Minulla on muutamia käsityöläisiä täällä, jotka ovat purkaneet kellarin lattian, kaivaneet 30 cm, vaihtaneet viemäriputket, tasoittaneet lecalla, eristäneet styroksilla 2x7 cm, asentaneet lattialämmitysjohdot ja teräsverkon.

Tänään he valuivat uuden lattian Byggmax Gjuta Grov:lla. Huomenna he haluavat valaa tasoitteen päälle ja seuraavana päivänä haluavat asentaa puulattian foamilla askelääneneristeenä.

Kun kysyin heiltä, voiko todella asentaa puulattian kaksi päivää valun jälkeen, he nauroivat minulle, koska olin hölmö. He sanoivat, ettei se ole yhtään ongelma ja näin he ovat tehneet sata kertaa aiemminkin.

Luulin, että tavallinen betoni vie muutaman päivän kovettuakseen ja sitten olisi hyvä kuivata sen kuukauden tai kolme. Olenko täysin hakoteillä?

Ongelma on betonin kosteus. Kosteus betonissa on mitattava ennen lattian asennusta! Sen pitäisi olla alle 90%, muistaakseni noin 12-16 viikkoa odotetaan ennen kuin voi asentaa lattian. Sinun käsityöläisesi eivät näytä osaavan asiaansa, joten pidä pintasi. Älä anna heidän asentaa lattiaa nyt.

Ei ole haitaksi mitata kosteutta.

Nykyinen rakentamisala keskittyy ajan ja hintojen puristamiseen. Monissa tapauksissa jätetään täysin huomioimatta valmistajan kuivausohjeet.

Ei tarvitse mennä pieleen, mutta voi. Ja se pitäisi oikeastaan riittää odottamaan, ellei mittausta tehdä tai viitata tuoteinformaatioon.

Onhan olemassa tasoitteita, jotka kuivuvat 1mm päivässä ja 10 mm päivässä.

Fred vom Jupiter sanoi:
Kun kysyin heiltä, voiko parketin todella laittaa kahden päivän kuluttua valamisesta, he nauroivat minulle koska olin typerä. Ei ollut mitään ongelmaa ja näin he olivat tehneet sata kertaa aiemminkin.
Uskon heitä 100% :)
Heidän asemassaan olisin käyttänyt nopeaa tasoitetta, esim. Weber Floor 4040 Rapid, koska näyttäisi olevan kyse enintään 10 cm syvyydestä (?)

"Floor 4040 voidaan pinnoittaa noin 2 tunnin kuluttua, edellyttäen että lattiamateriaali kestää vähintään 85% RH. Ilmoitettu kuivumisaika edellyttää hyvää kuivatusilmastoa, jossa on +20 °C, 50 % RH ja jonkin verran ilmanvaihtoa."

Mutta riippumatta siitä, mitä käytetään, huoneessa on kohonnut kosteus useiden päivien ajan (kuivaimia ei saa käyttää tasoitusvalun aikana) ja jos lisätään lattianvalmistajan suositukset siitä, että lattian tulisi olla tilassa, johon se lopulta asennetaan, voi aiheutua ongelmia. Ei on vastaus, asenna lattia muutaman viikon kuluttua, kun kosteusprosentti on oikea.

isolde sanoi:
Uskon heihin 100% :)
Heidän asemassaan olisin käyttänyt pikatasoitetta, esim. Weber Floor 4040 Rapid, koska ei näytä olevan kyse syvemmistä kohdista kuin 10 cm (?)

"Floor 4040 on päällystettävissä noin 2 tunnin kuluttua, edellyttäen, että lattiapinnoite kestää vähintään 85% RH. Ilmoitettu kuivumisaika edellyttää hyvää kuivatusilmastoa +20 °C, 50 % RH ja pientä ilmanvaihtoa."

4040 ei ole itsestään tasaava tasoite, vaan kallistus- tai hienotasoite

levitä se niin ja joudut hiomaan tuntikausia tai tasoittamaan itsestään tasoittuvalla tasoitteella

Se on Byggmax karkeabetoni noin 7 cm, joka valettiin tänään, ja he haluavat tasoittaa muutaman millimetrin huomenna.

Luulen, että tasoitemassa kuivuu melko nopeasti, olen kuitenkin huolissani betonista alapuolella. Mutta ehkä se voi kuivua alaspäin? Eristyksessä ei ole täysin tiiviitä kaikkia liitoksia.

Laita ikääntymätön muovi väliin niin kyllä se toimii. Oliko nämä käsityöläiset jostakin itäisiä naapurimaistamme?

Miten arvasit sen? Tšekki itse asiassa.

Fliken sanoi:
4040 ei ole mikään tasoitemassa vaan kaato tai hienotasoite

jos käytät sitä, joudut hiomaan tuntikausia tai tasoittamaan uudelleen tasoitemassalla
Ei, siinä lukee selvästi, että se ei ole tasoitemassa, herra Yxskaft. Ei, sinun ei tarvitse käyttää sitä, koska se ei ole itsestään tasoittuva. Ei, sinun ei tarvitse hioa tuntikausia. Kyllä, se kuivuu nopeasti, siksi nimi Rapid.

Ei ole ruotsalaisia käsityöläisiä, jotka työskentelevät byggmaxbrukin kanssa, jos saan yleistää, en sano siitä hyvää tai huonoa, se on vain miten olen sen havainnut. Luulen, että on olemassa lattiafoam, joka on tarkoitettu juuri valetulle betonille, näin bauhausissa yhden, joka oli valkonuotteinen.

Se riippuu myös hieman betonin alapuolisesta alustasta. Kosteuden on kuivuttava jonnekin. Joko alaspäin, jos maa imee, tai ylöspäin. Koska sinulla on styroksi alapuolella, siihen suuntaan on melko tiivis.

Jos laittaa laminaatin tai puulattian, se toimii esteenä ja imee osan kosteudesta. Loput ovat vaikeampia kuivua, ja riski on, että seinä- tai lattiarakenne pysyy kosteana pitkään, mikä lisää tulevan homeen tai lahoamisen riskiä pahimmassa tapauksessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.