Onko olemassa jotain ohjelmaa, jota voisi käyttää sen toteuttamiseen? Olen mahdollisesti kiinnostunut rakentamaan itse yhden. Mutta en löydä apua netistä...
Se on kuitenkin L-portaat.

Mikael_L
KIITOS todella nopeasti

Tyresö
Mikael_L sanoi:
Tuo dokumentti koskee ulkoportaita, joissa yleensä on esimerkiksi huomattavasti matalammat askelkorkeudet.

Atabilla on hyviä tietoja verkkosivuillaan:
[linkki]
ja
[linkki]
Kyllä, olet varmaan oikeassa siinä - en ole koskaan rakentanut (muottanut/valanut) sisäportaita. Olen pumppaillut betonia lukemattomiin sisäportaisiin, mutta en ole koskaan itse muottanut ja valanut. Olen rakentanut vain yhden ainoan puuportaan elämässäni - ja sekin oli ulkokäyttöön.

Viimeksi muokattu:
AnneFi
Tyresö sanoi:
Kaikista asioista, jotka liittyvät puunkäsittelyyn (puusepäntyöhön), portaiden rakentaminen on ehdottomasti vaikeinta, mitä voi tehdä.

Itse olen edelleen, monen vuoden aikana betonialalla työskennelleenä, sitä mieltä, että portaiden muotin tekeminen on hieman hankalaa. Ei ole täysin helppoa muotoilla ja valaa portaita - siitä huolimatta se on helpompaa kuin puusepän tekemät portaat.

Tietenkin useimmat pystyvät luultavasti rakentamaan portaat, jotka näyttävät siltä kuin ne olisi luonut pelle Manne ja apina Coco - mutta kuka haluaa sellaiset rumat portaat?
meidän nykyiset portaat eivät tosin ole erityisen kauniit. mutta ehkä meidän pitäisi palata ensimmäiseen ajatukseen - tehdä lovia joka toiseen askelmaan, jotta saamme enemmän tilaa jaloille. Ei ole varmaan koskaan oikein ollut tarkoituskaan, että niissä käveltäisiin

IMG_0769.jpg

Tyresö
AnneFi sanoi:
meidän nykyinen rappumme ei ole erityisen kaunis.
meidän täytyy varmaankin palata ensimmäiseen ajatukseen - tehdä lovi joka toiseen askelmaan, jotta saamme paremmat paikat jaloillemme. Ei ole koskaan ollut oikein tarkoitus, että siinä käveltäisiin.

[bild]
Täytyy erottaa kuinka tarkkaa käsityötä täytyy tehdä, suhteessa tarkkuusvaatimukseen. Rappusi on patinoitunut ja siinä on viehätysvoimaa, jota ei voi luoda uudestaan. Jos käytät muutaman tunnin hiomakoneen ja lakkasiveltimen kanssa, tuloksena on todella makea rappu - mukavuudesta täytyy tinkiä vähän makeusfaktorin vuoksi.

Miksi muuten uskot, että yhä joku on valmis maksamaan satojatuhansia kruunuja amerikkalaisesta 50-luvun autosta? Se ei todellakaan johdu mukavuudesta, jos vertaamme tämän päivän autoihin samalla ostohinnalla - se on pelkästään patina, viehätys ja makeusfaktori, joka menee mukavuuden edelle.

Viimeksi muokattu:
AnneFi
Tyresö sanoi:
Täytyy erottaa, kuinka huolellista käsityötä on syytä tehdä suhteessa tarkkuusvaatimuksiin. Portaallasi on patinaa ja viehätystä, jota ei voi luoda uudelleen. Jos käytät useita tunteja hiekkahiomakoneen ja lakkasiveltimen kanssa, voit saada todella hienot portaat - mukavuudesta täytyy joustaa vähän tyylikkyystekijän vuoksi.

Miksi muuten uskot, että yhä joku on valmis maksamaan useita satoja tuhansia kruunuja amerikkalaisesta 50-luvun autosta? Ei se todellakaan ole mukavuuden vuoksi, jos vertaamme nykyisiin autoihin samalla hankintahinnalla - ainoastaan patina, viehätys ja tyylikkyystekijä menevät mukavuuden edelle.
Mutta portaiden yläosa tulee olemaan meidän makuuhuoneemme. Minä, joka olen kasvanut hullun vaarallisten 'väliaikaisten' portaiden kanssa, voin juosta ylös alas niiden kanssa, mutta kumppanini kokee ne todella vaikeiksi. Jopa kissat ovat kaatuneet niissä. Askeleet ovat 28 cm syvinä ja 18 cm korkeina. Todella outoja kävellä.

