Hei,

Minulla on poravasara, joka läpäisee kevytsoraharkkomme kuin veitsi voissa; ongelma on, että reiät tapana tulla paljon suuremmiksi kuin oli tarkoitus, ja pienin mahdollinen poran koko on 6 mm.

Onko jotain muuta, millä voisi porata (vaikka se veisi enemmän aikaa), esimerkiksi voisiko käyttää tavallisia kovametalliporia ilman isku- tai vasaratoimintoa?

Voisiko joku näistä toimia:

20-423_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-15-st-2000024060/

2000016860
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-5-st-2000016860/

On myös merkkejä täällä: http://www.harald-nyborg.se/dewalt-betongborrset.html

Voin lisätä, että nykyiset porat ovat Makitalta seuraavasti

a9e0a72c1c53a7aec2431503efa7e453.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...-d-20111-sds-plus-borrar-och-mejslar-13-delar

Mutta ongelma niiden kanssa on, että rei'istä tulee tarpeettoman suuria kuten mainittu.

Bosch laatikko dextrocell viittaa muistuttaa paljon Bilteman tuotteita ja laatu voi tietysti vaikuttaa merkittävästi, mutta nykyään voi olla vaikea saada niitä. Oletko porannut rei'itysbetoniin niillä? Millaisia reikiä niistä tulee?

Tavallinen ruuvinväännin/porakone betonille/kiviporalle. Olen myös käyttänyt tavallista porakonetta ja noita SDS-poria, joita sinulla on alemmassa kuvassa kevytbetonissa, myös tiilessä, ja silloin ilman iskua matalalla nopeudella.

SDS-poranteria on pienemmässä koossa kuin 6 mm. Esim. 4 mm, 5 mm, 5,5 mm - mm. Julalla on valikoima näitä.

SDS Poranteri Jula

Betoniharkkoja voi porata niillä terillä, joita linkitit yllä, mutta suosittelisin sinulle konetta, jossa on isku, jos haluat, että se käy helposti. Betoniharkko on melko kova - porasin itse 8 reikää eilen kaakeliterällä, jollainen olet linkittänyt yllä, mutta silloin käytin iskukonetta.

Jos sen sijaan on kyseessä Kevytbetoni, se onnistuu mainiosti näillä terillä ja koneella täysin ilman iskua, ja käytän itse usein sitä vaihtoehtoa, sillä se on kätevämpi akkuporakoneella sekä, kuten sanot, reiät tulevat siistimmiksi ja tiukemmiksi.

Yleensä käytän puuporanterää ja tavallista ruuvinväännintä meidän kevytbetoniseiniin. Ne ovat melko pehmeitä, mutta poranterä täytyy vaihtaa muutaman kymmenen reiän jälkeen, kun se kuluu loppuun...

Olen nyt käynyt katsomassa ja minulla on nämä koneet (näköjään löytyi iskuporakone myös yksinkertaisemmasta koneesta)

Black & Decker CD501CRE 500W
D8Udqax.jpg

Makita HR2610
Makita-HR2610-3-Mode-SDS-Plus-Rotary-Hammer-Drill-2.jpg

Bosch GRS 14,4-2-LI
gsr_14.4-2-li_b.1024x768w.jpg

Makita DDF453SYE 18V (ei kuitenkaan vielä avattu)
1171439A.jpg

Tiedän, että Black & Decker ei toiminut ollenkaan hyvin asunnossa, kun yritimme porata reikää kattolampulle, mutta siinä toki oli myös erittäin kovaa massiivista betonia. Tässä saimme lainata Boschin vasaran, joka oli samanlainen kuin yllä oleva HR2610.

Mitä näistä minun pitäisi käyttää?

AndersS sanoi:
Vanlig skruvdragare/borrmaskin med betong/stenborr. Har även kört med vanlig borrmaskin och de SDS-borr du har på nedre bilden i lättbetong, även tegel, och då utan slag med låg hastighet.
Mutta eikö ole suuri riski, että vahingoitan Makita poraa, jos käytän sitä ilman vasaraa? Silloin on ehkä parempi ostaa muutama halvempi pora Biltemasta poratakseni nämä 4 reikää?

Tavallisessa porakoneessani ei ole SDS kiinnitystä, joten siihen minun täytyy joka tapauksessa ostaa toisia poria.

slacker sanoi:
On olemassa SDS poria pienemmässä koossa kuin 6mm. Esim. 4mm, 5mm, 5,5mm - mm. Julalla on valikoima näitä.

SDS Borr Jula

Betoniharkkoa voi käyttää niillä porilla, joihin viittaat yllä, mutta suosittelisin käyttämään konetta iskulla, jos haluat, että se käy helposti. Betoniharkko on melko kova - Porauduin itse eilen 8 reikää laatta-poralla, jota viittaat yllä, mutta silloin juuri iskurikonetta käyttäen.

