AnneFi
nostan tätä ketjua hieman, sillä portaistani on myös keskusteltu täällä.
Ajattelin aloittaa portaiden kanssa. Harkitsen maalaavani taustan valkoiseksi puolikiiltävällä lakalla sekä hiomista, petsausta ja lakkaamista askelmille.

ensin täytyy kuitenkin kokeilla, jos saamme portaat lainkaan paikoilleen.

Haluaisin vinkkejä erilaisista tavoista leikata portaan askelmat, paitsi se, joka on linkitetty tässä yläpuolella.

AnneFi
Nyt olemme sahanneet yhdeksän senttimetriä jokaisesta porrasaskelmasta.
Se oli mitä saha pystyi tekemään ennen kuin se otti vastaan.
istumme ja odotamme, että joku muu kuin me tulee kokeilemaan portaita.
Ylös pääsee aina, mutta alas ei saa olla liian hankalaa.

En halua kaatua sitten, kun talossa on pieniä lapsia :)
en nytkään sitä paitsi.

fn76 sanoi:
...ja koneilla. Portaikkoa ei rakenneta käsikoneilla.
Anteeksi, että keskeytän. Rakensin portaat kellariin, jyrsinkin uran vangpuihin yläjyrsimellä (ei ongelmaa). Tein ensin jyrsimallin, jotta pystyin siirtämään sitä vangpuuta pitkin oikean kulman jyrsimiseksi. Portaat on täysin rakennettu käsikoneilla.

Nyt portaat eivät ole vielä täysin valmiit, viimeinen askelma ei ole vielä paikallaan. Rakennan siten, että kuljen portaissa paljon, joten ne ovat kuluneet hiukan. En todennäköisesti viimeistele portaita ennen kuin muu rakennustyö on valmiimpi.

Niin... kustannukset alle 3000:-
45x220 vangpuissa, 34mm pontti askelmissa, helmipontti osb:ssä taaemmassa paneelissa.

• Keskeneräinen kellarin portaat, vasemmalla palosammutin, oikealla alhaalla puulevyt. Portaat tehty käsityökalujen avulla, viimeinen askel puuttuu.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Uldis
  • Laddar…
Krillew sanoi:
Anteeksi, että puutun asiaan.
Rakensin portaat kellariin, jyrsintäurapohjat askelmissa tehdään yläjyrsimellä (ei ongelmaa) tein ensin jyrsintämallin, jotta voin liikuttaa sitä vangerisarjan päällä oikean kulman jyrsimiseksi. Portaat on kokonaan rakennettu käsityökaluilla.

Nyt se ei ole täysin valmis, viimeinen askelma ei ole laitettu paikoilleen.
Rakennan niin, että käytän portaita paljon, joten se on kulunut hieman, enkä varmaan viimeistele portaita ennen kuin muu rakentaminen on pidemmällä.

Aivan... kustannukset alle 3000:-
45x220 vangstyckena, 34mm ponttia askelmissa, helmipontti osb takana
Ok, voi rakentaa käsityökaluilla. Voi rakentaa käsityökaluilla myös, kuivanterä, höylä, taltta ja hiekkapaperi. Niin tehtiin ennen.
Yksi kysymys portaista, onko vagnstyckena tehty kuusisäännöstä 45x220?

Ei mäntyä sääntö aion valita sellaisia, jotka "luultavasti" eivät vääntyile.. (toivottavasti)
Olen vetänyt muutamia M10 kierrettyjä tankoja läpi joissain kohdissa pitämään koko homman yhdessä
ja ruuvi on myös tikkaiden lopussa. Vangstycke on ruuvattu yhteen seinään, joten se pysyy varmasti suorana eikä myöskään jousta. Kauempana kuvassa oleva puoli on tällä hetkellä vain tuettu päistä, mutta se tulee tuettavaksi keskeltä. Se tuntuu aivan vakaalta. Joo, se ei kestä, jos joku seisoo jokaisella askeleella ja hyppää samanaikaisesti, mutta tukemisen jälkeen sen pitäisi toimia. Nyt se on kellariin menevä portaikko, joten en tarvitse parasta ulkonäköä.

Nyt työskentelen yläkerran portaikon parissa, joten mietin käyttää liimapuupalkkia, siitä tulisi varmaan hieman siistimpi. tai peittää se toisella puutavaralla ulkonäön vuoksi. Olen parhaillaan piirtämässä täyttä vauhtia. Ongelma on, että liukuovien pitäisi mennä portaiden alle, joten minulla on määritelty korkeus noin 2 askelta alas. Joten työskentelen juuri nyt liukuoven parissa saadakseni sen rakennettua mahdollisimman pieneksi ohjaimen kanssa. Muuten rakennan samalla tavalla kuin kellariin jyrsimällä urat vangstyckeen yläjyrsimellä ja työntämällä portaat takaa.

