21 199 lukukertaa ·
27 vastausta
21k lukukertaa
27 vastausta
Porata reiän betoniin ilman poravasaraa?
Ensin on rappaus, joten en oikeastaan näe kiveä niin hyvin, mutta poravasara leikkaa siihen kuin voihin kuten sanottu ja papereissa lukee, että se on kevytbetonia (syy siihen, miksi teimme radonmittauksen ennen muuttoa).tommib sanoi:TS, onko se kevytbetonia vai betoniharkkoja (kaksi eri asiaa)? Voitko murtaa reiän reunat sormilla tai pienellä naulalla? Siinä tapauksessa se on kevytbetonia.
Jos se on kuin poraisi voita, arvelisin sen olevan kevytbetonia, ja silloin tekisin kuten anders07 ehdottaa. Käytän samaa taktiikkaa kotona isommille rei'ille. Punaiselle tulppaan (6mm) käytän vanhaa ruuvimeisseliä, joka sattuu olemaan oikean kokoinen, ja vain isken sen seinään. Sillä on se etu, että se tiivistää kevytbetonin tulpan ympärillä niin, että se kiinnittyy paremmin.
Raskaammille tavaroille (kuten elfaskiskot, keittiönkaapit) käytän Fischer GB kevytbetonitulppia. Istuu kuin kalliossa.
Tarkoitatko siis, että en pitäisi ostaa mitään erityisiä betoniporia vaan käyttää puuporiani?
Entä tulpat, pitäisikö minun palauttaa Clas Ohlsonilta ostamani ja ostaa toisia, jotka ovat parempilaatuisia ja ehkä eri mallisia?
Kokeile puuporalla. Osta halvin paska mitä löydät Ö&B:stä, koska ne hajoavat kuitenkin 10-20 reiällä. Jos voit porata puuporalla, se on kevytbetonia. Et missään nimessä saa käyttää iskuominaisuutta tätä tehdessäsi. Puuporan etu verrattuna betoniporaan kevytbetonissa on, että puuporalla tulee paljon siistimmät reiät, koska ne ovat teräviä ja antavat puhtaat reunat (10-20 reiällä...).
Tulpista en voi sanoa mitään, koska ei selviä, mitä on tarkoitus asentaa. Itse pidän thorsmanin tulppia, jotka ovat värikoodattuja (punainen=6, ruskea=8, sininen=10 jne.), ne toimivat hyvin minulle. Ostan EssVe:n version, mutta epäilen, että thorsman valmistaa ne...
Painavampiin tavaroihin käytän (itse) Fischer GB:tä.
Tulpista en voi sanoa mitään, koska ei selviä, mitä on tarkoitus asentaa. Itse pidän thorsmanin tulppia, jotka ovat värikoodattuja (punainen=6, ruskea=8, sininen=10 jne.), ne toimivat hyvin minulle. Ostan EssVe:n version, mutta epäilen, että thorsman valmistaa ne...
Painavampiin tavaroihin käytän (itse) Fischer GB:tä.
Suuret kiitokset avusta! Kokeilen ensin tavallisilla puuporilla, mutta ostan kuitenkin kotiin betoniporan, jos se ei toimi.
Ang plugi ja ruuvi niin tuntuu paremmalta käsitellä se toisessa ketjussa, joten auttakaa minua täällä: https://www.byggahus.se/forum/byggm...n-skruv-och-plugg-till-detta.html#post2406702
Jälleen kerran, suuret kiitokset panoksestanne!
Ang plugi ja ruuvi niin tuntuu paremmalta käsitellä se toisessa ketjussa, joten auttakaa minua täällä: https://www.byggahus.se/forum/byggm...n-skruv-och-plugg-till-detta.html#post2406702
Jälleen kerran, suuret kiitokset panoksestanne!
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Haluatko tietää, onko kyseessä oikea betoni vai jokin kevytbetoni/kevytsora-variantti, niin poraa ilman iskua. Jos se on oikea betoni, se pysähtyy heti, kun olet porannut rappauksen läpi, etkä varmasti pilaa betoniporaa tekemällä tällä tavalla (kunhan et poraa pitkään betonia vasten).
Yleensä katsotaan myös, mitä reiästä tulee ulos, onko se betoni vai kevytbetoni. Porattaessa kevytbetonia materiaali on "rakeisempaa", kun taas betonista tulee hienoa jauhetta.
Kuten sanottu, jos tuntuu kuin poraisi voihin, se ei todennäköisesti ole betonia, hieman vastusta on yleensä jopa valtavalla poravasaralla...
Kuten sanottu, jos tuntuu kuin poraisi voihin, se ei todennäköisesti ole betonia, hieman vastusta on yleensä jopa valtavalla poravasaralla...
Olen juuri porannut noin 50 reikää yhdellä metalliporalla tavallisella ruuvinvääntimellä. Loppua kohden kävi vähän raskaammaksi, mutta ei mitään suurempia ongelmia. Se mikä vähän hidastaa on rappaus, heti kun siitä pääsee läpi, niin mennään vapaasti.
Edit: Tietenkin kevytbetoniin.
Edit: Tietenkin kevytbetoniin.
Se, mitä hyvää puuporalla on, on se, että siinä on (useimmiten) keskikärki, joka antaa lähes täydellisen tarkkuuden, kun poraa reiän. Metalliporat eivät tätä omaa. Jos on huolellinen, ei sillä tietenkään ole merkitystä.
Okay, nyt on 3 konsolia paikoillaan, itse hylly tarvitsee maalata vielä pari kerrosta ennen kuin se voidaan kiinnittää.
