Teen parvekettani, mutta olen jäänyt vähän jumiin. Olin ajatellut eristää ja talvihoitaa, jotta saisin tilasta enemmän käyttöä. Olen poistanut suuret lasiruudut ja purkanut ulkopaneelin ja pienen eristeen, joka yllätyksekseni oli ulkopuolella. Lattia koostuu harvasta lautarakenteesta, jonka päällä on kokolattiamatto.
Ulkopaneeli, harva ilman suojalautaa, ulottui melkein maahan asti ja perustuksen alla oli paljon roskaa, jonka olen poistanut (mm. ei-toimiva ruosteinen vanha ruohonleikkuri, erilaisia lautoja, vanha kaniininhäkki, sankoja ja rikkinäisiä pulloja, tiiliputkia hiirenpesineen jne. roskaa. Hieno hiekka, erittäin epätasainen ja vesi valuu sateen aikana ja muodostaa lammikon. Ajattelen haravoida pois ylimmän hiekkakerroksen ja tasoittaa pinnan puutarhaa kohti viettäväksi, laittaa päälle maisemakangasta ja sepeliä. Edessä oleva kukkapenkki täytyy myös poistaa: uskon, että kaivan maata ja täytän sepelillä.
Aion vaihtaa kattoruoteiden alla olevan vaakapuun, jota kattotuolit pitävät, paksumpaan vaakatasossa olevaan ja säädän uuden kehikon (oikein päin!), eristän seinät ja laitan höyläämätöntä puupaneelia ulkopuolelle ja maalaan harmaalla kalkkimaalilla.
Mutta mitä teen sokkelin kanssa oikein? Perustuksia on hyvin vähän, ja olen huolissani, että rakenne ei kestä kalusteita ja käyttöä, jos en tue sitä alhaalta hieman enemmän. Parveke on noin 3 x 6 m ja näyttää tältä alhaalta ylöspäin:
1. Perustukset noin 2 m välein, 4 etupuolella ja 4 takana talon ulkoseinää vasten.
2. 2 palkkia perustusten päällä keskellä.
3. 5 palkkia poikittain (eli talon suuntaisesti).
4. Harvat lattialaudat.
5. Kokolattiamatto, joka makaa löyhästi päällä.
* Uusien ikkunoiden asentaminen, seinien, lattian ja katon eristäminen.
* Ajattelen lisätä parit lisäperustukset keskelle kahden keskimmäisen palkin alle tukemiseksi.
* Ajattelen jättää perustuksen avoimeksi jatkossa, onko se hyvä idea? Mutta se ei ole oikein siistin näköinen...
Mystiset tuet lattian alla eivät ulotu maahan asti. On mahdollista, että ne joskus ulottuivat, mutta en tiedä siitä mitään.
(En pyyhkinyt siistiksi ennen kuin kuvasin, se oli erittäin roskaista paneelin takana, paljon hämähäkinverkkoja ja muuta roskaa).
Kaikki vinkit, neuvot, ideat jne. ovat tervetulleita!