Hei!
Ensimmäinen postaus täällä... Minulla on pieni pulma. Äänieristän työhuonettani. Yksi seinä on käytävää vasten. Irrotan kipsilevyt huoneeni puolelta ja asennan ne nykyiseen seinään saadakseni lisää massaa (en voi työskennellä käytävän puolelta) ja aion sitten asentaa kaksinkertaisen kipsilevyn puolelleni, oikeaoppisesti äänieristysliimalla, tiivistyksellä jne.
Minulla on äänieristys hallussa, mutta kun aloitin kipsilevyjen irrottamisen, minusta seinän rakenne suhteessa kattoon on vähän kummallinen. Piirsin maailman ruman piirroksen:
Seinärungon ylempi vaakajuoksu (eli hammarbandet) ja sisäkatto huoneessani eivät ole kiinni toisissaan, ja kun otan kipsilevyt alas, sinne jää käytännössä avoin tila käytävään. Katkoviiva käytävässä on laskettu "valekatto", joten tila ei ole näkyvillä, mutta minun on saatava siitä mahdollisimman tiivis äänieristyksen vuoksi.
Huoneeni katto (se joka on täysin täytetty piirroksessa) koostuu laudoista, jotka on päällystetty ohuilla levyillä sisäpuolelta.
Miten teen tämän kanssa? En pääse kiinnittämään uutta kipsilevyä hammarbandetiin, paitsi ehkä liimalla. Onko sillä väliä?
Onko rakennusteknisesti "väärin" laittaa toinen kipsilevykerros sisäkattoa vasten, eli leikata levyt vähän lyhyemmiksi kuin ensimmäinen kerros? Tietysti pieni rako akustiikkamassalle. Alkuperäisen kipsilevykerroksen vuoksi en saa molempia kerroksia katon ja runkotolppien väliin. Katon leikkaaminen ei ole vaihtoehto.
Yksi vaihtoehto voisi olla leikata tukipalkkeina käytettäviä osia ja asettaa ne rungon jokaiseen "lokeroon" jonkinlaisena vale-hammarbandina, jotta voin kiinnittää levyt kunnolla yläreunaa pitkin. Ja sitten tehdä molemmat kerrokset hieman lyhyemmiksi kuin "alkuperäiset" kipsilevyt...
Hei! Mielestäni sinun pitäisi aloittaa ääneneristyksellä kuten mainitsit, yritä myös eristää se pieni rako johon pääset käsiksi katossa. Sen jälkeen heilutat ylempää kiskoa pienempien pystykiskojen avulla, jotka kiinnität kulmapaloilla. Näihin pienempiin kiskoihin ruuvaat sitten makuulla olevan kiskon, jotta voit kiinnittää uuden pystysuoran kipsilevyn. Muista eristää huolellisesti, koska eristys äänieristää enemmän kuin kaksinkertainen kipsi. Rakennusteknisesti en näe ongelmaa siinä, että toinen levy osuu sisäkattorajaan. Onnea matkaan!
Kiitos vastauksesta! Ehdotat siis, että teen ensimmäisen kipsikerroksen saman korkuiseksi kuin vanha kipsi, vaikka en pääse yläosaan ruuvaamaan? Pitäisikö minun vain vetää liimajuova sinne ja olla tyytyväinen?
En myöskään oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitit uudella alas ripustetulla säännöllä... mikä on niiden pystytukien tarkoitus, joihin ehdotat minun kiinnittävän? Miksi ei vain viistonaulat/ruuvata sitä jo olemassa olevien tukien väliin?
Kyllä, ensimmäinen kerros nousee yhtä korkealle kuin vanha levy. Liimataan ylhäällä ja ruuvataan uuteen vaakasuoraan sääntöön. (tai niihin lyhytlankuihin, jotka upotat) Uuden säännön, joka "roikkuu" lyhyissä pystysuorissa säännöissä, tehtävä on, että saat jotain, johon ruuvata viimeinen kipsilevy. Jos sen sijaan on mahdollista upottaa lyhytlankuja (lyhyitä sääntöpaloja) olemassa olevien sääntöjen väliin, on se parempi vaihtoehto!
Ah, ajattelit ehkä, että lyhyet pystyykannattimet ulottuisivat hieman vanhojen yli, jotta voisin asentaa YHDEN uuden ylemmän kannattimen, enkä pieniä paloja... vai? Onhan se tavallaan kätevämpää, mutta silloin minun täytyy tehdä sama alhaalla lattian kohdalla, eikä runko saisi myöskään olla syvempi kuin se nyt on.
Joten jos sanot, että kortlingar on parempi ehdotus, niin käytän sitä vaihtoehtoa sen sijaan. Kiitos!
Hehe on vähän hankalaa kirjoittaa käytännön asioista. En oikeastaan tarkoittanut niin, mutta vaikuttaa siltä, että sinulla on homma hallussa, jos saat kortlingar sisään niin se on paras vaihtoehto!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.