Ensimmäinen reikä keskellä oli melko helppo porata tavallisella virtalähteiseen kytketyllä porakoneella, loppua kohden hieman hidasta mutta onnistui. Toinen reikä onnistui myös melko helposti alussa, mutta viimeiset 2 cm olivat melko työläitä, jouduin käyttämään iskuporaa, mikä todennäköisesti ei ollut hyväksi näille porille. Kolmas reikä oli todella työläs! Porasin aika kauan sekä iskulla että ilman, yritin myös laittaa uuden 8 mm poran, mutta sama tulos. Lopulta minun piti hakea Makita-kone ja porata 6 mm, mikä sujui 2-3 sekunnissa, ja lopuksi porata loppuosa tavallisella porakoneella uudestaan. Se vei aikaa, mutta onnistui. Ulostuleva materiaali on melko harmaata ja hienojakoista. Tuntuu siltä, että siinä on kolme eri kerrosta, rappaus, kevytbetoni ja sitten jokin kovempi materiaali.
Tähän kannattaa lisätä, että toisella puolella seinää on pannuhuone, en tiedä, vahvistetaanko seiniä sinne jollakin tavalla?
Joka tapauksessa se tuntuu vakaalta tähän asti, luultavasti voisin itse roikkua näissä ilman ongelmia. Jos jokin pettää, se on todennäköisesti maalattu liimalevy.
Ajattelin laittaa uuden kuvan, mutta puhelin ei ole täällä, joten se jää myöhemmäksi.
En koskaan käyttänyt ostamiani betoniporia, luultavasti minun olisi pitänyt käyttää niitä sen sijaan, kun käytin iskuporaa.
Ensimmäinen reikä keskellä oli melko helppo porata tavallisella virtalähteiseen kytketyllä porakoneella, loppua kohden hieman hidasta mutta onnistui. Toinen reikä onnistui myös melko helposti alussa, mutta viimeiset 2 cm olivat melko työläitä, jouduin käyttämään iskuporaa, mikä todennäköisesti ei ollut hyväksi näille porille. Kolmas reikä oli todella työläs! Porasin aika kauan sekä iskulla että ilman, yritin myös laittaa uuden 8 mm poran, mutta sama tulos. Lopulta minun piti hakea Makita-kone ja porata 6 mm, mikä sujui 2-3 sekunnissa, ja lopuksi porata loppuosa tavallisella porakoneella uudestaan. Se vei aikaa, mutta onnistui. Ulostuleva materiaali on melko harmaata ja hienojakoista. Tuntuu siltä, että siinä on kolme eri kerrosta, rappaus, kevytbetoni ja sitten jokin kovempi materiaali.
Tähän kannattaa lisätä, että toisella puolella seinää on pannuhuone, en tiedä, vahvistetaanko seiniä sinne jollakin tavalla?
Joka tapauksessa se tuntuu vakaalta tähän asti, luultavasti voisin itse roikkua näissä ilman ongelmia. Jos jokin pettää, se on todennäköisesti maalattu liimalevy.
Ajattelin laittaa uuden kuvan, mutta puhelin ei ole täällä, joten se jää myöhemmäksi.
En koskaan käyttänyt ostamiani betoniporia, luultavasti minun olisi pitänyt käyttää niitä sen sijaan, kun käytin iskuporaa.
Jossain kohtaa poraamassasi oli varmasti betoniseinä, ja silloin ainoastaan betoniporanterä on oikea valinta.
Valitettavasti tämä on vähän myöhäinen huomautus, mutta on olemassa myös betoniporanteriä, joissa on pyöreä kiinnike ja tarkemmin muotoiltu kärki, joita käytän pienissä rei'issä kooltaan 5, 5,5 ja 6 mm. Ne ovat myös hieman erilaisia porakierukan muotoilussa. Ne harhailevat vähemmän ja tekevät tarkempia reikiä.
Valitettavasti tämä on vähän myöhäinen huomautus, mutta on olemassa myös betoniporanteriä, joissa on pyöreä kiinnike ja tarkemmin muotoiltu kärki, joita käytän pienissä rei'issä kooltaan 5, 5,5 ja 6 mm. Ne ovat myös hieman erilaisia porakierukan muotoilussa. Ne harhailevat vähemmän ja tekevät tarkempia reikiä.
Ahaa, ja ehkä minun olisi pitänyt käyttää betoniporaa kuitenkin.
Tässä muutamia kuvia, itse hylly on vielä maalauksessa:

Keskimmäinen reikä liukui valitettavasti hieman poratessa, mutta onneksi näitä konsolit voidaan säätää hieman korkeussuunnassa. Vaikeaa on saada ne roikkumaan täysin suorassa pystysuunnassa.
Toivottavasti hyllytaso voidaan asentaa tänä iltana uuden maalauskierroksen jälkeen (käytän mattaa kattomaalia, joka ilmeisesti kuivuu erittäin nopeasti).
Tässä muutamia kuvia, itse hylly on vielä maalauksessa:

Keskimmäinen reikä liukui valitettavasti hieman poratessa, mutta onneksi näitä konsolit voidaan säätää hieman korkeussuunnassa. Vaikeaa on saada ne roikkumaan täysin suorassa pystysuunnassa.
Toivottavasti hyllytaso voidaan asentaa tänä iltana uuden maalauskierroksen jälkeen (käytän mattaa kattomaalia, joka ilmeisesti kuivuu erittäin nopeasti).
Klikkaa tästä vastataksesi