2 645 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Poraa reikä kattoparruun
Hei!
Minulla on pieni kysymys. Jos porataan 10 mm reikä läpi hanbjälke (45*170) ja kiinnitetään ruuvilenkki, johon ripustetaan 80 kg, vaikuttaako tämä kattotuolin tai talon yleiseen lujuuteen millään tavalla?
Minulla on pieni kysymys. Jos porataan 10 mm reikä läpi hanbjälke (45*170) ja kiinnitetään ruuvilenkki, johon ripustetaan 80 kg, vaikuttaako tämä kattotuolin tai talon yleiseen lujuuteen millään tavalla?
Ajatus syntyi siitä, että minun pitää ripustaa nyrkkeilysäkki, mutta huomattavasti kevyempi (15 kg). Ajattelin taittaa pellille kaaren, jonka kiinnitän kahdella ranskalaisella puuruuvilla ja laitan silmukan mutterilla kaaren läpi. Mutta kun tein tätä, aloin pohtia hieman, mitä tapahtuisi, jos poraisi koko palkin läpi ja mitä voisi tapahtua, jos ripustaa kuorman, jolla on mielivaltainen massa. Olisi mielenkiintoista tietää, missä raja reikien halkaisijalle ja kuormitukselle menee, vaikka tähän on mahdotonta antaa vastausta laskematta erityistä tapausta.
Joten ajatus on enemmän hypoteettinen...
Joten ajatus on enemmän hypoteettinen...
Toki, sitä voi laskea. Puu on anisotrooppinen rakennusmateriaali - se tarkoittaa, että sillä on erilaisia ominaisuuksia eri pituussuunnissa - mutta on paljon kaavoja sellaisiin, joissa voi jopa tehdä numeerisia analyysejä nähdäkseen voimapitoisuudet reikien tai pulttiryhmien ympärillä.
Mutta sinun tapauksessasi säkin kanssa sinun on varmistettava, että rakennusosa, johon säkki ripustetaan, on todella jäykkä, kun lyöt säkkiä. Olisin rakentanut kehyksen kahden kattopalkin välille, liimattuna ja ruuvattuna ristituilla.
Jos annat säkin roikkua vain yhdessä kattopalkissa ja säkki saa kattopalkin alkaa liikkua (heilua edestakaisin), ei voida sulkea pois sitä, että vahingoitat rakennetta.
Mutta sinun tapauksessasi säkin kanssa sinun on varmistettava, että rakennusosa, johon säkki ripustetaan, on todella jäykkä, kun lyöt säkkiä. Olisin rakentanut kehyksen kahden kattopalkin välille, liimattuna ja ruuvattuna ristituilla.
Jos annat säkin roikkua vain yhdessä kattopalkissa ja säkki saa kattopalkin alkaa liikkua (heilua edestakaisin), ei voida sulkea pois sitä, että vahingoitat rakennetta.
Klikkaa tästä vastataksesi