46 367 lukukertaa ·
74 vastausta
46k lukukertaa
74 vastausta
Rakentaa portaat itse?
Olen täällä lukemassa, mutta minulla ei ole paljon lisättävää keskusteluun, joka käydään ketjussa. Olin ajatellut yrittää rakentaa niin halvan talon, että kustannus 40 tuhatta (summa, jonka luin foorumilla vanhassa ketjussa, että portaat suurin piirtein maksoivat) olisi merkittävä osa talon kokonaiskustannuksista.
Ajatus oman portaikon rakentamisesta tuli, kun säästölinjalla istuin ja tutkin U-muotoista portaita vanhempieni kodissa, että osat eivät olleet kovin monimutkaisia ja että valtavia portaita on kaikissa vanhoissa linnoissa ja kartanoissa. Mieluiten haluaisin rakentaa U-portaat säästääkseni asuintilaa.
Mikä tekee siitä vähän vinoa, ovathan kartanojen portaatkin ja niitä käytetään hyvin paljon.
Ajatus oman portaikon rakentamisesta tuli, kun säästölinjalla istuin ja tutkin U-muotoista portaita vanhempieni kodissa, että osat eivät olleet kovin monimutkaisia ja että valtavia portaita on kaikissa vanhoissa linnoissa ja kartanoissa. Mieluiten haluaisin rakentaa U-portaat säästääkseni asuintilaa.
Mikä tekee siitä vähän vinoa, ovathan kartanojen portaatkin ja niitä käytetään hyvin paljon.
Mitä mieltä olet tällaisista?lordmetroid sanoi:Olen täällä lukemassa, mutta minulla ei ole paljon lisättävää keskusteluun, jota ketjussa käydään. Olin suunnitellut yrittäväni rakentaa niin halvan talon, että 40 tuhatta (summa, jonka luin foorumilla vanhassa ketjussa portaita koskien) olisi merkittävä osa talon kokonaiskustannuksista.
Ajatus omien portaiden rakentamisesta syntyi, kun istuin säästäväisenä ja tarkastelin U-portaita vanhempieni kodissa, että niiden osat eivät olleet kovin monimutkaisia ja valtavat portaat ovat kaikissa vanhoissa linnoissa ja kartanoissa. Mieluiten haluaisin rakentaa U-portaat säästääkseni asuintilaa.
Mitä väliä jos on vähän vino, niinhän ovat portaat kartanoissakin ja nehän ovat hyvin kuljettuja.
http://www.grumssnickerifabrik.se/bilder/loft_trappa.jpg
Kun on kaide, ne tuntuvat turvallisilta kävellä.
Jos sinulla on tilaa U-portaalle lepotasolla, sen ei tarvitse olla kovin vaikeaa.lordmetroid sanoi:Ajatus rakentaa oma portaikko syntyi, kun kateellisena istuin vanhempieni kodin U-muotoista portaikkoa katselemassa ja huomasin, että osat eivät olleet kovin monimutkaisia ja että valtavia portaita on kaikissa vanhoissa linnoissa ja kartanoissa. Mieluiten haluaisin rakentaa U-portaat säästääkseni asuintilaa.
Kunhan saat vankan lepotason paikoilleen, on rakennettava vain kaksi suhteellisen lyhyttä suoraa porrasta.
Hieman inspiraatiota:
http://www.byggahus.se/forum/inredning/52222-bygga-en-trapp.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-inomhus-koepa-billig-eller-bygga-sjaelv.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/106476-svetsa-egen-trappa-av-en-h-balk.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/73214-svetsa-trappa-av-fyrkantroer.html
Askelman syvyys 9,5 cm tekee portaasta vaarallisen kulkea - ei jokapäiväiseen käyttöön. Mittaa jalkasi kantapäästä isovarpaaseen - askelman syvyys, joka on lyhyempi kuin jalkasi mitta, tekee portaasta epäergonomisen.Amatörbyggaren sanoi:.
