Hei!

Toivottavasti tämä on oikea alifoorumi. Olen etsinyt ja tutkinut kovasti sekä täältä että muilta foorumeilta, mutta en ole oikein löytänyt keskusteluketjua, joka sopisi juuri tähän aiheeseen, joten luon uuden ketjun. Pahoittelut, jos olen missannut jotain!

Ajattelin rakentaa lämpimän autotallin, joka kestää lumen painon Pohjois-Ruotsissa, noin 8x10 metriä, 2,5 metrin sisäkorkeus, ja käyttää mahdollisimman paljon omaa metsää ja työvoimaa johtuen vallitsevista hinnoista ja, no, tiedättehän, epävarmasta tulevaisuudesta. (Olen tutkinut joitakin vuosia valmiita elementtirakenteita jne., mutta niistä on tullut niin kalliita, etten tiedä, selviänkö siitä kustannuksesta).

Ymmärrän, että vastaukset voivat olla monimutkaisia, ja miten esitän ongelmat täällä, on sekä karkeasti että vakavasti yksinkertaistettu... mutta jatketaan:

1) Kuinka monta puuta (x) koossa (y) minun tulee kaataa saadakseni sahatun (z) materiaalin rakentamiseen

..jos z, rakennus, on kaikki valettuun laattaan asti, paitsi kattotuolit. Kattotuolit oletan tilattavan joltakin, joka ne osaa tehdä.

Onko olemassa jonkinlaista kaavaa tai mallia, jonka avulla voin suunnilleen laskea tämän? Vai onko paras palkata paikallinen puuseppä, johon luottaa eniten?

2) Toimiiko kuusi tähän kaikkeen? Pääasiassa kuusia minulla on kaadettavana.

3) Riippuen siitä, onko kaadettava kuusi vai mänty (toivon edelleen vain kuusia) - mikä on aikakausi näille toimille? (kaataminen, sahaus, lepo, jne.)

Pahoittelut, jos tämä on sekava viesti ja kysymyksenasettelu. Olen erittäin kiitollinen kaikista pienimmistäkin yksityiskohdista!

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
50 täysikokoista kuusta.

kaada ja kuljeta tukkipuut talvella.
sahaa keväällä.
kuivata kevät-kesä rakenna syksyllä.

/ATW

• Tykkään
Lintto1 ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta ArneTW!

Onko mitään syytä kaataa puuta talvella puutavaran ja sen tulevan laadun kannalta? Onko ainoastaan tarkoitus vähentää vahinkoa jääville puille, vai onko jotain muuta itse puutavaran kannalta?

Ajattelen, jos kaadetaan nyt, ja sahataan ensi viikolla, sen sijaan että odotetaan vuosi?

• Tykkään
_Tysken_
  • Laddar…
Puuta kaadettaessa talvella saa enemmän aikaa käsitellä tukkeja ennen kuin hometta ilmestyy. On todella ikävää, kun puumateriaaliin tulee mustahome. Sahaaminen, välirimojen laittaminen ja puun pinoaminen katoksen alle vie aikaa. Tietenkin se riippuu siitä, millaisia resursseja sinulla on käytettävissäsi, mutta minulle, joka tekee tätä harvoin ja amatöörimäisesti, talvi on ainoa järkevä vaihtoehto.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Kiitos Bjober!

Hyvää tietoa yleisesti ottaen teidän kahdesta vastauksestanne.

Minulla on myös työn alla muutamia koukkuja paikallisille kyvyille, jotka näyttävät osaavan tämän. Päivitän ketjua tulevaisuudessa, jos toivottavasti muistan sen tehdä :) - kiitoksena avusta siis. Toivottavasti sitä arvostetaan "maksuna".

Eräs sukulaiseni antoi metsää hakkuuseen yritykselle vastineeksi siitä, että he saivat hyvän hinnan puutavarasta.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
C Carl Johansson sanoi:
Eräs sukulainenni vuokrasi metsää hakkuuseen yritykselle vastineeksi siitä, että he saivat hyvän hinnan puutavarasta.
Se sopimus on looginen ja hyvä, mutta minulla ei valitettavasti ole nyt postia lopulliselle hakkuulle. Vaikka minulla olisi, näyttää olevan melko yleistä, että puutavaranostajat/metsäyhtiöt tekevät monivuotisen sopimuksen siitä, milloin sen on viimeistään oltava valmista - joten se on myös valitettavasti minun aikatauluni vastainen.