Seison itse lähtökuopissa portaan rakentamista varten. Olen tehnyt piirustuksen ja aion nyt aloittaa varsinaisen rakentamisen. Olen lähtenyt liikkeelle teorioista kirjassa "bygg trappan" ISBN 978-91-976146-0-3. http://biblioteket.stockholm.se/titel/373827

Voin ehdottomasti suositella tuota kirjaa, jos haluaa rakentaa portaat. Minun portaistani tulee U-portaat, täysin sisäänrakennetut kolmen seinän väliin ja vaatekaappi alle. Ajattelin kiinnittää jokaisen askelman suoraan seinään ilman mitään vangstycke. Katsotaan, miten se onnistuu, mutta kun mietin sitä, se ei tunnu niin vaikealta, mutta toisaalta sanoin samaa koko talosta ennen kuin aloitimme muutama vuosi sitten...

Krillew. Sinulla ei sattumalta ole kuvaa fräsmallistasi. Olisi mielenkiintoista nähdä miltä se näyttää.
Minkälainen sovitus pitäisi olla, niin että naputellaan vasaralla (tai moukarilla)? Liimaatko sinä?

Ajattelin vinkata, että piirustuksia voi tilata täältä, sisältäen täysikokoiset mallit.

Ohjevideoita on myös seuraavassa linkissä, jos haluaa oppia rakentamaan portaat askel askeleelta täällä.

• Tykkään
bosse53
  • Laddar…
Min sapluuna oli aika yksinkertainen, 5 mm vanerilevy, jossa on ura.
Etsin sen, ja otan kuvan, jos löydän sen. Nyt on myöhä, mutta tarkistan huomenna.

Joo, minulla oli aika hyvä istuvuus. Koputin kumivasaralla.
Kyllä, sekä liimasin että ruuvasin ulkoa. Voihan olla riski naristella, jos se ei ole kunnolla kiinnitetty.

Viimeksi muokattu:
Virhe oli minun puoleltani, jyrsintämalli oli 12 mm OSB:ssä. Laitoin ensimmäisen testijyrsinnän alle, jotta näet kuinka tein sen. Merkitsin ensin etäisyyden askelmien välillä vangstycketissä. Asetin vangstycketin paikoilleen, käytin vatupassia saadakseni vaakasuoran linjan. Otin vangstycketin alas ja otin kulman smygvinkelillä, piirsin kaikki vaakasuorat linjat. Mittasin noin 5 cm etäisyydeltä etureunasta ja tein merkin jokaiselle linjalle. Sitten laitoin jyrsintämallin paikoilleen ja kiinnitin sen 2 ruuvilla varmistaen, että ruuvinreiät eivät näy valmiissa portaissa. Sitten esiin jyrsin ja jyrsintä....

Tämä sivu on hyvä http://www.blocklayer.com/stairs/stairseng.aspx

• OSB-levystä valmistettu fräsmalli, johon on tehty suorakaiteen muotoinen ura portaan askelmaa varten.
Viimeksi muokattu:
Kiitos, tulin varmaan hieman viisaammaksi, ehkä en täysin. Oletan, että kiinnitit jonkinlaisen ohjauslistan malliin, jotta voisit vain liu'uttaa mallia pitkin vangstycketia kunkin horisontaalisen viivan kohdalla.
Käytitkö puristimia kiinnittämiseen?
Syynä tietämättömiin kysymyksiini on se, että en edes omista yläjyrsintä, mutta voin lainata, kun on sen aika.

Amatörbyggaren sanoi:
en omistais edes omistaa överhandsfräs, men jag får låna när det blir dags
Ok.
då får jag förklara lite mer.
Jag använde en kopierring till fräsen
hittade en förklaring här http://www.youtube.com/watch?v=F8Cqq4AHgGo
Jag är inte bra på tyska men det ser ut som om det är ett vangstycke han fräser i.
Jag drog bara linjer på vangstycket, alignade linjen i hålet på min frästa platta visuellt med mina ögon.. skruvade fast.. visst kan man skruva fast en list på undersidan, så blir det lättare att få samma djup på alla steg. men jag ansåg att om det diffar 2mm mellan stegen så kommer det inte synas..

Kyllä kiitos. Nyt ymmärrän

Tämän portaan olen rakentanut kulmahiomakoneella ja hitsillä Itse tehty moderni metallirunkoportaikko, jossa puiset askelmat. Rakennettu käyttäen vinkkelihiomakonetta ja hitsausta. Taustalla näkee remontointia.
ole tarkka ja laske oikein... Niin voi rakentaa itse

• Tykkään
Vardagsrum ja 6 muuta
  • Laddar…
Mikael_L
Rlngdahl sanoi:
Tämän portaat rakensin kulmahiomakoneella ja hitsauslaitteella [kuva]
ole tarkkana ja laske oikein... Niin voi rakentaa itse
Todella tyylikästä.

Olisi hienoa, jos tekisit projektiketjun rakennusprosessista.
Voisin sitten matkia, kun rakennan seuraavan taloni! :)

• Tykkään
Trollskidan ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.