Hei hauskaa, että ajat koko matkan omalla metsässä. Se on paljon, mutta myös todella tyydyttävää.
Kysyt kuinka monta tukkea tarvitset. Jokaisen puun latvamitta / eli pää, jolla on pienin halkaisija, määrittää, kuinka paljon puutavaraa ne antavat, näet jokaisen tukin suorakulmaisena = siitä tulee hyvää puutavaraa ilman vinokulmia. Sinun täytyy päättää muutamia asioita, kuten minkälaisen rungon haluat, 45x145 mm on yleinen tolppa ja 45x45 mm makaavana mahdollisesti ulkopuolella tai jopa sisäpuolella, ajattelen nyt ainoastaan pystypaneelia esimerkiksi 120+120 mm huuliaispaneeli, tämä riippuu ehkä siitä, miltä talo näyttää, monilla on myös 145 mm huulia ja 45 mm ripa.

Kysyt taulukoista niitä löytyy netistä, etsi ”rakentaminen puusta”, sääntö cc 60 cm, joka on yleisin, kun rakennetaan esimerkiksi autotalli, kaava on 1,67 juoksumetriä neliömetriä kohti. Jos seinä on 10 metriä pitkä ja 250 cm korkea.
10 x 1,67 = 16,7 kappaletta + yksi ylimääräinen alussa ja mielellään vielä yksi ylimääräinen loppuun / nurkkaan = 19 kappaletta kerrottuna seinän korkeudella = 2,5 metriä, saat määrän metreinä.
Tarvitset 10 metrin seinään myös 10 metrin alajuoksun (alareuna) + 20 metriä kamaralakkana niissä seinissä, jotka tukevat kattotuoleja, päätyjä en yleensä tee ”kamaralakkaa”.
Tarvitaan hieman ylimääräistä pituutta itse hakatussa puutavarassa, vinoleikkaukset, kuivahalkeamat ym. + 15-20 cm ekstraa on aika hyvä mitta. Valmis seinä, jonka pitäisi olla 250 cm, kuiva valmis sääntö pätkitään 240 cm, mutta silloin et saa valmista kattokorkeutta 250, niin tiedät sen. Katto rakennetaan alaspäin kattotuoleista, esimerkiksi 35x70 m kattokannattimet plus 12,5 mm kipsi tekee lähes 50 mm:n, mikä laskee sisäkattoa. Suurin ilo omasta sahatusta puutavarasta on se, että voit suunnitella ja sahata tarvitsemasi puutavarapituudet itse. Onnea!

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Hei hauskaa, että hoidat koko homman omalla metsällä. Se on paljon, mutta myös todella tyydyttävää. Kysyt, kuinka monta tukkea tarvitset. Se on jokaisen puun latvan mitta, eli se pää, jolla on pienin halkaisija, joka määrittää kuinka paljon puutavaraa niistä tulee. Näet jokaisen tukin päästä nelikulmion, mikä tarkoittaa hyvää puutavaraa ilman oksalaattoja. Sinun täytyy päättää muutamia asioita, esimerkiksi mikä runko 45x145 mm on yleinen pylväs ja 45x45 mm, joka voi olla makuullaan esimerkiksi ulkopuolella tai jopa sisäpuolella, ajattelen nyt vain seisovaa paneelia, kuten 120+120 mm lukituspaneeli. Tämä riippuu ehkä siitä, miltä talo näyttää, monilla on myös 145 mm lukko ja 45 mm rima.

Kysyt taulukoista, niitä löytyy netistä, etsi "rakentaminen puusta", sääntö cc 60 cm, joka on yleisin kun rakennetaan esimerkiksi autotalli, kaava on 1,67 juoksumetriä neliömetriä kohti. Jos seinä on 10 metriä pitkä ja 250 cm korkea, 10 x 1,67 = 16,7 kpl + yksi ylimääräinen alussa, ja ota mielellään myös yksi ylimääräinen loppuun/kulma, joten 19 kpl, kerro seinän korkeudella = 2,5 metriä, saat määrän metreissä. Tarvitset 10 metrin seinään myös 10 metrin sokkelin (pohja) + 20 metrin kipsin niille seinille, jotka kantavat kattotuolit. Minä en yleensä tee päätyihin "kipsiä". Tarvitset vähintään 15-20 cm ylimääräistä pituutta puutavaralle, jonka hakkaat itse, kulmaleikkauksia, kuivumishalkeamia jne., tämä on todennäköisesti melko hyvä mitta. Valmiin seinän, jonka tulee olla 250 cm, kuivan valmiin säännön mitta on 240 cm, mutta et silloin saa valmista katon korkeutta 250 cm, jotta tiedät sen. Katto rakennetaan alaspäin kattotuoleista esimerkiksi 35x70 m. Katon rimat plus 12,5 mm kipsi tekee lähes 50 mm, joka laskee sisäkattoa. Suurin ilo itse sahatusta puutavarasta on, että voit suunnitella ja sahata ne puutavaramitat, joita tarvitset. Onnea!

