46 367 lukukertaa ·
74 vastausta
46k lukukertaa
74 vastausta
Rakentaa portaat itse?
Totta kai, mutta niin on aina, joten en edes maininnut sitä d^_^bbyggare henke sanoi:
Olen rakentanut useita portaita pelkillä käsityökaluilla, miksi ei se onnistuisi??fn76 sanoi:
Kuinka luulet ihmisten tehneen ennen kuin sähkö ja koneet tulivat mukaan kuvaan?
On kai aika toivoton kysymys vastata... Mikä on vaikeaa? No, useimmat asiat jos puuttuu tietoa, kokemusta, materiaaleja ja työkaluja. Toisaalta, useimmat asiat ovat melko helppoja, jos on tehnyt ne monta kertaa ja on pääsy kaikkeen tarvittavaan...lordmetroid sanoi:
Kun vankkelit ja askelmat on liimattu, on hyvä käyttää oikohöylää, tasohöylää ja leveää nauhahiomakonetta. Silloin askelmat ovat saman paksuisia sadasosamillimetrin tarkkuudella. Aikaisemmin työskenneltiin täysin manuaalisesti, kyllä, mutta se vei myös paljon enemmän aikaa eikä ollut yhtä hyvä. Aroja kynnettiin myös hevosten avulla.
Viimeksi tein kääntyvät portaat ja se kesti 5 päivää, mukaan lukien maalaus 1 kerros.byggare henke sanoi:
Tietenkin se on tarkempaa oikohöylällä, tasohöylällä ja leveänauhahiomakoneella, mutta onko se tarpeellista?fn76 sanoi:Kun on liimannut sidelaudat ja askelmat, on hyvä olla oikohöylä, tasohöylä ja leveänauhahiomakone. Silloin askelmat ovat saman paksuisia sadasosien tarkkuudella.
Aiemmin tehtiin kaikki käsin, kyllä, mutta se vei myös paljon enemmän aikaa eikä tullut yhtä hyvä. Pelloilla kynnettiin myös hevosten avulla.
Nyt riippuu tietysti siitä, millaista portaikkoa rakentaa ja minkälaiseen taloon, mutta pääasiassa kyse on laskemisesta ja tarkkuudesta, haluan väittää.
PS. uskon ihmiset olivat onnellisempia, kun pelloilla kynnettiin hevosten avulla.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jos luulet, että siitä tulee hauskaa ja osaat käsitellä vastoinkäymisiä, niin rakenna portaat. mutta se vie aikaa, kun et ole tehnyt sitä ennen.
fn76 tiedän tarkalleen, mitä menetelmiä käytettiin ennen koneita. minulla on oma pieni museo, jossa on erilaisia höyliä ja muita käsityökaluja.
fn76 tiedän tarkalleen, mitä menetelmiä käytettiin ennen koneita. minulla on oma pieni museo, jossa on erilaisia höyliä ja muita käsityökaluja.
Se, mihin reagoin, on se, että langan aloittaja vähättelee sitä tuotetta (portaat), josta puusepänliike on antanut hinnan. Se, mitä pystyy itse tekemään, ei pidä rinnastaa portaisiin, jotka maksavat 40'. Portaiden rakentaminen liimapuupalkista (kuusi!) ja esimerkiksi keittiöpöytälevyistä (joissa on sormijatketut lyhyet palat) tuottaa tuotteen, jota puusepänliike ei koskaan antaisi käsiinsä. Mutta ymmärrän, että portaat voi saada koottua melko yksinkertaisilla työkaluilla, ja sellaiset portaat voisivat toimia kellariporraina, mökissä jne. Kuitenkin väitän, että kotitekoinen portaikko ei ehkä sovi vastarakennettuun 4-6 milj. arvoiseen taloon.
