Hei kaikki luovat rakentajat,

Olen viimeistelemässä taloani, joka on funkistalo pulpettikatolla. Olen päättänyt tehdä jotain sille tilalle, joka löytyy ullakolta, missä pulpettikatto saavuttaa riittävän korkeuden. Aion jäykistää koko kattorakenteen asettamalla ristikkopalkin poikittain kattotuoleja vastaan. Palkista tulee 7 metriä pitkä ja se lepää ulkoseinillä. Nyt mietin, onko merkitystä, jos rasittaa ristikkoa "underarm":ssa, normaalin "överarm":n sijasta. Olisin kiitollinen näkemyksistänne sekä myös vetojen ja puristustankojen sijainnista ristikkopalkissa. Katsokaa mielellään liitettyä kuvaa siitä, miten koko on tarkoitus toimia.

Terveisin,

Mats Fröberg
 
  • Kuvassa on kaksi kaaviota: vasemmalla vaakasuora ristikkopalkki, oikealla viisto leikkaus ristikkopalkista ja sen sijoittelusta pulpettikatossa.
Hei Mats!

Mitä tulee voimiin, niin samat normaalivoimat ovat tangoissa, mutta momentti on erilainen ala- ja yläkehikossa.

Haluan kääntää puolet vetotangoista (diagonaalit), jotta saat symmetrisemmän palkin. Kuten nyt on, saat vetoa puolet pystytangoista ja puristusta puolet diagonaaleista.
 
Hei ja kiitos vastauksesta. Olisi mukavaa, jos voisit näyttää ajattelusi esimerkiksi powerpoint-kuvalla. Oletan, että haluat järjestyksen olevan V-muodossa, jossa on I V:n keskellä.

Terveisin,

Mats
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tulee kuva

 
Kiitos paljon avusta! Tulen katsomaan ja miettimään.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.