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
V Vardon sanoi:
Talvella kaadetut puut ovat kuivimmat. Sen jälkeen on tärkeää aloittaa sahaus, jotta ehtii kevään kuivatuskauden aikana.

Kuusi on todennäköisesti erinomainen, sillä paneelin tulisi olla kuusta mielestäni.

Olen sahannut jonkin verran keväällä logosol F2:lla. Laskin noin 350 kr / h verojen jälkeen, kun sahaa itse, verrattuna ostamiseen.
Minulla on 1860-luvulta peräisin oleva mökki mäntypaneeleineen, jotka tietääkseni ovat alkuperäisiä. Tiedän, että männyn pintapuu voi tietyissä olosuhteissa olla erittäin lyhytikäinen, en tiedä johtuuko se nykyaikaisista kuivatusmenetelmistä, väärästä korjuuajasta vai "epäkypsistä" puista. Mainitut paneelit ovat siistimättömiä lautoja, joten pintapuu on mukana. Asiaan liittyy myös se, että seinät ovat suojattu kunnon räystäsulkumalla. Olen puhunut vanhan puusepän kanssa, nykyään yli 90-vuotias, joka oli samaa mieltä siitä, että mänty on usein kestävämpää ja että rakennustarvikeliikkeiden yksipuolinen suuntaus keskittyä kuuseen on ongelma.
Jos tarvitset 8-10 m jännevälin ilman tukea ja pohjoisen lumen kantavuutta, sinun tulee varmistaa, että saat luotettavan rakennesuunnitelman kattotuoleille (ja todennäköisesti kantaville seinille). Kenties tarvitaan ristikkokattotuolit, jotka vaikeuttavat ullakkotilan hyödyntämistä.

• Tykkään
Arvid Stålsträng ja 1 muu
  • Laddar…
Arvid Stålsträng Arvid Stålsträng sanoi:
Kiitos vastauksesta. Olen kiinnostunut "kuivausajasta". Käsittääkseni puut voi kaataa ja sahata melkein heti keväällä - mutta kuinka kauan niiden pitäisi kuivua ennen käyttöä?
Olen lukenut, että puut voidaan kaataa myös myöhään syksyllä. Se voi olla käytännöllistä joskus, jos ei ole riippuvainen talvikelistä tai voi odottaa hetken itse kuljetusta. Sahauksen ei tarvitse odottaa kevääseen, vaan se pitäisi tehdä viimeistään keväällä.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta. Olen kiinnostunut "kuivausajasta". Käsittääkseni voi kaataa ja sahata puutavaraa melkein heti keväällä - mutta kuinka kauan sen pitäisi kuivua ennen kuin sitä voi käyttää?
Suojaamattomissa seinissä puutavaran on oltava täysin kuivaa, kuusi ja mänty kuivuvat noin 1 tuumaa vuodessa eli talvella kaadettu ja sahattu lauta voi olla tarpeeksi kuiva, jotta se voidaan rakentaa sisään vuoden kuluttua, 2 tuuman sääntö on, että sen on kuivuttava kaksi kevättä ennen kuin sitä voidaan käyttää tiiviisti eristetyssä talossa.

Sen, mitä sahasin 2 tuumaa viime kuussa, voin parhaassa tapauksessa rakentaa tiiviiseen taloon ensi toukokuussa/kesäkuussa, jos ilmateitse kuivaaminen sujuu hyvin.

Jos rakennetaan eristämättömiä ulkohuoneita ja tuuletettuja julkisivuja asuintaloihin, puutavaraa voidaan usein käyttää samana syksynä, jos hakkuu tehdään tammi/helmikuussa, sahaus maaliskuussa (viimeistään huhtikuussa) ja kuivataan karkealla kuivalla välilaudalla tuuliseen paikkaan kapeisiin korkeisiin pinoihin yksinkertaisen katon alle huhtikuusta syyskuuhun.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61 Tomture61 sanoi:
[linkki]
Olisi hienoa, jos voisit lähettää kuvauksen siitä, mitä linkki sisältää ja mikä siitä on mielestäsi olennaista, sillä koko skogsforum on liian paljon luettavaksi.

• Tykkään
Arvid Stålsträng ja 1 muu
  • Laddar…
Tomture61
Olen vain toivonut omaa sahaa ja usein päätynyt metsäkeskustelufoorumille.
Ei ole lainkaan kokemusta omasta puutavaransahauksesta.
Enemmän kuin mitä olen sahannut talo-/autotallirakentamiseen, ostettu lautatarhasta :D

Löysin ketjun täältä https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11151
+ heidän etusivullaan on hakutoiminto ;)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Pahoittelen myöhäistä vastausta. Kiitos kaikille vastauksista ja näkemyksistä, paljon hyvää tietoa ja asioita, jotka saavat miettimään lisää olennaisia kysymyksiä.

Olen puhunut paikallisen sahan kanssa, ja he veloittavat 1000 pix tunnissa ilman ALV:tä. He pystyvät sahaamaan "10 reilua tukkoa tunnissa". Se, verrattuna siihen, jos ostaisin oman pienen minisahan 60-70 laxilla, tuntuu ehkä sen arvoiselta. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon kuljetuskustannus 2 mailia saha.

Olen myös saanut käsityksen, että kuusi on erinomaista runkorakenteen rakentamiseen. Se on ilmeisesti suosituin vaihtoehto, mikä on mukavaa.

Nyt on selvää minulle, että puut voidaan kaataa milloin tahansa syksystä kevääseen - sen jälkeen ne tulisi sahata. Missä minä sijaitsen Norrbottenissa, kuivumisaika pysähtyy suunnilleen kesäkuun lopussa. Jos rakennetaan ja "suljetaan", puutavara ei saisi olla enempää kuin 13 % kosteutta ehdottomasti maksimissaan.

Joten, minun uudisrakennukseni suunnitelma on nyt:
1) Odota kirvesmiestä, jolle olen lähettänyt piirustuksen, saadakseen laskelman kaikesta mitä tarvitsen
2) Laske datasta #1, kuinka suuria ja monta puuta tarvitsen
3) Kaada, katkaise, kuljeta sahalle
4) Sahaa suunnitelman #1 mukaan
5) Kuljeta kotiin kuivumaan ja lepäämään
6) Rakenna!

Ehdotuksia?

Pahoittelen myöhäistä vastausta. Kiitos kaikille vastauksista ja näkemyksistä, paljon hyvää tietoa ja asioita, jotka saavat kysymään lisää asiaankuuluvia kysymyksiä.

Olen puhunut paikallisen sahalaitoksen kanssa ja he perivät 1000 pix tunnissa ilman alvia. He voivat sahata "10 reilua tukkeja tunnissa". Se, vs. jos ostan oman pienen minisahan 60-70 lax tuntuu ehkä sen arvoiselta. Täytyy kuitenkin huomioida kuljetuskustannukset 2 mailia sahan luo/luota.

Olen myös selvittänyt, että kuusi on erinomainen valinta rungon rakentamiseen. Se on ilmeisesti paras valinta, mikä on mukavaa.

Olen nyt selvillä siitä, että puut voidaan kaataa milloin tahansa syksyn ja kevään välillä - sen jälkeen ne on sahattava. Pohjois-Ruotsissa, jossa olen, kuivumisaika pysähtyy suurin piirtein kesäkuun lopussa. Rakentamiseksi ja "sulkemiseksi" puussa ei saa olla yli 13 % kosteutta, ehdottomasti enintään.

Joten, minun uudisrakennuksen suunnitelma on nyt:
1) Odota puuseppää, jolle olen lähettänyt piirustuksen, saadakseni arvio kaikkeen tarvitsemaani
2) Laske annetuista tiedoista #1 kuinka suuria ja monta puuta tarvitsen
3) Kaada, leikkaa, kuljeta sahalle
4) Sahaa suunnitelman mukaan #1
5) Kuljeta kotiin kuivaamaan ja rentoutumaan
6) Rakenna!

Kommentteja?
Sinun on kaadettava ja sahattava enemmän kuin "katkaisulistan", piirustuksen ja puusepän antama määrä, kaikki ei onnistu ja aina tapahtuu virheellinen mittaus tai sahalaitteessa, sekä jakamiskypsyysvaiheessa että rakennusvaiheessa. Jos aiot kuivata puut itse, sinun on varauduttava, että osa käyristyy.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.