Hei! Muutin uuteen taloon viime viikolla ja olen melko uusi, mutta innoissani tekemässä itse remonttia mahdollisimman paljon. Olen aloittanut seinän purkamisen luodakseni suurempaa makuuhuonetta. Nyt mietin, onko ok jatkaa purkamista itse vai pitäisikö kutsua ammattilainen apuun? Mikä olisi kantavan seinän tukemisen kustannus?

Kuvassa oleva seinä on siis se, mitä löytyy masoniittilevyn alta. Vasemmalla puolella on savupiippu. En ole 100 varma, voiko lautoja vain purkaa vai onko olemassa riski, että se on kantava seinä. Talossa on puupalkkiperusta.
Puiset seinälaudat rivissä, paljastettuna vanerin alta, nurkassa sähköjohtoja ja murenevaa eristeainetta. Seinä, joka on paljastettu masoniittilevyn alta, vieressä oviaukko ja savupiippu. Huoneessa näkyy myös tikkaat ja muuta remonttitarviketta.
Terveisin, Dajje

Paras vastaus

BirgitS
Tervetuloa foorumille!

Voidakseen tietää, ovatko seinät kantavia, täytyy tutkia rakennuspiirustuksia ja miten talo on rakennettu. Koska kyseessä ovat lautaseinät, täytyy tarkistaa, miten palkit seinän yläpuolella kulkevat, jotta ne eivät ala taipua alaspäin, kun seinä poistetaan. Suosittelen ottamaan yhteyttä rakennusinsinööriin, joka tekee tämän. Jos kyseessä on kantava seinä, tarvitaan ilmoitus kunnalle siitä, miten seinän vaihtaminen suoritetaan, mukaan lukien palkkien ja pilarien mitat.

• Rakastan
hejhejdajje
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Tervetuloa foorumille!

Jotta tietäisit, ovatko seinät kantavia, on tutkittava rakennuspiirustuksia ja miten talo on rakennettu. Koska kyseessä ovat lankkuseinät, on tarkistettava, miten palkit menevät seinän yläpuolella, jotta ne eivät ala taipua alaspäin, kun seinä poistetaan. Suosittelen hakemaan rakennussuunnittelijan, joka tekee sen. Jos kyseessä on kantava seinä, tarvitaan rakennusilmoitus kunnalle, jossa on tietoa siitä, miten seinä vaihdetaan, mukaan lukien palkin ja pylvään mitat.
Kiitos BirgitS! Luulen, että konstruktör saa tulla tänne ja kouluttaa minua hieman kuitenkin.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.