Olen täysin samaa mieltä - ei pidä vähätellä käsityötaitoa. Kaikki voivat mitata ja koota toimivan portaikon, siihen pystyvät useimmat - se on viimeistely ja tarkkuus, joka tekee eron ammattilaisen ja kotikunnostajan välillä.fn76 sanoi:
Lite väl generellt ändå tycker jag. Det finns ju utomordentligt duktiga hemmafixare och ofta kan det ju vara så att en duktig hemmafixare kan kosta på sig att fullkomligt totalslösa med tid och därmed få till ett slutresultat avseende "slutfinishen och noggranheten" som otroligt mycket bättre än det en yrkesman kan (får ta sig tid till) uppnå. Sen finns det ju klåpare också :wow:Tyresö sanoi:
Okei, minun olisi pitänyt ehkä täsmentää väitettäni hieman tarkemmin.Alfredo sanoi:Vähän liian yleistä kun minusta. Onhan olemassa erinomaisia kotinikkareita ja usein voi olla niin, että taitava kotinikkari voi tuhlata aikaa loputtomasti, ja siten saada aikaan lopputuloksen "loppuviimeistelyn ja tarkkuuden" osalta, joka on uskomattoman paljon parempi kuin mitä ammattilainen voi (saa käyttää aikaa) saavuttaa. Sitten on myös poropeukaloita :wow:
Väittelen, että 1% kotinikkareista pystyy rakentamaan puuportaat, jotka ovat arvoisia 10 milj kr -tason huvilassa.
100% ammattimiehistä, joiden käsityö on portaiden rakentaminen, pystyvät samaan asiaan.
Portaat, jotka sopivat 10 miljoonan euron arvoiseen taloon, tarvitsevat varmasti asiantuntijoita kootakseen ne... mutta useimmat saavat kuitenkin aikaiseksi suoran standardiportaan hyväksyttävällä viimeistelyllä, jos on vähän kokemusta.
Miksi olla niin kategorisia kaikissa lausunnoissa... kun otetaan huomioon, että TS ei ole edes täsmentänyt käyttötarkoitusta tai talotyyppiä?
Itse rakensin eteisportaat 12 askelmalla, jotka johtavat 2,5 metrin korkeudella olevalle palkistolle puolessa päivässä... ne eivät ole kauniit, mutta ovat suorat ja kestävät 4 miestä ja yhden kattoristikon natise; niissä on myös helppo kävellä... nämä maksoivat varmasti noin 400 kr....
Mutta jos jokaisen askelman on oltava millimetrin tarkkuudella samanlainen, käytetty materiaali kestävä satavuosia ja niiden on käännyttä saatava sekä käsintehdyt kaiteet, silloin varmasti ulkoistan sen
Miksi olla niin kategorisia kaikissa lausunnoissa... kun otetaan huomioon, että TS ei ole edes täsmentänyt käyttötarkoitusta tai talotyyppiä?
Itse rakensin eteisportaat 12 askelmalla, jotka johtavat 2,5 metrin korkeudella olevalle palkistolle puolessa päivässä... ne eivät ole kauniit, mutta ovat suorat ja kestävät 4 miestä ja yhden kattoristikon natise; niissä on myös helppo kävellä... nämä maksoivat varmasti noin 400 kr....
Mutta jos jokaisen askelman on oltava millimetrin tarkkuudella samanlainen, käytetty materiaali kestävä satavuosia ja niiden on käännyttä saatava sekä käsintehdyt kaiteet, silloin varmasti ulkoistan sen
Tottabyggare henke sanoi:
Mutta hyvänen aika, onhan toki paljon ammattimiehiä, jotka tekevät huonoa työtä, samoin kuin "hemmapulare", jotka tekevät uskomattoman hienoa työtä.Tyresö sanoi:
Voisin itse asiassa väittää, että usein parhaat työt ovat juuri "hemmapulare", jotka ovat tehneet itse itselleen.
Me ammattimiehet/käsityöläiset emme usein ehdi tehdä 100% työtä nykyään, mikä on erittäin surullista.
Täytyy ottaa oikopolkuja, koska jos tekisin työt samalla tavalla kuin itselleni, kukaan ei haluaisi maksaa...
Yleistätte aika paljon mielestäni.fn76 sanoi:Det jag reagerar på är att trådskaparen nervärderar den produkt (trappan) som ett snickeri lämnat pris på. Det man klarar att få ihop själv ska inte likställas med en trappa för 40'. Att bygga en trappa av limträbalk (gran!) och t.ex. köksbänkskivor (som är stavlimmade kortbitar) blir en produkt som ett snickeri aldrig skulle lämna ifrån sig. Men jag förstår att man kan få ihop en trappa med ganska enkla verktyg och en sådan trappa skulle kunna fungera som källartrappa, i en stuga etc. Dock vill jag påstå att ett hemmabygge till trappa kanske inte passar i en nybyggd villa för 4-6 milj.