Aion rakentaa 15 m² varaston ja mietin, voinko asettaa runkorakenteen suoraan lattianiskojen/kantopalkin päälle vai pitäisikö minun ensin laittaa lattialevy ja sitten rakentaa kaikki sen päälle?

Vaikuttaa siltä, että on olemassa erilaisia ehdotuksia?

Asettaa suoraan kantopalkin päälle:
  • Yksinkertaisempaa ja mahdollistaa lattian asennuksen tai vaihdon jälkikäteen
  • Lattia saattaa hieman joustaa lyhyellä puolella, jossa ei ole lattianiskaa. CC=60.

Asettaa lattialevyn päälle:
  • Vakaa lattia.
  • Suurempi riski kosteudelle lattiassa, jota ei voi vaihtaa sitten.

Mitä mieltä olette? Olen jo rakentanut rungon kantopalkilla/lattianiskalla. Se lepää jalustapidikkeillä pilareilla, eli pilarista ei tule kosteutta. Sitten ajattelin laittaa vähän soraa ja muovimaton maahan estämään lisää kosteutta.

EDIT: Näin Träguiden ehdotuksen asettaa runkorakenteen suoraan sokkelin päälle: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4689&contextPage=5946

• Rakennuksen runko alustalla, jossa on betoni pilarit ja puu kehikko; näkyvissä on runkorakenteet ja säädettyjä tukipalkkeja.
  • Puuvaja, joka on rakennettu perustuspilareille; runko lepää palkkien yläpuolella, ja näkyvissä on lattiarakenne ja osittainen seinäkehys.
Viimeksi muokattu:
Olisin asettanut suoraan kantopalkille. Mutta, lisää sääntö pitkän sivun jälkeen, jotta saat lattialle tuen juuri ennen seinää.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Kyllä, mietin sitä. Sen voin lisätä jälkikäteen.. Minulla on hieman kiire saada rungon ja katon valmiiksi nimittäin.

Laitoin ensin lattialevyn, koska se oli nopeinta. Piti kuitenkin olla erityisen tarkka, että rakennus suojattiin sateella, koska lastulevy on hieman herkempi sateelle kuin pelkkä runkorakenne.

Jos asetat rungon suoraan kantopalkin päälle, sinun kannattaa ehkä lyhentää lattianiskojen välillä, jotta lastulevy saa tukea kaikilta sivuilta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.