ajattelin tasoittaa ne reiät, jotka jäävät jäljelle, onhan siellä paljon reikiä edelliseltä omistajalta, jotka pitäisi myös tasoittaa. Kävin Clas Ohlsonilla ja katsoin sekä kevyttä tasoitetta että jotain seinäfixiä, molemmissa tapauksissa oli paljon myrkkysymboleja. Haluaisin mieluiten käyttää täysin myrkytöntä, joten tilasin tämän http://fargriket.com/butik/alla-produkter/fin-strukturspackel/. Onko se niin helppoa kuin sekoittaa hieman ja sitten levittää hieman reikään, pyyhkiä niin, että siitä tulee tasainen ja antaa kuivua? Oletan, että kantokyky on huonompi tasoitettuihin reikiin, jos poraan uusia reikiä ja ne sattuvat olemaan samassa kohdassa, mutta ehkä se ei ole ongelma?
3. Varmasti täysin turhaa, mutta jotain, mitä haluan tehdä, jos siitä ei ole merkittäviä haittoja. Haluan tiivistää käytetyt reiät, eli laittaa jotain reikään ja sitten kiinnittää ruuvi. Onko jotain huomioitavaa? Luin, että silikoni vapauttaa höyryjä ja kaikkea sellaista, joten sitä ei pitäisi käyttää pistorasioiden lähellä jne., ajattelin lateksia?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti niihin voi vastata
Kiitos etukäteen
Olen juuri ostanut asunto-osakkeen ja minulla on käytännössä nolla tietoa, olen onnistunut saamaan joitain tavaroita seinälle, mikä oli ihme, kun tuskin tiesin mitä proput olivat, joten minulla on muutamia kysymyksiä.
1. Mikä seinä minulla on? Se on 30-luvun talo, sisäseinä naapuriin päin. Aluksi luulin, että se oli kipsiseinä, koska monin paikoin seinä oli ontto noin 1-2 cm syvälle, käytin mollya siellä ja se toimi hyvin. Toisissa paikoissa se ei ollut ontto, vaan koko matkalta kiinteä. Molemmissa tapauksissa tuntuu tulevan hienojakoista valkoista jauhetta ja porakoneella (ei iskuporalla) poraaminen sujui hyvin, sen täytyi olla kevytbetonipora
2. Ajattelin tasoittaa ne reiät, jotka jäävät jäljelle, onhan siellä paljon reikiä edelliseltä omistajalta, jotka pitäisi myös tasoittaa. Kävin Clas Ohlsonilla ja katsoin sekä kevyttä tasoitetta että jotain seinäfixiä, molemmissa tapauksissa oli paljon myrkkysymboleja. Haluaisin mieluiten käyttää täysin myrkytöntä, joten tilasin tämän http://fargriket.com/butik/alla-produkter/fin-strukturspackel/. Onko se niin helppoa kuin sekoittaa hieman ja sitten levittää hieman reikään, pyyhkiä niin, että siitä tulee tasainen ja antaa kuivua? Oletan, että kantokyky on huonompi tasoitettuihin reikiin, jos poraan uusia reikiä ja ne sattuvat olemaan samassa kohdassa, mutta ehkä se ei ole ongelma?
3. Varmasti täysin turhaa, mutta jotain, mitä haluan tehdä, jos siitä ei ole merkittäviä haittoja. Haluan tiivistää käytetyt reiät, eli laittaa jotain reikään ja sitten kiinnittää ruuvi. Onko jotain huomioitavaa? Luin, että silikoni vapauttaa höyryjä ja kaikkea sellaista, joten sitä ei pitäisi käyttää pistorasioiden lähellä jne., ajattelin lateksia?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti niihin voi vastata
Kiitos etukäteen
Hei,
On vaikea etänä tietää tarkalleen, millaiset seinät sinulla on asunnossasi. Usein ne koostuvat eri materiaalien yhdistelmästä ja vanhemmissa taloissa on usein lisätty uusia, moderneja materiaaleja.
Ostamasi tasoite toimii varmasti. Luultavasti joudut tasoittamaan/hiomaan muutaman kerran ennen kuin saat sen siistiksi.
Kantavuus siellä, missä on tasoitettu, heikkenee, kuten sanoitkin.
