Olen ryhtynyt asentamaan kamiinaa itse (takaa liitetty savupiippuun) ja kuten tavallisesti, mikään ei mene helposti. Olen nyt porannut kanavaan/putkeen, joka ei olisi pitänyt olla olemassa.

Nuohooja on käynyt täällä, tehnyt paine- ja tarkastustestin savupiipulle mm. laskemalla kameran alas, näytti hyvältä. Alla olevan kuvan mukaan sopiva kanava on keskellä oleva, jossa on korkea putki (ollut aikaisemmin liitetty puu/öljykattilaan).

Kamiina tulee sijoittaa puolelle, jossa pienempi putki tulee esiin. Tuo kanava on ilmanvaihtokanava, joka päättyy hieman sisäkaton alapuolelle. Nuohoojan mukaan sen alapuolella on yleensä kiinteä savupiippu, ja siksi "vain" porataan keskikanavaan... näin ei ollut.

Olen nyt päässyt liitettyyn ilmanvaihtoputkeen (tarkistin kaikki putket ylhäältä, ettei mikään ole kaartunut sisään).

Voinko muurata umpeen tämän "kuolleen" putken ylhäältä ja alhaalta ja jatkaa reikäni poraamista keskikanavaan?

Toimiiko, jos ruiskutan ensin saumavaahtoa, jotta kivillä on jotain, minkä päälle levätä, kunnes laasti kovettuu?

Kiitollinen vastauksesta!

Kattohuippu, jossa on kaksi putkea: korkea metalli- ja matalampi ruosteinen putki. Syksyinen piha näkyy taustalla.

Minulla oli sama huono onni. Joten jatkoin poraamista oikeaan putkeen ja asensin vaakasuoran teräsputken, jonka halkaisija sopi ja joka oli linjassa seinän kanssa. Toimi erinomaisesti.

• Tykkään
thomas33
  • Laddar…
Se kuulosti hyvältä ratkaisulta, MUTTA kun olin poraamassa oikeaan kanavaan, kaksi pystyssä olevaa kiveä kanavien välillä irtosi (ilmeisesti vain yksi kivi välissä). Sen sijaan, että minulla olisi nyt reikä, jonka halkaisija on 180 mm, minulla on nyt noin puolen metrin kokoinen aukko. Never ending.

Se on varmasti tiivis, mutta en halua savua tilaan, jota ei voi nuohota, joten olen palannut muuraukseen. On mielenkiintoista nähdä, voiko ulomman reiän kautta ratkaista asian, muuten minun täytyy ehkä tehdä isompi reikä, kanavien välillä on oltava täysin tiivistä.

Vinkkejä?

/Less mutta ei yllättynyt

T Thomas_Blekinge sanoi:
Minulle kävi sama epäonni. Joten jatkoin poraamista oikeaan putkeen ja asensin vaakasuoran teräsputken, jolla oli sopiva halkaisija ja joka oli samassa tasossa seinän kanssa. Toimi erinomaisesti..

Ratkaisu: kivivillaa tiukasti alaspäin ja ylöspäin sekä reilu kerros laastia pienillä tiilenpalasilla. Tarvittaessa tuki ylöspäin paksummalla aaltopahvilla, jos se jää kiinni, se saa jäädä, ei haittaa, jos se palaa. Soitin takkamyyjälle ja näin he tekivät vastaavissa tilanteissa.

• Tykkään
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.