Korkeus kerroksien välillä 2650 mm
Portaan nousukulma 65 astetta
Porrasnousun korkeus 204 mm
Askelman syvyys, mitattuna pystysuunnassa Tyresön mukaan 95 mm (45x170 mm puutavarasta)
Askeltjen määrä 12 kpl
Jos olen ymmärtänyt kaavan oikein, se on 2 x 204 + 95 = 503 mm, eli portaikko, joka ei ole käyttäjäystävällinen.
Pitäisikö minun muuttaa mittoja jotenkin, voiko portaasta tehdä mukavamman kävellä?
Portaan ei ole tarkoitus olla käytössä liian usein, mutta se olisi etu, jos se ei olisi suoraan sanottuna hengenvaarallinen. Kaikki näkemykset ja ehdotukset otetaan kiitollisesti vastaan.
Askelman syvyys 9,5 cm tekee, että portaissa tulisi mieluiten kulkea takaperin alas - virheiden tekemiselle ei ole marginaalia = erittäin vaarallinen portaikko, jos se on jokapäiväiseen käyttöön.
Porrasnousu 20,5 cm tekee portaista erittäin raskaat kulkea - polvet rasittuvat turhaan - ei portaikko vanhemmille ihmisille.
Viimeksi muokattu:
Luulen, että olen postannut tämän aiemmin:
http://www.arkitekt.se/s10268
Haluatko säästää aikaa, hitsaa portaikko yhteen ja osta askelmat paikallisesta puusepäntehtaasta.
Haluatko miettiä, ajatella, ja pidät narinasta sekä perustella paljon koneostoksia, rakenna se puusta.
Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista nähdä lopputulos.
Mutta rakenna se mukavaksi, ei jyrkäksi parviporras, jos aiot käyttää sitä useammin kuin kerran kuukaudessa.
http://www.arkitekt.se/s10268
Haluatko säästää aikaa, hitsaa portaikko yhteen ja osta askelmat paikallisesta puusepäntehtaasta.
Haluatko miettiä, ajatella, ja pidät narinasta sekä perustella paljon koneostoksia, rakenna se puusta.
Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista nähdä lopputulos.
Mutta rakenna se mukavaksi, ei jyrkäksi parviporras, jos aiot käyttää sitä useammin kuin kerran kuukaudessa.
Tyresö. Olen tietoinen siitä, että portaat ovat onneton kompromissi tilanpuutteen vuoksi, ja kuten epäilin, ei ole mitään taikatemppua niiden kävelemiseen helpottamiseksi. Ne rakennetaan kesämökkiin ylimääräiseen/vieras makuuhuoneeseen, ei siis päivittäiseen käyttöön. Epäilen, että täytyy nousta varpaillaan ylös ja peruuttaa alas, kuten sanot, olen ottanut sen huomioon.
John J. Olen miettinyt tätä mallia myös, se on luultavasti mukavampi kävellä, edellyttäen että aloittaa oikealla jalalla. Tilapäisille vieraille se voi silti olla ongelma, riski kasvaa, että he kaatuvat portaissa. Nyt minulla on paljon aikaa miettiä ratkaisua, projektin aloitus aikaisintaan ensi kesänä (siellä on jo tikapuut, ns. "väliaikainen pysyvä ratkaisu").
Kiitos palautteista.
John J. Olen miettinyt tätä mallia myös, se on luultavasti mukavampi kävellä, edellyttäen että aloittaa oikealla jalalla. Tilapäisille vieraille se voi silti olla ongelma, riski kasvaa, että he kaatuvat portaissa. Nyt minulla on paljon aikaa miettiä ratkaisua, projektin aloitus aikaisintaan ensi kesänä (siellä on jo tikapuut, ns. "väliaikainen pysyvä ratkaisu").
Kiitos palautteista.
Oli onni, että et laittanut 40.000 ullakkoportaisiin. Täällä sisällä on ketjuja, joissa on esimerkkejä tämän tyyppisistä ullakkoportaista, onnea.