Miten tarkoitat "täyttää reiät"?
Siitä tulee hieman vaikeaa siellä, missä olet käyttänyt laajennustulppia/"Molly"...
Sisätiloissa käytetään yleensä lateksimassaa/maalarin tiivistemassaa (paitsi märkätiloissa).
On vaikea etänä tietää tarkalleen, millaiset seinät sinulla on asunnossasi. Usein ne koostuvat eri materiaalien yhdistelmästä ja vanhemmissa taloissa on usein lisätty uusia, moderneja materiaaleja.
Ostamasi tasoite toimii varmasti. Luultavasti joudut tasoittamaan/hiomaan muutaman kerran ennen kuin saat sen siistiksi.
Kantavuus siellä, missä on tasoitettu, heikkenee, kuten sanoitkin.
Miten tarkoitat "täyttää reiät"?
Siitä tulee hieman vaikeaa siellä, missä olet käyttänyt laajennustulppia/"Molly"...
Sisätiloissa käytetään yleensä lateksimassaa/maalarin tiivistemassaa (paitsi märkätiloissa).
Jäsen
· Stockholm
· 605 viestiä
Kuinka syvälle olet porannut?
Oletan, että kosteissa tiloissa on tulpatut reiät, jotka on tiivistetty/silikonilla? Eikö ole sama menettely laajennustulpille? Tiivisteen kanssa ruuviin, vain 1 neljästä tulppaa laajeni muuten, koska seinä ei ollut ontto, mutta pysyy silti hyvin. Ajatuksena oli olla mahdollisimman myrkytön, lateksitiiviste vaikuttaa olevan ok? http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/drev-och-fogmassa/ suosittelee korkkitahnaa, mitä se ikinä onkaan.GoForIt sanoi:Hei, On vaikea etäältä tietää tarkalleen, millaiset seinät sinulla on asunnossasi. Usein ne ovat yhdistelmä materiaaleja, joihin vanhemmissa taloissa on usein lisätty uusia, moderneja materiaaleja.
Ostamasi tasoite toimii varmasti. Luultavasti sinun täytyy tasoittaa/hioa muutaman kerran ennen kuin saat sen siistiksi. Kantavuus tasoituskohdassa tietenkin heikkenee, juuri kuten mainitsit.
Miten tarkoitat, että "tiivistäisit reiät"? Onhan se vähän hankalaa, jos olet käyttänyt laajennustulppia/"Molly".. Sisätiloissa käytetään normaalisti lateksitiivistettä/maalarintiivistettä (paitsi märkätiloissa).
Märkätiloissa käytetään kuten sanottu silikonia tai muuta erityisesti sovitettua tiivistemassaa.elfor12 sanoi:Oletan, että on olemassa tukittuja reikiä märkätiloissa, jotka on tiivistetty/silikonilla?
Eikö ole sama menettely tapille, joka laajenee? Tiivistemassaa sisään, ruuvi paikalleen, vain 1 neljästä tapista laajeni muuten, koska seinä ei ollut ontto, mutta pysyy hyvin kiinni joka tapauksessa.
Ajatuksena oli mahdollisimman myrkytöntä, lateksi näyttää olevan ihan okei? [linkki] suosittelee korkkitahnaa, mitä ikinä se onkaan.
Onko siellä, missä olet porannut?
Ei, olohuoneGoForIt sanoi:
Olen hieman kryp-paranoidi, ne saavat tulla seinäpistorasioiden läpi jos on pakko, ei lisäreikiä, varmasti olematon uhka mutta se on mielenterveyden vuoksi
Kiitos vinkeistä, tasoitus sujui jotenkin, olen tyytyväinen kuitenkin, koska olen nyt kokeillut 
puolet seinästä pyyhkimällä pois ylimääräisen kostealla rätillä ja toinen puoli yrittämällä raaputtaa tasaiseksi. Tuntui siltä, että rätti oli paras, sileämpi parempi tulos.
puolet seinästä pyyhkimällä pois ylimääräisen kostealla rätillä ja toinen puoli yrittämällä raaputtaa tasaiseksi. Tuntui siltä, että rätti oli paras, sileämpi parempi tulos.
Klikkaa tästä vastataksesi