Onko asia ratkennut sinulle? Viestejä oli niin paljon, etten jaksanut lukea kaikkea. Jos et ole saanut vastausta, voit kirjoittaa minulle jännevälistä ja mahdollisista kuormista, jos sinulla on, tai voimme katsoa piirustuksia, joita sinulla on, niin voin auttaa sinua mitoituksessa.

• Tykkään
Martiniuss ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
500 kr ex moms är halva priset om balken är 3,5 meter lång, så det är ett fynd. Frågan är om IPE 160 klarar uppgiften. Jag tycker du borde kolla det först.
Ajattelen, että se on ylimitoitettu naapurilla. Niin korkea palkki 3,5 m on erittäin vahva. Nyt teräs ja puu toimivat eri tavoin, mutta sanotaan, että 2 cm notko keskellä kuormituksen alla on hyväksyttävää. Millaisista voimista puhumme? Onko se verrattavissa liimapuuhun 270*66?

3,5 metriä pitkä IPE 160 taipuu enintään noin 11 mm, jos sitä kuormitetaan jakautuneella 11 kN/m kuormalla (= hieman yli 1100 kg/m). Suurempaa taipumaa ei mielestäni pitäisi olla. Jotta voi arvioida onko se kohtuullista, täytyy tuntea kattorakenne ja sen mitat sekä voimassa oleva lumivyöhyke. Liimapuu 66x270 vastaa pikemminkin IPE 140:tä. Mielestäni tällaisessa tapauksessa ei pitäisi arvata, on erittäin helppoa laskea, mitä tarvitaan.

J justusandersson sanoi:
3,5 metrin pituinen IPE 160 saa maksimitaipuman noin 11 mm, jos se kuormitetaan jakautuneella kuormalla 11 kN/m (= yli 1100 kg/m). Suurempaa taipumaa en suosittele. Jotta voisi arvioida, onko se järkevää, on tunnettava kattorakenteet ja niiden mitat sekä nykyinen lumikuorma-alue. Liimapuupalkki 66x270 vastaa ennemmin IPE 140. Mielestäni tällaisessa tapauksessa ei kannata arvailla, on hyvin helppo laskea, mitä tarvitaan.
No, ei ole niin helppoa laskea. Näissä matalakaltevilla rivitaloissa ei ole tuulen vaikutusta vuodelta -64, eikä piirustuksissa näy kattotuolien mittoja tai sitä, miten tiheässä ne ovat.

Sinullahan on jokin piirustus?

J justusandersson sanoi:
Sinulla kai on jonkinlainen piirustus?
Vain pohjapiirrokset. Ei mittoja, ei yksityiskohtia.

Lataa suunnitelmapiirustus ja lisää valokuva, joka on otettu ulkona.

B bivven sanoi:
Onko se ratkennut sinulle? Viestejä oli paljon, joten en jaksanut lukea kaikkea läpi. Jos et ole saanut vastausta, voit kirjoittaa minulle jännevälistä ja mahdollisista kuormista, jos sinulla on, tai voimme katsella piirustuksiasi, niin voin auttaa sinua mitoituksessa.
Kiitos, valitettavasti ei ole olemassa järkeviä piirustuksia. Minulla on vain mitä naapuri on käyttänyt.

J justusandersson sanoi:
Laita ylös pohjapiirros ja täydennä ulkona otetulla valokuvalla.

Tällä materiaalilla voi päästä melko pitkälle. Missä talo sijaitsee?

J justusandersson sanoi:
Sen kanssa materiaalilla pääsee aika pitkälle. Missä talo sijaitsee?
Ajatteletko lumen kuormaa Kristinehamnissa.
Muuten, huoneeseen on jo olemassa 180 cm aukko ja siellä ei ole mitään muutosta, joten 170 cm lisäys ei voi olla niin rajua.

J justusandersson sanoi:
Voi päästä melko pitkälle sillä materiaalilla. Missä talo sijaitsee?
Minä murtauduin hieman enemmän olemassa olevan aukon yläpuolelle, siellä on 20 cm puusääntö. Aion sulkea sen aukon, joka on 160 cm.

Jänneväli eli avausmitta on täysin ratkaiseva. Jännityksen taipuma kasvaa eksponentiaalisesti jännevälillä. Ero 180 cm:n ja 350 cm:n välillä on äärimmäisen suuri!

• Tykkään
Oskpet
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jänneväli eli aukon leveys on täysin ratkaiseva. Painuma kasvaa eksponentiaalisesti jännevälin kanssa. On äärimmäisen suuri ero 180 cm ja 350 cm välillä!
Niin se on, mutta Ipe160 on melko voimakas. Mikä on lumen kuormitus per neliömetri täällä? Olen aloittanut muutaman säännön poistamisen väliseinästä, joka on lähimpänä ulkoseinää, eikä katossa ole mitään tukea nyt siinä osassa talon koko pituudella, mutta seisovissa säännöissä ei ollut ollenkaan kuormitusta. Sahaa ei juutu katkaisussa, tiedäthän. Hyvä merkki, mutta nyt aion asettaa tuet ja jatkaa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.