Talvella puut ovat kuivimmillaan. Sitten pitää aloittaa sahaaminen ajoissa, jotta ehtii kevään kuivauskaudelle.

Kuusi lienee erinomainen valinta, paneeli pitäisi mielestäni olla kuusta.

Olen sahannut keväällä jonkin verran logosol F2:lla. Laskin noin 350 kr / h verojen jälkeen sahaamalla itse verrattuna ostamiseen.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
V Vardon sanoi:
Talvella kaadatessa puut ovat kuivimmillaan. Sen jälkeen on tärkeää päästä alkuun sahaamisessa, jotta ehtii kuivauskauden aikana keväällä.

Kuusi sopii luultavasti erinomaisesti, paneelin pitäisi mielestäni olla kuusta.

Olen sahannut jonkin verran keväällä logosol F2:lla. Laskin noin 350 kr/h verojen jälkeen sahaamalla itse verrattuna ostamiseen.
Kiitos vastauksesta. Olen kiinnostunut "kuivauskaudesta". Käsittääkseni puut voi kaataa ja sahata melkein heti keväällä - mutta kuinka kauan sen pitäisi kuivua ennen kuin sitä voi käyttää?

3/4" Paneeli apurakennukseen.

Mieti koko prosessi ennen kuin leikkaat, jotta saat oikeat pituudet. Saat varmasti hieman kuivia halkeamia päihin, joten jätä vähän marginaalia Peräkärry, jossa on 3/4 tuuman paneeleita lumisella pihalla, ympärillä metsää ja punainen liiterirakennus.

• Tykkään
Lintto1 ja 3 muuta
  • Laddar…
V Vardon sanoi:
3/4" Paneeli ulkorakennukseen.

Ajattele asiaa läpi ennen sahaamista, jotta saat oikeat pituudet. Saatat varmasti saada hieman kuivahalkeamia päihin, joten jätä hieman varaa[kuva]
Kuinka olet sahannut metsässä? Aja 4,5m tukkeja koko matkan?

Arvid Stålsträng Arvid Stålsträng sanoi:
Miten olet kaatanut metsää? Ajaatko 4,5m tukkeja koko matkan?
Ei, minulla on noin 2,47 x2 joten melkein 5 m, mikä tulee noin 2,30 paneelia on suunnitelma, ja sitten oli noin 3,20 päätyihin, ja jokunen vähän pidempi siltä varalta.

Muuten otan yleensä noin 4,5 m, se sopii aika hyvin paikkaan, jossa varastoin puutavaran jne.

Se oli paneelit ja noin 20 2x8,25" ja noin 30 1x8,25" sekä seuraava kuva "spill virke" paneelista

Paneeli riittää varmaan keväällä. Pelkään aina rakentaa kosteuden sisään, joten olisin varmaan mitannut ja etsinyt kuinka kuivaa sen pitäisi olla.

Lattia tulisi ilmeisesti antaa olla sisällä vuoden ajan tyyliin

Puunrunkoja kuivumassa punaisen rakennuksen edustalla.
Pino rakennuspuuta lumisella pellolla sahauspukkien päällä.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
Kiinnostavaa, kiitos! Jos ajatellaan pelkästään tukin pituutta, kun aion katkoa ja kuljettaa metsästä. Ajaisitko 4,5m pituisia pätkiä kaikelle, vai jonkun muun pituisia? Ajattelen eniten tehokkuutta. Tiedän vain, että metsäteollisuus pitää 4,5m pituudesta, mutta se ei tarkoita, että meidän "omaan käyttöön" täytyy olla samat mitat..

Edit: tuo viimeinen kuva puutavaralla ja ajolumella. Mikä kuva!

Sahapituus valitaan sen mukaan, mitä aiot rakentaa, ja mahdollisesti lisäät "tukijalan", jos haluat mahdollisuuden jyrsii puut ja poistaa mahdolliset päätyhalkeamat. Eli jos haluat 2,5 m korkuisen seinän, valitset vähintään 2,5 m puun pituuden, mahdollisesti 2,8 m mukaan lukien tukijalka, joka sahauksen ja rakennusprosessin aikana voidaan säätää ja leikata pois (hukka).

Jos olet taitava hakkuussa, kuljetuksessa ja sahauksessa, kuivauksessa ja varastoinnissa, voit harkita "tukijalan" pienentämistä ja siten hävikin vähentämistä. Voit sahata tukit ulkoverhousta varten 2,5 m seinään 255 cm metsässä.

