Hei!
Minulla on talo 1800-luvun loppupuolelta, valitettavasti lattia on tarpeettoman joustava yhdessä huoneessa yläkerrassa. Tarvitsen vähän vinkkejä ja neuvoja, miten tämä korjataan.
Ajattelin itse, että sahaan vanhan lattian auki (lähes 4 cm paksut lankut), laitan lisäisen lattianpalkin liimapuusta (huone on 9 m, mutta se lepää keskiseinän päällä alakerrassa, joten se osa joka notkuu on 5 m). Nykyinen cc on n. 90 cm...
Valitettavasti minulla on muutamia kysymysmerkkejä, jotka pitäisi ratkaista ennen kuin käärin hihat ja ryhdyn hommiin.
-Ylityönnänkö tilannetta, kun ajattelen purkaa koko lattian?
-se näyttää siltä, että lattialankku jatkuu viereiseen huoneeseen, enkä ole varma onko lattianpalkkia suoraan seinän alla, miten minun pitäisi ratkaista tämä? Jos sahaan reunaan asti, voi olla että seinä alkaa "leijua" trampoliinilla...
//Rickard

Hei!

Mielestäni sinun pitäisi harkita uudelleen, koska vanhan alkuperäisen lattian sahaaminen on operaatio, jota ei voi kumota. Tietenkin jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta mielestäni vanhaan taloon kuuluu, että se on hieman vino. Jos kuitenkin aiot edetä, kehotan sinua olemaan varovainen. Kuulostaa siltä, että lattia on ollut siellä aina, ja jos rakenteessa on ollut jonkinlaista tuholaisvauriota, lattia saattaa olla se, mikä pitää kaiken kasassa. Usein vanhoissa taloissa seinät rakennettiin toistensa päälle, mutta sen sinun pitäisi pystyä mittaamaan varmistaaksesi asian. Jos aloitat, mielestäni sinun pitäisi sahata lattia vanhojen jalkalistojen vierestä, tukea heiluvaa palkkia lisäämällä halkaistu rima tai mitä ikinä tarvitaankaan, ja asettaa sitten vanha lattia takaisin, hioa ja käsitellä sopivalla aineella, esimerkiksi saippualla. Voi mikä sekava kirjoitus. Onnea! =)

Terveisin Kristoffer

Hei,

Kiitos vastauksesta!

Olen täysin tietoinen vanhan säilyttämisen tärkeydestä, olen tehnyt niin kaikissa huoneissa, mutta täällä se on valitettavasti mahdotonta... :(
minulla oli lattiahioja täällä, joka oli haltioissaan lattiasta ja halusi ostaa pieniä paloja näytteeksi, valitettavasti se ei kelpaa enempään.

Joka tapauksessa, olen varovaisesti irrottanut yhden laudan ja se näyttää siltä, että maalasin pirun seinälle vähän liian aikaisin. Seinän alla oleva lattiahirsipalkki on suuri iloni. Nykyiset lattiahirsipalkit ovat noin 150mm, ajatukseni on kuten edellä kuvattu vahvistaa lattia ja sitten laittaa uusi lattia pinnalle. Ehkä paras vaihtoehto on laittaa säädettävä 60cc ja asentaa lattia sen päälle ilman lastulevyä?
luuletteko, että 170x45 säädös riittää? Huoneen mitta on 5,1m (4,7m leveydeltään niin siihen menee 9 säädöstä). Toimiiko tällainen niin voin laittaa uuden 25mm lattian päälle ja saavuttaa suurin piirtein saman tason kuin muissa huoneissa. Vaihtoehto on käyttää liimapuuta, joka olisi esim. 180x42mm, paljon kalliimpaa, kuinka paljon parempi?

Pidän peukkuja sille, ettei lattia pidä koko taloa koossa... ;)

//Rickard

Miten uudet lattiasäleiköt kiinnitetään vahvistamiseksi? aiotko kiinnittää ne muihin säleikköihin vai seiniin?

Ajatuksena on asentaa vanhat palkit+seinä kun se on mahdollista, mutta se tulee tapahtumaan vain kohdissa 0, 180, 360 sekä 470. Muuten ne täytyy kiinnittää seinään, mikä täytyy varmaankin tehdä palkkikengällä. Näen joitain vaikeuksia uusien rimojen asentamisessa vanhoihin, sillä ne ovat pyöreitä ja niiden ylä- sekä alapuoli ovat höylättyjä.

Kyllä, vanhaan rakentaminen on usein hieman hankalaa. =) palkkikenkä kuulostaa hyvältä idealta, 170 sääntö voisi toimia, kuinka paljon mahtuu? Tuntuu ehkä turvallisemmalta, jos mahtuu 220 sääntö? Mutta onko vanhan lattian puutavara niin huonoa, että pitää rakentaa uutta? Onhan se helpompi ja halvempi ratkaisu tukea, jos puutavara on kunnossa. Että ne joustavat, on varsin luonnollista ottaen huomioon jänneväli.

Tänään on siis kuten sanottu 150mm palkki ja noin 40mm lattia, joten ajatus oli käyttää 170mm + 25. Toinen vaihtoehto olisi lastulevy suoraan nykyisten lattian palkkien päälle, mutta silloin minun pitää vahvistaa niitä jotenkin, mitä tarkoitat salauksella? Nykyinen puumateriaali on hyvässä kunnossa (ainakin se, mitä olen tähän mennessä nähnyt...)

Onko tämä salausta? Siinä tapauksessa näen vaikeuksia lautojen laittamisessa palkin molemmille puolille, kun se on pyöristetty
http://www.byggahus.se/forum/golv/164101-jamna-till-gammalt-bjalklag.html#post1241370

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.