Hei, aion rakentaa raakapontti-seinän meidän harrastetilaan.
Sopiiko tavallinen 17x95 vai pitäisikö käyttää 20-22 mm?

Pitäisikö raakapontti naulata kahdella naularivillä vai riittääkö yksi?
Vai voiko vaihtoehtoisesti vinoruuvata kuten lattiaa asentaessa?

Suosittelisin kahta naulaa per lauta, muuten ne vääntyvät paljon.

17*95 kelpaa hyvin.

Kiitos Huggan!

huggan sanoi:
Suosittelisin kahta naulaa per lauta, muuten ne taipuvat paljon...
Tämä täytyy olla väärinymmärrys. Miksi seinäpaneeli "taipuisi"?

Minulla on pieni talli, joka sisältä on paneloitu tavallisella 22x95 mm raakalautapontilla.
Se on naulattu ponttiin, eli yksi naula per lauta ja runko.
Saattaa heikosti aavistaa naulan (tai pikemmin dyckerten), josta raakalautapontti on hieman kuivunut erilleen.
Naulaaminen kahdella naulalla on tarpeetonta ja lisäksi rumaa.

Minulla on 22 mm raakalautaponttia, jotta hevoset eivät pystyisi potkimaan seinistä läpi,
muuten 17 mm olisi riittänyt erinomaisesti.

Piilonaulaus ponttiin onnistuu myös erinomaisesti.
Suosittelen tätä ruuvia:
Kiinnitysruuvi ja sen tekninen piirroskuva, jossa näkyy ruuvin mitat ja TX10-15 kanta puupaneelin kiinnittämiseen.
http://www.gunnebofastening.se/sv-SE/Fastening/Produkter/Skruv/Listskruv/Golv-sockelskruv/
42 mm on sopiva.

Tavallinen råspont ei ole kuivattu niin paljon, joten kun se tuodaan lämpimään taloon, laudat taipuvat helposti koveriksi, joten on parempi käyttää kahta naulaa per lauta, tämä pätee näkyvään naulaukseen.

huggan sanoi:
Tavallinen raakapontti ei ole kovin kuivattua, joten kun se tulee lämpimään taloon, laudat voivat helposti muuttua koveriksi, joten on parempi käyttää kaksi naulaa per lauta, tämä koskee näkyvää naulaamista.
Ei minun tallissani ainakaan ole koveria lautoja.
Tämän pitäisi siinä tapauksessa koskea myös jokaista kattoa.

Mistä ostat puutavarasi?

Onko tallisi ja kattosi lämmitetty yli 20 asteeseen?

Bro Sågverkista se hankittiin.

Kyllä.
Pikemminkin +30°C nyt kesällä :)

On selvää, että ne voivat kuivua hieman, kun ne tulevat sisätiloihin, jolloin niistä tulee joko koveria tai kuperia. Sahalla ei ole aikaa kääntää lautoja ennen kuin ne menevät höylään, joten sydänpuoli voi asettua miten vain.

95 mm ovat kuitenkin niin kapeita lautoja, että se ei melkein varmasti näy. En myöskään usko, että kaksi naulaa pitävät laudan niin, että se ei pääse kutistumaan. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sinun pitäisi käyttää ponttia, kun sinulla on mahdollisuus peittää kiinnitykset. Kaksi suurta naulan kantaa jokaisessa kiinnityskohdassa näyttäisi aivan kamalalta. Ruuvaisin oman seinäpaneelini 18x145 ponttiin, eikä se ole ainakaan näkyvästi taipunut.

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.