1 655 lukukertaa ·
11 vastausta
2k lukukertaa
11 vastausta
Rakentajien tiedot kosteusongelmista
Nyt olen todella ärsyyntynyt! Eri rakentajat antavat eri vastauksia ja kaikki ovat yhtä varmoja siitä, mitä sanovat. Valitettavasti monen rakentajan teoreettiset tiedot eroavat toisistaan ja monella ei ole varmaan vuosikausiin avannut ammattilehteä saadakseen uusimpia tietoja.
Miten on laita höyrysulun kanssa, kun lisäeristää sisäpuolelta? Tiedän, että se pitäisi tehdä mieluiten ulkopuolelta, mutta nyt tilanne on mikä on. Joku sanoo, että höyrysulku sulkee kosteuden sisään ja joku sanoo, että sen täytyy olla olemassa. Oma käsitykseni on, että sen pitäisi näyttää liitteenä olevan piirroksen mukaiselta.
Ilmarako tuuletetaan ulos niiltä osilta, joita aion eristää, muilla kaksinkertaisen tiilikerroksen osilla se ei ole tuuletettu. Mitä on tapahtunut on se, että olen avannut harjalle asti vanhassa talossa, jossa sisäseinänä olevat tiilet ovat peittäneet vain lämpimät osat.
Miten on laita höyrysulun kanssa, kun lisäeristää sisäpuolelta? Tiedän, että se pitäisi tehdä mieluiten ulkopuolelta, mutta nyt tilanne on mikä on. Joku sanoo, että höyrysulku sulkee kosteuden sisään ja joku sanoo, että sen täytyy olla olemassa. Oma käsitykseni on, että sen pitäisi näyttää liitteenä olevan piirroksen mukaiselta.
Ilmarako tuuletetaan ulos niiltä osilta, joita aion eristää, muilla kaksinkertaisen tiilikerroksen osilla se ei ole tuuletettu. Mitä on tapahtunut on se, että olen avannut harjalle asti vanhassa talossa, jossa sisäseinänä olevat tiilet ovat peittäneet vain lämpimät osat.
Viimeksi muokattu:
Oikein ajateltu, höyrynsulku pitäisi olla mahdollisimman lähellä kipsilevyä, mutta väite siitä, että se sulkee kosteuden sisälle, on myös oikea, se on itse asiassa sen tarkoitus, sen pitäisi estää kosteuden kulkeutuminen seiniin. Se sulkee siis kosteuden huoneisiin, ja sieltä se tulisi tuulettaa ulos sopivalla tavalla, luonnollisella ilmanvaihdolla tai lämmönvaihtojärjestelmällä esimerkiksi.
Mutta siihen, miten käy kun vanhaa taloa lisäeristetään, en halua ottaa kantaa, periaatteessa koko talon pitäisi olla "tiivis", jos vain tietyt osat muovitetaaan, kosteus kulkeutuu todennäköisesti enemmän muille alueille.
Mutta siihen, miten käy kun vanhaa taloa lisäeristetään, en halua ottaa kantaa, periaatteessa koko talon pitäisi olla "tiivis", jos vain tietyt osat muovitetaaan, kosteus kulkeutuu todennäköisesti enemmän muille alueille.
Viimeksi muokattu:
Aivan! Saatoin olla hieman epäselvä tekstissäni, mutta kysymys koskee sitä, tulisiko höyrysulku olla vai ei. Olen täysin varma, että sen pitäisi olla rakenteen sisällä, mutta näiden kirvesmiesten mukaan sitä ei tarvittu ja tuulensuojalevy voisi olla suoraan ulkoseinää vasten.
Mitä mieltä olette muuten kuvassa olevista koolauksista, jotka ovat suoraan tiiliseinää vasten? Onko riski, että ne imevät kosteutta vai onko ongelma ratkaistu sillä, että on olemassa ilmarako, joka katkaisee kosteuden kulun?
Mitä mieltä olette muuten kuvassa olevista koolauksista, jotka ovat suoraan tiiliseinää vasten? Onko riski, että ne imevät kosteutta vai onko ongelma ratkaistu sillä, että on olemassa ilmarako, joka katkaisee kosteuden kulun?