Harkitse, kuinka paljon lyhyemmät seinärungot tarvitsevat olla kuin verhoilupuupuut, jos seinät rakennetaan 2 tuuman karkeasta puusta. Voit mahdollisesti vähentää korkolistan ja hammaribandin paksuuden ja sahata tukit seinärungoille 245 cm metsässä.

Jos mielestäsi noin 2,5 m pitkät puut ovat vaikeasti käsiteltävissä, voit harkita tukkien pituuksien kaksinkertaistamista. Eli sahaa 51 dm tukki metsässä ja laske saavasi 1 kpl 51 dm pitkää kappaletta, jonka sitten jaat 255 cm pitkiksi paloiksi, jotka sopivat 250 cm korkeaan ulkoverhouspaneeliin, kun on aika naulata kuivatut paneelit.

• Tykkään
Arvid Stålsträng
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Puupituuden valitset sen mukaan, mitä aiot rakentaa, mahdollisesti lisäät 'tyvijalan', jos haluat mahdollisuuden työstää puun päitä puhtaiksi ja poistaa mahdolliset päätyhalkeamat. Eli jos sinulla on 2,5m korkea seinä, valitset vähintään 2,5 m tukin pituuden, mahdollisesti 2,8m tyvijalan kanssa, joka myöhemmässä sahaus- ja rakennusprosessissa voidaan säätää ja poistaa (jätteet).

Jos olet taitava hakkuussa, kuljetuksessa, sahaamisessa, kuivaamisessa ja varastoinnissa, voit harkita 'tyvijalan' lyhentämistä ja siten hukkaa; voit ehkä sahata tukit ulkovuoraukseen 2,5m seinälle 255 cm metsässä.

Harkitse, kuinka paljon lyhyempiä seinärungot kuin panelointipuu tarvitset, jos seinät rakennetaan 2 tuuman paksuisesta puusta, voit ehkä vähentää kynnyksen ja hämäräpien paksuuden, ja sahata tukit seinärunkoja varten 245 cm metsässä.

Jos mielestäsi n. 2,5 m mittainen puu on vaikeakäsitteistä, voit harkita tukien pituuksien kaksinkertaistamista, eli sahaamalla 51 dm tukki metsässä ja laskemalla saavasi 1 kappaleen 51 dm pitkän aihion, jonka sitten jaat 255 cm pituisiksi pätkiksi, jotka sopivat 250 cm korkean ulkoseinän vuoraukseen, kun tulee aika naulata kuivattu vuoraus paikoilleen.
Asia selvä!
F fribygg sanoi:
Puupituuden valitset sen mukaan, mitä aiot rakentaa, mahdollisesti lisäät 'tyvijalan', jos haluat mahdollisuuden työstää puun päitä puhtaiksi ja poistaa mahdolliset päätyhalkeamat. Eli jos sinulla on 2,5m korkea seinä, valitset vähintään 2,5 m tukin pituuden, mahdollisesti 2,8m tyvijalan kanssa, joka myöhemmässä sahaus- ja rakennusprosessissa voidaan säätää ja poistaa (jätteet).

Jos olet taitava hakkuussa, kuljetuksessa, sahaamisessa, kuivaamisessa ja varastoinnissa, voit harkita 'tyvijalan' lyhentämistä ja siten hukkaa; voit ehkä sahata tukit ulkovuoraukseen 2,5m seinälle 255 cm metsässä.

Harkitse, kuinka paljon lyhyempiä seinärungot kuin panelointipuu tarvitset, jos seinät rakennetaan 2 tuuman paksuisesta puusta, voit ehkä vähentää kynnyksen ja hämäräpien paksuuden, ja sahata tukit seinärunkoja varten 245 cm metsässä.

Jos mielestäsi n. 2,5 m mittainen puu on vaikeakäsitteistä, voit harkita tukien pituuksien kaksinkertaistamista, eli sahaamalla 51 dm tukki metsässä ja laskemalla saavasi 1 kappaleen 51 dm pitkän aihion, jonka sitten jaat 255 cm pituisiksi pätkiksi, jotka sopivat 250 cm korkean ulkoseinän vuoraukseen, kun tulee aika naulata kuivattu vuoraus paikoilleen.
Kiitos paljon tiedosta. Asia selvä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.