Tyresö
AnneFi sanoi:
Mutta sen portaikon pääte tulee olemaan meidän makuuhuone. Minä, joka kasvoin hirvittävän vaarallisen 'tilapäisen' portaikon kanssa, voin juosta ylös ja alas, mutta kumppanini pitää sitä todella vaikeana. Jopa kissat ovat kaatuneet siinä. Askeleet ovat 28 cm syviä ja 18 cm korkeita. Todella kummallisia kulkea.
28 cm syviä ja 18 cm korkeita ovat täsmälleen mitä hyvä portaikko pitäisi olla portaikkokaavan mukaan. Eli summan pitäisi olla niin lähellä 62 - 65 cm kuin mahdollista, ja sitten lasketaan 2 x korkeus eli 2 x 18 cm = 36 cm + askelma 28 cm = 64 cm. Täysin ergonomisen portaikon toleransseissa.

Mutta olet mitannut väärin tavoin. Sinun tulee mitata porrasnenästä suoraan alas (pystysuorassa) alapuolella olevaan askelmaan. Arvaukseni on, että pystylinja osuu askelman keskelle. Mitta sieltä askelman nenälle on oikea mitta.

Joten jos oletamme, että askelma on vain puolet eli 14 cm, portaikkokaava näyttää tältä:
2 x 18 = 36 + askelma 14 cm = 50 cm. Ei lähelläkään suositeltua 62 - 65 cm - mikä tarkoittaa, että se on hengenvaarallinen portaikko, vaikka mielestäni se onkin hieno.

Mutta se ei ole portaikko jokapäiväiseen käyttöön, ennemmin tai myöhemmin joku loukkaantuu - luultavasti muutaman viskin jälkeen....

Itse suosin portaita, joiden summa on 65 - 68 cm, vaikka en ole lähelläkään 190 cm pitkä. Betoniporras ajotielläni (10 askelmaa + 2 tasannetta), jonka valoin viime vuonna, on 32 cm askelmassa ja 18 cm nousussa = 68 cm. Ei hyväksytty julkisissa tiloissa (lasten, eläkeläisten vuoksi), mutta mielestäni nuo mitat ovat optimaalinen ergonominen portaikko. Myös vaimoni, joka on 164 cm, pitää portaita erittäin mukavina kulkea.

Joten vinkki teille, jotka haluavat rakentaa mukavan portaikon kulkea - askelma 32 cm nousu 18 cm.

AnneFi
Aha!! Siinä tapauksessa askelman korkeus on 10 cm.
Meidän täytyy mitata Vilksin askelmat ja poistaa osa jokaisesta askelmasta, jotta jalat mahtuvat.
Jos portaiden tekeminen on näin vaikeaa, emme uskalla kokeilla.
Ostimme kivitalon syystä. Laasti ja kivi ovat kumppanini juttu. Puu, ei niinkään. :)

Mikael_L
Totta kai portaat voi rakentaa itse, mutta se ei luultavasti ole mikään hyvä aloittelijan puutyöprojekti. ;)

Suora porras tai L-portaat ja U-portaat tasanteella (= vain suorat askelmat) ovat varmasti kohtuullisen helppoja tehdä monille, joilla on normaali peukalo ja hieman puusepän kokemusta.
Mutta sitten homma muuttuu nopeasti hankalammaksi.

Olen itse tässä tilanteessa, tarvitsen oikealle kääntyvät L-portaat, joissa tilanahtaus ei salli tasannetta.
Lisäksi olen säästeliäämpi kuin smoolantilainen ja harkitsen tietenkin tekeväni ne itse.

Minulla on nyt käytettävissäni piirustusaineisto portaisiin, jotka voivat sopia minulle, kaikilla askelmilla ja metsuhilla ja kaikella. On vain liitettävä puut sopivan kokoisiksi paloiksi, mitattava ja sahattava kaikki osat ja sitten koottava ne yhteen.
Jo, se voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta minulta puuttuu kokonainen puusepän työpaja, jossa olisi oikohöylä ja tasohöylä sekä muita hienoja koneita tällaista tehtävää varten.
(Minulta puuttuu myös osaaminen käyttää tällaisia koneita.)

Joten jos otan projektin tehtäväksi, todennäköisesti kadun päätöstäni jossain kohtaa. :S

Pelkkä materiaali maksaa helposti tuhansia euroja...

No, en tiedä. Viimeistä sanaa ei ole vielä kirjoitettu tähän tarinaan, mutta juuri nyt etsin käytettyjä portaita, jotka olisivat tarpeeksi oikean kokoiset. Mutta on vaikeaa löytää juuri ne oikean kokoiset. :blushing:

Toisaalta tunnen kaverin, joka työskentelee sekä puuseppänä että omistaa täydellisen puusepänverstaan. Ehkä kysyn, voisiko hän valmistaa kaikki osat.
Mutta hänellä on oma yritys, eli hänellä ei ole koskaan aikaa. :rolleyes:

Mikael_L
AnneFi. Portaat ovat varmasti helpommat kulkea, jos poistaa tavarat, jotka ovat portailla. :P

eh, vitsi sikseen, Jos haluatte saada järkevän portaikon päivittäiseen käyttöön, tarvitsette huomattavasti enemmän tilaa. Portaiden täytyy olla 2-3 metriä pidemmät ennen kuin vältätte täysin vaaralliset portaat. Joko suorat tai kulmassa.

Portaat, jotka johtavat harvoin käytettyyn varastoon esim., voivat olla jyrkät ja vaikeasti kuljettavat, siinä täytyy olla varovainen. Mutta portaat, joita käytetään päivittäin, on mielestäni hullua tehdä jyrkiksi ja vaarallisiksi.

AnneFi
Mikael_L sanoi:
AnneFi. Portaat ovat varmasti helpommat kulkea, jos poistat niissä olevat tavarat. :P

eh, vitsit sikseen, Jos teette siitä järkevän portaikon päivittäiseen käyttöön, tarvitsette huomattavasti enemmän tilaa. Porraskäytävän täytyy olla 2-3 metriä pidempi, ennen kuin siitä tulee turvallinen. Joko suora tai kulmassa.

Portaat, joita käytetään harvoin vierailtavaan varastoon, voivat olla jyrkät ja hankalat, mutta on varottava silloin. Mutta jos portaita käytetään päivittäin, on hullua pitää ne jyrkkinä ja vaarallisina.
Nyt portaita käytetään vain säilytykseen :)
niitä tavaroita ei ole enää siellä, mutta sen sijaan siellä on 20 rullaa microlit :D
ongelma on, että portaat ovat käytävässä, joka on melko kapea, mikä tarkoittaa, ettemme voi ottaa enemmän alakerrasta.
yläkerrasta voimme ehkä ottaa hieman enemmän, mutta enintään 0,5 metriä. Portaat ovat kellarin portaiden katto.
Oikealla oleva ovi on portaat ullakolle.
jos olisimme tehneet kierreportaat, hän olisi pudonnut suoraan keittiökaappeihin.
IMG_0756_1.jpg

ovi kuvattuna keittiöstä. eli vasemmalle
IMG_0768-1.jpg

Viimeksi muokattu:
AnneFi
Tiedän... KUINKA PINKKI VOI TALO OLLA? paljon pinkimpi... usko minua, työskentelemme sen parissa.

• Tykkään
knicklas
  • Laddar…
Toivon, että TS lordmetroid (minne hän/hän katosi muuten?) pahoittelee, että myös minä tunkeudun tähän ketjuun, mutta TS on esittänyt mielenkiintoisen kysymyksen.
AnneFi. Olen samaa mieltä Tyresön kanssa, portaat näyttävät erittäin mukavilta patinan kanssa ja lisäksi pidän vanhoista (ei amerikkalaisista) autoista.
Olen siinä tilanteessa, että minun on p a k k o valmistaa suorat portaat, jotka muistuttavat sinun juuri tilarajoitteiden vuoksi, ja ne johtavat tulevaan makuualkoviin vapaa-ajanasunnossa. Olen luonnostellut portaat, ja seuraavat päämitat ovat voimassa.

Korkeus kerrosten välillä 2650 mm
Portaiden kaltevuus 65 astetta
Joka toinen askelma 204 mm
Tasoaskelma, mitattu pystysuoraan Tyresön mukaan 95 mm (45x170 mm puutavara)
Askellusten määrä 12 kpl

Jos ymmärsin kaavan oikein, niin siitä tulee 2 x 204 + 95 = 503 mm, eli ei-kävelystävälliset portaat.
Pitäisikö minun muuttaa mittoja jotenkin, voiko portaita tehdä kävelystävällisemmiksi?
Portaita ei ole tarkoitus käyttää liian usein, mutta olisi plussaa, jos ne eivät ole suoraan hengenvaaralliset. Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.