Löysin vähän toisesta ketjusta:
tartan sanoi:Thomas_P. Valitettavasti moni rakennusmies on sitä mieltä, että vanhoihin taloihin ei pitäisi laittaa muovia. Tämä johtuu siitä, että rakennusmiehet eivät yleensä ole ajan tasalla ilmanvaihdon ja kosteuden kulkemisen suhteen ja mitä tapahtuu, kun talon edellytykset muuttuvat. Olen itse rakennusmies, mutta olen jatkanut kouluttautumistani kosteusongelmien parissa, ja voisin väittää, että sinun rakennusmiehesi ovat väärässä. Mutta heidän mielipiteensä ovat heidän omiaan ja sinun on itse otettava vastuu talostasi. Mielestäni sinun pitäisi soittaa kunnan rakennustarkastajalle ja kysyä neuvoa. Nämä henkilöt ovat aina ajan tasalla ja heitä pitäisi pitää resurssina, johon verorahamme menevät. Minua hämmästyttäisi kovasti, jos he olisivat eri mieltä kanssani.
Tartan
Miksi käyttää materiaalia, joka ei kestä kosteutta? Ajattelen gullfiber ja kivivilla. Minusta on outoa, että valitset sen!?
Miksi emme tee sitä sitten. Lisäksi se palaa hyvin. Me kaikki haluammehan asua terveissä ja hyvinvoivissa taloissa!?
Se on pohdinta, jota voi miettiä. Ongelmana, kuten näen sen, on se, että kosteus on aina läsnä, riippumatta materiaalista, ja se, mikä voi kasvaa ja aiheuttaa huolia, voi päästä sisään ilman kautta, kuten itiöt ja muu. Mikä oikeastaan on hyvinvoiva talo? Onko sitä nykyisillä eristysvaatimuksilla?
Löysin lisää tietoa tästä aiheesta. Näyttää siltä, että sitä on keskusteltu kuumana vuosien varrella.
Löysin lisää tietoa tästä aiheesta. Näyttää siltä, että sitä on keskusteltu kuumana vuosien varrella.
pleximaster sanoi:Ajateltavaa vanhoissa taloissa
Jos aiotaan käyttää lasikuitua/rockwoolia, tulee käyttää
muovia/höyrysulkua, koska nämä materiaalit eivät ole hygroskooppisia, eli ne eivät voi sitoa vesimolekyylejä, mitä orgaaniset eristemateriaalit, kuten kutterinpuru, voivat. Jos vesimolekyylit ovat kemiallisesti sitoutuneita materiaaliin, vaikkakin löyhästi, ne eivät ole saatavilla esimerkiksi
homekasvulle. Nykyaikaisissa eristemateriaaleissa, jotka eivät voi sitoa kosteutta, putoaa kosteus ulos (kondensoituminen) ja sallii siten homekasvun. On aina orgaanista pölyä ja muuta, mikä voi homehtua epäorgaanisissa eristemateriaaleissa. Siksi taloissa on muovia nykyaikana, eristemateriaalit vaativat sen. Jos asetetaan muovia taloihin, joissa on orgaanisia eristemateriaaleja, voi tämä estää vesimolekyylien haihtumisen pois, kun kemialliset sidokset avautuvat lämpötilan ja ilmankosteuden muutoksissa. Silloin vesihöyry voi mahdollisesti tiivistyä materiaaliin ja siten myös homehtua.
Summa summarum, on eroa veden, vesihöyryn ja muihin molekyyleihin sitoutuneiden vesimolekyylien välillä. Vain vesiolomuodossa se voi edistää homeen kasvua.
Jos ei voida tehdä riittävän tiivistä höyryestettä, mikä voi olla vaikeaa vanhoissa taloissa, tulisi välttää epäorgaanisia eristemateriaaleja ja käyttää orgaanisia hygroskooppisia eristemateriaaleja.