Se on myös vähän tottumiskysymys, siskolla on portaat, jotka eivät todellakaan sovi vanhoille ihmisille, toisaalta hän ei olekaan vanha. Korkeus jokaisen askeleen välillä on otettu El-Björn:n mukaan. En tiedä tarkalleen kuinka korkea se on, mutta ehkä noin 45 cm? Ensimmäisellä kerralla on tietysti hankalaa mennä ylös tai alas, mutta parin kerran jälkeen ei juurikaan ajattele sitä. 
Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka pitävät portaita herkullisina. Sahata olemassa olevat portaat niin, että niistä tulee ylöspäin menevät portaat kuten Grums Snickerifabrikin linkissä, on luultavasti paras vaihtoehto tässä tapauksessa, vaihtoehtona on kai kierreportaat, jos ne saadaan leveydeltään mahtumaan, mutta se ei ehkä onnistu, kun alla on vielä yhdet portaat?
Jos puhumme minun portaistani, niin suosin suoraa.Anna_H sanoi:Samaa mieltä niiden kanssa, jotka pitävät portaita upeina. Sahata nykyiset askelmat niin, että niistä tulee ullakkoportaat kuten linkissä Grums Snickerifabrikiin, on varmasti paras vaihtoehto tässä tapauksessa. Vaihtoehto voisi olla kierreportaat, jos ne saadaan mahtumaan leveyteen, mutta se ei ehkä onnistu, kun sen alla on toiset portaat?
Kalusteiden siirtäminen Ivan kierreportailla näin pienessä tilassa ei varmaan ole mukavaa.
Tässä teille tyhmä idea..aivan ilmaiseksi. Rakentakaa epäsymmetrinen neljänneksen ympyräkeskoinen portaat...näin saatte pidemmän pituuden/enemmän askelmia samalla alueella kuin normaalit portaat. Omalaatuinen mutta hauska kokemus kävellä...en löytänyt kuvaa, mutta liitän neljänneksen ympyrän jotta voitte kuvitella askelmat...sen ei myöskään tulisi olla niin voimakkaasti kaareva...

Vaatii toki suuren aukon, koska "nostatte" aikaisin...

Vaatii toki suuren aukon, koska "nostatte" aikaisin...
Viimeksi muokattu:
[SIZE=-1]Pari kirjoja, jotka ostin Amazonista (US) suunnitellulle portaanrakennukselleni. Ensimmäinen on selvästi paras.
Building Stairs (For Pros by Pros) Fine Homebuilding Editors; Paperback; $12.21
[/SIZE][SIZE=-1]Quick Guide: Stairs & Railings: Step-by-Step Construction Methods (Quick Guide) Jeff Beneke; Paperback; $7.95
Ajattelen tehdä kehikolla olevan portaan, eli jokainen askelma lepää lattiasta nousevien reglarien päällä. Sen etuna on, ettei tarvitse käyttää askelmatuet. Portaiden alle saa samalla vaatekaapin.
Jos valitsee askelmatuen, voi tehdä hyvän sellaisen itse liimaamalla vaneria oikeaan paksuuteen ja pituuteen.
Aika ja raha ratkaisevat, tuleeko tästä projekti tähän vai ostettu portaat.
[/SIZE]
Building Stairs (For Pros by Pros) Fine Homebuilding Editors; Paperback; $12.21
[/SIZE][SIZE=-1]Quick Guide: Stairs & Railings: Step-by-Step Construction Methods (Quick Guide) Jeff Beneke; Paperback; $7.95
Ajattelen tehdä kehikolla olevan portaan, eli jokainen askelma lepää lattiasta nousevien reglarien päällä. Sen etuna on, ettei tarvitse käyttää askelmatuet. Portaiden alle saa samalla vaatekaapin.
Jos valitsee askelmatuen, voi tehdä hyvän sellaisen itse liimaamalla vaneria oikeaan paksuuteen ja pituuteen.
Aika ja raha ratkaisevat, tuleeko tästä projekti tähän vai ostettu portaat.
[/SIZE]