Jos taas on kyse Kevytbetonista, niin näitä poria voi hyvin käyttää koneella täysin ilman iskua ja itse käytän tätä vaihtoehtoa usein, koska se on kätevämpää akkukoneella ja, kuten sanot, reiät tulevat kauniimmiksi ja tiukemmiksi.
Aha, no niin, niitä onkin olemassa! Sitten voisi ensin porata, käyttää 4mm poraa ja sitten 5,5mm ennen kuin lopuksi laittaa 6mm tulpan? Mutta ongelma jää todennäköisesti, porakoneeni leikkaa seinän läpi kuin voi, joten on erittäin vaikeaa saada pyöreää siistiä reikää, johon tulppa mahtuu juuri ja juuri.

Yksinkertaisemmassa johtokäyttöisessä porakoneessani oli näköjään iskupora, joten sillä voisin yrittää, mutta kysymys on, mitkä porat minun pitäisi ostaa?

Olen melko varma, että kyseessä on jonkinlainen kevytbetoni, se lukee kuvaustekstissä ainakin ja kun otetaan huomioon, että suuri kone leikkaa läpi hetkessä, niin se on todennäköistä.

anders07 sanoi:
Minulla on tapana käyttää puuporanteriä ja tavallista ruuvinväänintä meidän kevytbetoniseiniin. Ne ovat melko pehmeitä, mutta poranterä täytyy vaihtaa muutaman kymmenen reiän jälkeen, kun se on loppu...
Joo, jos ostaa pari poranterää Biltemasta, niin sen pitäisi toimia, mutta silti tuntuu väärältä ostaa puuporanteriä betoniseinään?

snowjim sanoi:
Hei,

Minulla on poravasara, joka leikkaa läpi kevytsoraharkkomme (håltäyteharkot) kuin voi, mutta ongelmana on, että reiistä tulee usein paljon suurempia kuin oli tarkoitus, ja pienin mahdollinen porauskoko on 6 mm.

Onko olemassa jotain muuta, jolla voisi porata (vaikka se vie enemmän aikaa), esimerkiksi voisiko käyttää tavallisia kovetettuja poranteriä ilman iskua tai vasaraa?

Voisiko jokin näistä toimia:

[bild]
[linkki]

[bild]
[linkki]

On olemassa myös merkkejä täällä: [linkki]
Joku porista, joihin olet linkannut + ”tavallinen” porakone ilman iskua toimii kaasubetonissa.

Helpoin ja paras on kunnollinen johdollinen porakone iskulla ja kovametallikärkisellä poralla. Ja aja hitaasti. 6 mm:lle ei tarvitse esiporata. Ja osta järkeviä tulppia, Fischer tai Mitsutomo.

• Tykkään
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Kattoon ja lattiaan puolestaan tarvitset eräänlaisen iskuporakoneen voidaksesi porata ylipäätään. Esimerkiksi Makita 2610, koska holvit valetaan paikoilleen ja siksi ne ovat kovempaa tyyppiä. Kevytbetoniin kelpaa mikä tahansa.

Rei'istä puhuttaessa käytän aina 5.5:ä 6 mm:n tulppaan, 7:ä 8 mm:n tulppaan, muunlaisia tulppia käytän harvoin - Erityisesti jos kyseessä on kevytbetoni - Puree kuin tauti!

En koskaan käytä aloituskeskiporaa, aloitan vain hitaasti.

tommib
anders07 sanoi:
Minulla on tapana käyttää puuporia ja tavallista ruuvinväännintä kevytsoraharkkoseinissämme. Ne ovat melko pehmeitä, mutta poraa täytyy vaihtaa kymmenien reikien jälkeen, kun se kuluu loppuun...
TS, onko kyseessä kevytsoraharkko vai betonikiviharkko (kaksi eri asiaa)? Voitko irrottaa reiän reunat sormilla tai pienellä naulalla? Jos voit, kyseessä on kevytsoraharkko.

Jos se on kuin poraisi voihin, veikkaan kevytsoraharkkoa, ja tekisin kuten anders07 ehdottaa. Käytän samaa taktiikkaa kotona suuremmille rei'ille. Punaisille tulppa-ankkureille (6mm) käytän vanhaa ristimeisseliä, joka sattuu olemaan oikean kokoinen, ja vain isken sen seinään. Tällä on se etu, että se tiivistää kevytsoraharkon ankkurin ympärillä, joten se kiinnittyy paremmin.

Raskaammille esineille (kuten elfaskenor, keittiökaapit) käytän Fischer GB kevytsoraharkkoankkureita. Pysyvät kuin kalliossa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.