Lasikuitu/Rockwool - vaatii höyryesteen (muovia)
Orgaaniset eristemateriaalit - eivät saisi käyttää höyryestettä
terv. plexi
poista solumuovi ja korvaa se foamglasilla, niin saat varmasti optimaalisen rakennustavan kosteutta ja paloa vastaan
Kyllä. Olen samaa mieltä. Oikeat materiaalit oikeassa talossa. Vanhoissa taloissa ei pitäisi olla muovia seinissä ja katossa. Mielestäni vain ekokuitu kaikissa muodoissaan toimii vanhoissa taloissa.
Voiko joku sitten selittää minulle, mitä tarkoitetaan "vanhalla talolla", kuten sitä niin kauniisti kutsutaan. Mikä on ero uuden talon ja remontoidun vanhemman talon välillä? Tarkoittaako se, että talon sielu jotenkin määrää, missä kosteusvauriot ilmenevät tai eivät, vai onko yksinkertaisesti niin, että aiempi rakennustapa kesti enemmän kosteutta ilman, että siitä tuli haittaa?
Pääkysymys kuuluu: Millä tavoin oikein sijoitettu höyrysulku voi aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä?
Pääkysymys kuuluu: Millä tavoin oikein sijoitettu höyrysulku voi aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä?
Jos höyrysulku ei ole tiivis talon neljän seinän ja katon ympäri, kosteus pyrkii ulos sitäkin voimakkaammin sieltä, missä muovia ei ole. Ainoa tapa saada se (melkein) on purkaa kaikki sisäseinät ja sisäkatot, jotta jäljellä jää vain eristetty kuori, ilman edes kipsiä.
Sitten voit aloittaa muovituksen ja varmistaa, että on limityksiä. Sauma tulee mieluiten kohdalle, jossa on runko, jolloin voit puristaa sen yhteen kipsin kanssa, lisäksi käyttäen rakennuskalvoteippiä.
Sen asetat myös luonnollisesti muovikalvon saumaan seinän ja katon välille.
Talon tulee olla yhtä tiivis kuin ilmapallo, muovissa ei saa olla yhtään reikää tai rakoa.
Silloin olet tehnyt oikein, ja sen jälkeen on tärkeää olla vahingoittamatta sitä, kun asetat takaisin kipsilevyjä ja alat sisäseinien ja katon kanssa...
Mutta siitä tulikin aika paljon työtä...
Muuten on riski, että saat konvektiovaurioita, uskon, että se oli sana, torkuin hieman "muovikurssin" aikana, joka käsitteli pääasiassa uudisrakentamista.
Mutta periaate on sama myös vanhoille taloille, ettei täysin tiivistäminen, mikä on vaikeaa (kun yleensä sisäseinät ovat tiellä), voi johtaa vaurioihin.
Vastaus lienee, että höyrysulkua ei voi sijoittaa oikein vanhassa talossa...
Sitten voit aloittaa muovituksen ja varmistaa, että on limityksiä. Sauma tulee mieluiten kohdalle, jossa on runko, jolloin voit puristaa sen yhteen kipsin kanssa, lisäksi käyttäen rakennuskalvoteippiä.
Sen asetat myös luonnollisesti muovikalvon saumaan seinän ja katon välille.
Talon tulee olla yhtä tiivis kuin ilmapallo, muovissa ei saa olla yhtään reikää tai rakoa.
Silloin olet tehnyt oikein, ja sen jälkeen on tärkeää olla vahingoittamatta sitä, kun asetat takaisin kipsilevyjä ja alat sisäseinien ja katon kanssa...
Mutta siitä tulikin aika paljon työtä...
Muuten on riski, että saat konvektiovaurioita, uskon, että se oli sana, torkuin hieman "muovikurssin" aikana, joka käsitteli pääasiassa uudisrakentamista.
Mutta periaate on sama myös vanhoille taloille, ettei täysin tiivistäminen, mikä on vaikeaa (kun yleensä sisäseinät ovat tiellä), voi johtaa vaurioihin.
Vastaus lienee, että höyrysulkua ei voi sijoittaa oikein vanhassa talossa...
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi